Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt digital kamera - råd

Produkter
(logga in för att koppla)

rQx

Medlem
hej!

Har sökt på internet, letat i guider, tester, google hit och dit men jag vill ändå inte ta beslutet på egen hand eftersom jag inte kan något om fotografering.

Jag vill köpa en kompakt digital kamera med fokus på bra bild kvalite. Pekskärm, wifi etc intresserar mig inte utan det är bäst bild för pengarna jag är ute efter. Prisbilden ligger på 3-4000 kr.

jag var nere på två modeller, Sony RX100 (1an) och Panasonic TZ70. Vad jag läste mig till så ska bildkvaliten kunna vara bättre på RX100 eftersom den har större sensor. TZ70 hade mycket bättre zoom men mindre sensor och därmed sämre bilder?

Den jag själv kommit fram till är Sony RX100 (1an). Den ligger på 3390kr. Dock så har den några år på nacken men den har större sensor än många andra. Duger denna kamera fortfarande fast den lanserades 2012?

har ni nadra alternativ till mig?

MvH /Tim
 
Man kan definitivt säga att den duger mycket bra ännu idag.

I det prisläget finns vad jag vet ingen annan kamera som kan konkurrera med den i bildkvalitet. Alla övriga motsvarande i det prisläget har mindre sensor än RX100.

Mindre sensor som i TZ70 ger sämre bildkvalitet, och större zoomomfång ger normalt sämre optisk kvalitet, så den kan mycket riktigt inte konkurrera med RX100 när det gäller IQ.
 
Panasonic GM-1 är en stark kandidat för de pengarna. Med möjlighet till att köpa billig beggad optik för att ytterligare förbättra bildkvaliteten.
 
Nja, det kan man nog inte direkt säga. Inte ens pismässigt, eftersom man då får nöja sig med ett objektiv med lägre ljusstyrka och kortare brännvidd (RX100 går upp till100 mm, GM1:s till max 64 mm).

Och när det gäller storlek och vikt bara så länge man inte har något objektiv på GM1:an alls.
GM1 är ju en systemkamera, och sätter man på ett objektiv som ungefär motsvarar det som RX100 har så är det definitivt inte en fickkamera längre (vilket det finns goda skäl anta är vad TS har tänkt sig).

GM1 är i vissa avseenden en mindre avancerad kamera. Skärmen på RX100 syns klart bättre i dagsljus, och den är dessutom utvinklingsbar. GM1 har en fast skärm vilket för de allra flesta användare är en klar nackdel. Videoåtergivninngen kan inte mäta sig med Sony RX100 (ifall det skulle vara av betydelse). RX100 har också en hel del avancerade funktioner som GM1 saknar. Som NFC, Sweep Panorama, Anti Motion Blur, Hand-held Twilight, 10 bild/sek (GM1 har 5 bild/sek) etc.

Ifall man vill göra en systemkamera nästan lika liten som en kompaktkamera går det inte undvika att man behöver göra en del kompromisser. GM1 saknar en hel del av det som Pannys lite större spegellösa modeller har. En begränsning som för vissa är av betydelse är att GM1:s batteri inte räcker så länge, man får ut betydligt färre bilder per laddning än med RX100.
 
Nja, det kan man nog inte direkt säga. Inte ens pismässigt, eftersom man då får nöja sig med ett objektiv med lägre ljusstyrka och kortare brännvidd (RX100 går upp till100 mm, GM1:s till max 64 mm).

Och när det gäller storlek och vikt bara så länge man inte har något objektiv på GM1:an alls.
GM1 är ju en systemkamera, och sätter man på ett objektiv som ungefär motsvarar det som RX100 har så är det definitivt inte en fickkamera längre (vilket det finns goda skäl anta är vad TS har tänkt sig).

GM1 är i vissa avseenden en mindre avancerad kamera. Skärmen på RX100 syns klart bättre i dagsljus, och den är dessutom utvinklingsbar. GM1 har en fast skärm vilket för de allra flesta användare är en klar nackdel. Videoåtergivninngen kan inte mäta sig med Sony RX100 (ifall det skulle vara av betydelse). RX100 har också en hel del avancerade funktioner som GM1 saknar. Som NFC, Sweep Panorama, Anti Motion Blur, Hand-held Twilight, 10 bild/sek (GM1 har 5 bild/sek) etc.

Ifall man vill göra en systemkamera nästan lika liten som en kompaktkamera går det inte undvika att man behöver göra en del kompromisser. GM1 saknar en hel del av det som Pannys lite större spegellösa modeller har. En begränsning som för vissa är av betydelse är att GM1:s batteri inte räcker så länge, man får ut betydligt färre bilder per laddning än med RX100.

