Annons

Kompakt med superzoom hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Backwall

Ny medlem
Hej! Jag ska ut och resa och vill resa lätt.
Jag söker något för runt 2000kr och det
jag skulle behöva tips på en kompaktkamera
med riktigt bra optisk zoom, minst x10.
Möjligheten att filma i 1080 också vore kanon
med sdhc minneskort. Sett någon Canon och Nikon
från 2010 som verkade bra men jag kanske missar
Något från 2012 som är bättre?
Jag undrar vad optiska zoomen innebär, om man kan
räkna på det tex. att x5 innebär att objektet kommer si och så
mycket närmare. Om ni förstår en lekmans tankegång. =)
Hoppas på mycket bra tips och hjälp.

Jag hade börjat med en sökning på prisjakt.nu, om du inte redan gjort det. Där kan du få med alla de kriterier du vill, och få upp en lista på kameror som motsvarar det du behöver. Sen går du vidare och hittar de kameror du fått fram på exempelvis Cyberphoto.se, som brukar göra ganska bra tester med exempelbilder (bildkvalitet är ju prio, eller hur?)

Den optiska zoomen börjar egentligen med kamerans mest vidvinkliga läge, dvs där du får med mycket i bild. Gruppfoton, helbilder, landskap etc. Det brukar ligga på runt 24 mm på en standard kompaktkamera. Med en 10x optisk zoom kan du alltså komma upp i 240 mm, dvs ett hyfsat långt tele, och ta ansikts/fågel/naturbilder på avstånd. Nånstans däremellan (40-60 mm) kommer "normalläget" som motsvarar ungefär det skarpa område som vårt eget öga uppfattar.

Så 10x optiskt zoom är bara ett intervall och säger inte så mycket om kamerans egentliga kapacitet. Jag hade försökt komma så långt ner som möjligt i vidvinkelläget, för det är där jag har känt att de kompakter jag har ägt inte räckt till. Man kan alltid backa för att få med mer i bild, visst, men inte alltid inomhus.

Hoppas det var nån hjälp.

/Daniel

(Edit: var lite snäll mot kompaktkamerorna och satte 20 som vidvinkel först. Men det finns nog ingen kompakt som kommer så långt ner. Eller?)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar