Annons

kompakt kamera vs. system

Produkter
(logga in för att koppla)

philip svensson

Aktiv medlem
tänkte på digitalt nu alltså... är det någon som kan förklara för mig varför i småformatskameror står det tex 35 mm... och detta kallas vidvinkel... men på en systemkamera behöver man komma ned mot 18mm för att det ska vara vidvinkel... sen så när jag jämför med min systemare(mellanformat) på 35 mm och en småformatare på 35 mm så blir det inte samma ändå, utan jag får med mer ute i kanterna med systemkameran...

???

MVH /Philip

philip svensson skrev:
tänkte på digitalt nu alltså... är det någon som kan förklara för mig varför i småformatskameror står det tex 35 mm... och detta kallas vidvinkel... men på en systemkamera behöver man komma ned mot 18mm för att det ska vara vidvinkel... sen så när jag jämför med min systemare(mellanformat) på 35 mm och en småformatare på 35 mm så blir det inte samma ändå, utan jag får med mer ute i kanterna med systemkameran...

???

MVH /Philip

Nu finns det kanske risk att du blandar ihop brännvidd med filmformat?

Kan du inte säga vilka kameramodeller du har jämfört så blir det mindre missförstånd?

Om jag förstår din fråga rätt så är mitt svar att allt handlar om sensor-/film-storlekar. Ju större sensor/filmruta desto större brännvidd kan kallas för vidvinkel, typ.

EDIT: Och om jag förstår din fråga fel så har jag inget svar. :)

nee, inte blandar jag ihop inte :)
men jag har jämfört KM5d alltså systemkamera mellanformats...
och Minolta Z1 vanlig småformat

eller har jag fått det helt om bakfoten?

brännvidden på Z1:an står det ju att den är 38-380 mm

är det vad den skulle vara om det var en systemkamera objektivet satt på eller hur mäter de det där?

Brännvidden är densamma oavsett vilken kamera objektivet sitter på. Det som är en källa till förvirring är att, beroende på filmrutans/sensorns storlek så används en större eller mindre bildvinkel. Ett 50mm objektiv på en småbildskamera (24x36 mm) tar en 36 mm bred bild, men en mellanformats (6x6) tar en 56 mm bred bit; en större (vidare) bildvinkel.

Brännvidden är egentligen inte ett speciellt bra mått på hur vidvinkligt ett objektiv är, men det funkade bra som måttstock så länge nästan alla använde samma filmstorlek. Nu har det kommit en massa olika sensorstorlekar, och varje sensorstorlek har sin omräkningsfaktor.

Omräkningsfaktorn ändrar inte objektivets faktiska bännvidd. Omräkningsfaktorn talar bara om vilken brännvidd på en 35mm kamera som skulle ge samma bildvinkel som man får på digitalkameran med t.ex. omräkningsfaktor 1,6.

-- MW

philip svensson skrev:
nee, inte blandar jag ihop inte :)
men jag har jämfört KM5d alltså systemkamera mellanformats...
och Minolta Z1 vanlig småformat

eller har jag fått det helt om bakfoten?

brännvidden på Z1:an står det ju att den är 38-380 mm

är det vad den skulle vara om det var en systemkamera objektivet satt på eller hur mäter de det där?

Sensorstorlekar för kamerorna:
Konica Minolta Z1 - 5.27 x 3.96 mm
Konica Minolta Dynax 5D - 23.5 x 15.7 mm

Ditt konstaterande är alltså helt i sin ordning.

Brännvidden 38-380 är ju bara en översättning för att du ska kunna jämföra med en fullformats 35mm. Det är inte den verkliga brännvidden.

Vidare har du även 1.5ggr beskärningsfaktor på din systemkamera. För att jämföra med direkt med kompaktkamerans översatta brännvidd måste du multiplicera med 1.5.

Översättningsexempel:
Kompaktkameran i vidvinkel: 38mm
Systemkameran i vidvinkel 27mm (18*1.5)

Det är ganska självklart att din systemkamera ger dig "mer ute kanterna".

/Joel

Mellanformat brukar de kamror som använder 120 kallas som hasselblad som änvänder 6x6cm formatet.

En mellanfortmats systemkamera är tex Mamiya 645 eller Hbl 500cm.

Småbild är 135 (35x24mm). Det kallas också för fullformat när det gäller digitala systemkamror.
Man referar till småbild när man anger cropfaktor.

Vilken bildvinkel en brännvidd ger är beroende av formatets storlek. (Bildvinkeln är vilket utsnitt det ger på ett bestämt avstånd)
Exempel: du tar ett 50mm objektiv
på en Nikon D50 (format 24x18mm) så för du ett porträtttele.
På en småbildskamera som Nikon F5 (35x24mm) blir det ett "normalobjektiv".
Om du sedan satte det på en Hasselbladare (60x60mm) så får du en vidvinkel.

Det finns några digitala format som kallas 4/3" (olympus) APS-C (nikon och canon) och fullframe (Canon EOS 5D och EOS 1D MII)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar