Annons

Kompakt kamera för en månad i Vietnam

Produkter
(logga in för att koppla)

Rullknufs

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag och två kompisar bokade en resa till Vietnam igår. Vi tänkte åka från söder till norr på motorcykel och försöka hinna med både kusten och bergen på vägen. Jag skulle vilja dokumentera resan på något vis. Har just nu en GoPro Hero3+ Black som jag tänkte ha med för att filma från motorcykeln samt när man t.ex är och badar och snorklar. Jag har även en Nikon D5100 som jag haft med mig på tidigare resor men känner att den är alldeles för klumpig och lite "overkill" för mig. Jag har inte en massa olika objektiv, jag använder alltid auto-läget på den och jag har inget direkt intresse för foto.

Har läst att det ska finnas rätt skapliga kompakta digitalkameror, såna där "point and shoot". Dom är ju betydligt mindre än en systemkamera, dom får till och med plats i fickan, och dom ska tydligen kunna ta i stort sett likvärdiga bilder också har jag hört. Hade tänkt mig max ~4500-5000kr eftersom jag antar att jag borde kunna få någon tusenlapp för min D5100.

Har kollat lite på prisjakt och det finns ju t.ex Sony RX-100, både första och andra versionen samt Canon G7 X och G9 X.

Vilken skulle ni rekommendera? Jag kan tänka mig att köpa begagnat också för jag antar att man får mer för pengarna så.
 
Har kollat lite på prisjakt och det finns ju t.ex Sony RX-100, både första och andra versionen samt Canon G7 X och G9 X.

Jag reste i somras en månad i Indonesien med bl a en G7X och tycker den funkar kanon som allroundkamera. Den har ett ljusstarkt objektiv som ger fina möjligheter i dåligt ljus och den extra längden på objektivet gentemot Sonys motsvarande modeller ger möjlighet till jättefina porträtt med möjlighet till ganska kort skärpedjup. En annan sak som gör Canons kompaktkameror till riktigt bra resekameror är att man kan köpa undervattenshus till dom för runt 2000kr.
 
Jag reste i somras en månad i Indonesien med bl a en G7X och tycker den funkar kanon som allroundkamera. Den har ett ljusstarkt objektiv som ger fina möjligheter i dåligt ljus och den extra längden på objektivet gentemot Sonys motsvarande modeller ger möjlighet till jättefina porträtt med möjlighet till ganska kort skärpedjup. En annan sak som gör Canons kompaktkameror till riktigt bra resekameror är att man kan köpa undervattenshus till dom för runt 2000kr.

Menar du fysiskt längre objektiv eller menar du större brännvidd?
Undervattenshus är nog inget jag kommer kosta på mig då jag redan har en GoPro som får duga till undervattensfilmning.

G7X har ett ljusstarkare objektiv än de två första versionerna av Sonys kamera.

Ja det är ju alltid en fördel.

Glöm inte Canons G1x, Mk 1:an eller nya MKII:an!
Jag säljer dig gärna min Mk 1:a...!
mvh
/B

Tack för erbjudandet men jag vill ha en lite nyare kamera tänkte jag :)


Har kollat igenom en massa recensioner nu ikväll, främst på RX100 vs RX100 II och av dom så verkar det som att den sistnämnda är ett bättre köp. Har kollat lite på G7X också men den verkar oftare jämföras med den dyrare RX100 III, hur ska man tolka det? G7X ligger ju dock i samma prisklass som RX100 II (kostar exakt lika mycket), men RX100 III är ju dyrare (ca 1500kr prisskillnad).

G7X verkar, av vad jag har sett, vara bättre på att "vara kamera". Mitt intryck från recensionerna är att den är lite bättre på att ta bilder men att Sonyn är lite bättre på att filma. G7X verkar också ha lite bättre knappar och reglage. Den stora nackdelen med G7X är dock batteritiden, 210 bilder jämfört med Sonys ~320 om jag minns rätt. Kollade vad ett extrabatteri kan tänkas kosta och dom var hiskeligt dyra! Uppåt 600-700kr för ett extra batteri. Det skulle spräcka min budget totalt. Nackdelen med Sonyn är att batteriet måste laddas i kameran, så man kan alltså inte köra flera batterier om man skulle vilja. Det tror jag dock inte att jag kommer göra på denna resa. Tänkte att det kanske går att använda en sån där portabel powerbank som man brukar använda för att ladda mobiltelefoner? Vill minnas att jag fick en sådan av brorsan förra julen. Går det att ladda en kamera med en sådan också? I så fall skulle ju det vara ett alternativ, dom får ju plats i fickan tillsammans och då kan man ladda on-the-go eller när man sitter på motorcykeln.

Ser att både G7X och RX100 II finns på t.ex Mediamarkt, Elgiganten osv så ska försöka ta mig ut någon tag och känna och klämma lite på dom. Vet ni om det finns någon "riktig" fotoaffär i Norrköping eller måste man bege sig till huvudstaden om man vill hitta en sådan?
 
Menar du fysiskt längre objektiv eller menar du större brännvidd?

Jag menar större brännvidd. Den extra skillnaden avgjorde mitt val mellan G7X & Sony RX100 III (plus att den var billigare). Jag skulle definitivt välja G7X före RX100 I & II p g a det ljusstarkare objektivet. Två batterier är bra att ha och du har definitivt en poäng med möjligheten att ladda ett batteri medan man använder kameran. Ett sätt att spara pengar på det är att köpa ett extra batteri när du kommer till Asien- där finns ett överflöd av alternativ till Canon original:) En sak som Canon-kameran har fått kritik för är att den är lite seg i seriebildtagningen när man använde RAW-format. Jag tycker inte det är ett problem utan för mig så funkar det att använda JPEG när jag har behov av snabb seriebildtagning men Sony-kamerorna är nog vassare på den punkten.
 
Jag menar större brännvidd. Den extra skillnaden avgjorde mitt val mellan G7X & Sony RX100 III (plus att den var billigare). Jag skulle definitivt välja G7X före RX100 I & II p g a det ljusstarkare objektivet. Två batterier är bra att ha och du har definitivt en poäng med möjligheten att ladda ett batteri medan man använder kameran. Ett sätt att spara pengar på det är att köpa ett extra batteri när du kommer till Asien- där finns ett överflöd av alternativ till Canon original:) En sak som Canon-kameran har fått kritik för är att den är lite seg i seriebildtagningen när man använde RAW-format. Jag tycker inte det är ett problem utan för mig så funkar det att använda JPEG när jag har behov av snabb seriebildtagning men Sony-kamerorna är nog vassare på den punkten.

Precis, RX100 III går bara upp till 70mm men RX100 II, som jag har kikat på, går upp till 100mm så där är det ingen skillnad. Visst, G7X går ner till 24mm och RX100 II går bara till 28mm men jag vet inte hur stor skillnad det egentligen är.

Hur är kvaliteten på dom asiatiska batterierna? Finns det inte risk för att det kan vara svårt att hitta? Jag har aldrig varit i Asien förut, förutom en kort "affärsresa" till Japan, så jag har noll koll på varken språk eller kultur direkt. Och vad kan ett sådant kosta? Jag menar, säg 4700kr för kameran. Köper jag Sony så landar jag på 4700kr totalt för jag behöver inga extra batterier och en powerbank bör jag ha liggandes någonstans. Om inte så är det ingen katastrof att köpa en ny för dom är inte så fasligt dyra och den skulle gå att använda till t.ex min telefon och GoPro också. Nya batterier till G7X kostar här i Sverige king 500kr så säg 5200kr totalt om jag köper en G7X, kanske något billigare om jag köper batteri i Asien.

Seriebildtagning är inget jag någonsin använt någon gång på en kamera. Jag förstår inte riktigt när man skulle ha behov av det.
 
Hur är kvaliteten på dom asiatiska batterierna? Finns det inte risk för att det kan vara svårt att hitta?

Kvaliteten kan nog variera men köper man i en bra kameraaffär så är det nog ok, fast det är klart det är ju en mindre risk att köpa original. Man kan kanske spara ett par hundra kronor. Ang. tillgängligheten så beror det väl på vart man landar. Jag flög till Singapore och där kryllar det av elektronikaffärer. Sen måste man ta ställning till om det är värt pengarna att lägga tid av sin resa på att fixa med sådana saker. Det finns ett företag i Sverige som heter batterilagret som säljer tredjepartsbatterier. De finns bl a i Göteborg där jag bor men finns på flera andra ställen med. Kjell & co säljer också tredjepartsbatterier till bra priser. 24 vs 28 mm ger en viss skillnad tycker jag, men jag gillar vidvinkel. Om du inte tycker att ljusstyrkan på objektivet är avgörande så tycker jag du skall kolla på den nya Canon G9X med. Den har liknande ljusstyrka som RX100 I & II men är en betydligt smidigare kamera som är lättare att ha i fickan.
 
Jag hade valt något med sökare som du håller upp mot ögat när du fotograferar, eftersom det kan vara svårt att se displayen på baksidan av kameran i starkt solljus. Dessutom blir det lättare att hålla kameran stadigt eftersom man kan ta stöd mot huvudet.

Skulle därför föreslå Sony RX100 III snarare än de tidigare RX 100 modellerna, eller kanske Panasonic LX100. Dessa hamnar visserligen aningen över budget, men borde gå att hitta till rätt pris begagnat.
 
Tack för erbjudandet men jag vill ha en lite nyare kamera tänkte jag :)
/QUOTE]

Javisst, det förstår jag - men för mig blir det tveklöst en ny G1x Mark II framöver som resekamera...
Skäl:
1) bildkvalitet i RAW-format / sensorstorlek (som t.o.m. räcker bra för både pseudo- och äkta HDR-bilder)
2) Vikbar skärm, bildstablisering, zoom-omfång mm
3) Wifi för praktisk snabb nedladdning till datorn

Jag planerar/drömmer ju själv om en långresa, läs gärna min blogg om den...

mvh
/B
 
Tack för erbjudandet men jag vill ha en lite nyare kamera tänkte jag :)
/QUOTE]

Javisst, det förstår jag - men för mig blir det tveklöst en ny G1x Mark II framöver som resekamera...
Skäl:
1) bildkvalitet i RAW-format / sensorstorlek (som t.o.m. räcker bra för både pseudo- och äkta HDR-bilder)
2) Vikbar skärm, bildstablisering, zoom-omfång mm
3) Wifi för praktisk snabb nedladdning till datorn

Jag planerar/drömmer ju själv om en långresa, läs gärna min blogg om den...

mvh
/B

Det praktiskaste och snabbaste sättet att ladda ned bilder till dator är förmodligen att bara flytta minneskortet. De flesta moderna datorer har inbyggd SDkortläsare. Det drar dessutom inte ström från kameran. Wifi är förstås fortfarande bra att ha om man vill få bilder till t.ex. facebook eller instagram. Tyvärr är de flesta WiFi lösninar ganska feltänkta i och med att de bildar ett eget nätverk mellan platta/dator/telefon vilket gör att telefonen eller vad man nu använder förlorar kontakten med internet med man laddar över bilder, så att uppladdningen måste ske i två steg.
 
Tror jag har hittat en bra deal nu. Sony RX100 II med 450kr cashback. Landar då på 4240kr. Tror jag kör på det. För dom extra 450kr så kan jag köpa till ett rejält minneskort och ett AG-R2 gummigrepp.
 
Senast ändrad:
Det praktiskaste och snabbaste sättet att ladda ned bilder till dator är förmodligen att bara flytta minneskortet. De flesta moderna datorer har inbyggd SDkortläsare. Det drar dessutom inte ström från kameran. Wifi är förstås fortfarande bra att ha om man vill få bilder till t.ex. facebook eller instagram. Tyvärr är de flesta WiFi lösninar ganska feltänkta i och med att de bildar ett eget nätverk mellan platta/dator/telefon vilket gör att telefonen eller vad man nu använder förlorar kontakten med internet med man laddar över bilder, så att uppladdningen måste ske i två steg.

Har man Android kan man ju köpa en kabel hona-hane-usb för två tjugor och tanka direkt. Funkar supersmidigt. Även Apple ska väl ha en lösning även om den är dyrare och struligare så ska det funka nu vad jag förstått. Har aldrig provat på Windows phone. Ett alternativ är ju att köra microsd i kameran och bara sätta i kortet i telefonen.
 
Det kortet är definitivt tillräckligt snabbt.

Kanon! Beställde det från CDON, verkade vara riktigt bra pris. Är lite nojig över det där med minneskort eftersom jag var tvungen att köpa ett nytt snabbare minneskort till min GoPro förut. SanDisk Ultra var visst inte snabbt nog utan jag behövde SanDisk extreme.

Beställt kamera också, fick bli ifrån SIBA för dom hade sånt där gummigrepp också för 149kr. Verkade vara en bra idé att köpa till ett sådant så man får lite bättre grepp om kameran.

Fyllde år nyligen också och brorsan hörde av sig och sa att jag fick önska mig något så får jag presenten nästa gång vi ses. Tänkte önska mig ett Joby Gorillapod Action, skulle ju funka till både den här kameran och min GoPro.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.