Oj det var en sågning det! Jag tycker ändå GM1 är relevant. Eftersom det var bäst bild för pengarna i det formatet som var frågan och inte mest antal finesser så är GM1 svårslagen. Ja, den blir lite större men den har potential att utvecklas. Jag har haft min GM1 i fickan, tillsammans med 20mm sedan jag köpte den.
 
Haha, det enda RX100 är bättre på är ju den utvändiga storleken... Men se tipset som att det finns mer därute än bara Sony. Om sensorn nu var det minsta viktig så är exempelvis GM1 helt överlägsen. Dessutom flera väsentliga sakfel i "sågningen".

Finns mycket fin optik som är billig också. RX100 är givetvis trevlig, men det är inte jordens åttonde underverk. Dessutom börjar den bli gammal.
 
Tack för ytterligare svar!

Det är en kompakt digital kamera som jag är ute efter, så om jag förstått rätt så är GM1 nästan mer åt en system kamera? Vi kan tillägga att jag redan tycker en RX100 är i största laget men har överseende med denna storlek (och helst inte större) så länge det blir bättre bilder än andra lite mindre.

Ska också tillägga att det är RX100 1st generation som jag avseer att köpa, är det verkligen NFC och allt det där på 1st gen?
 
RX100 saknar såväl NFC som WiFi och är inte lika bra på video som version 2. Det är dock ändå en bra kamera för sitt pris.
 
Vi kan tillägga att jag redan tycker en RX100 är i största laget men har överseende med denna storlek (och helst inte större) så länge det blir bättre bilder än andra lite mindre.

Om du vill komma ner lite i storlek så kolla på Canon G9X. Inte så ljusstark men "samma" sensor och riktigt, riktigt liten.
 
Om du vill komma ner lite i storlek så kolla på Canon G9X. Inte så ljusstark men "samma" sensor och riktigt, riktigt liten.

Jag har haft en G9X 1,5 månad som komplement till systemkameran. Bra bilder, bra funktionalitet. De nackdelar jag upplever är storleken (för liten för fotografering men bra för "transport") samt att man kommer åt touch screenen ofrivilligt och därmed ändrar inställningar. Har inte hittat något sätt att låsa skärmen.
 
Hej!


Det finns alternativ i form av Fuji. Du kan hitta en beg X-M1 för runt 1 500:- och deras utmärkta för att vara ett kit, 16-55 / 3,5-5,6 med bildstabilisering som gör att du klarar 1/8 handhållet.
Du kan även se på X-A1, som inte hat X-transsensorn men får mycket bra kritik. Det kan finnas nya kvar för en 4'.

Båda är små och ger dig möjlighet att väx(la) med andra objektiv. Sökare saknas, men i princip är det den enda skillnaden mot de större modellerna, jag kan jämföra min X-M1 mot X100S och X-T1 och förvisso är de snäppet bättre i vissa avseenden men det är samma sensor (APS-C/16Mp) och nästan samma möjlighet att "äga" kameran om man inte vill köra tittatryck.
X-A/M har wifi, separat knapp för video och vinklingsbar skärm.

Har du tur kan du hitta en beg X100S för runt 5 000:-; ja, den har ju fast optik men är bildmässigt en dröm och går ner i en kavajinnerficka..

Googla på dessa kameror, så kanske du vet mer och nåt en högre grad av förvirring ;-)

-J!
 
Jag har haft en G9X 1,5 månad som komplement till systemkameran. Bra bilder, bra funktionalitet. De nackdelar jag upplever är storleken (för liten för fotografering men bra för "transport") samt att man kommer åt touch screenen ofrivilligt och därmed ändrar inställningar. Har inte hittat något sätt att låsa skärmen.

Jag köpte en i gemensam julklapp till farsan och mig själv. Har inte fått "låna" den ännu så jag har bara korta erfarenheter men jag tycker nog att storleken inte var något problem. Vill man inte ha en så liten kamera finns absolut ingen anledningen att köpa G9X. Canons G7X kostar i princip samma och så finns ju alla Sony RX100-modellerna. Dessa alternativ erbjuder ju bättre ljusstyrka och lite mer att hålla i.
 
Tack för ytterligare svar!

G9X och G7X är över min budget så dom är inga alternativ.
Fuji x-m1 och liknande är väl ännu större än RX100?
Begagnat är inget jag vill köpa.
Video behöver den heller inte vara bra på.

Min vision är att ha en kamera som får plats i fickan, sen när jag vill fota ska jag bara ta upp den och dra iväg ett kort. D.v.s. det behövs inga överdrivna finesser eller inställningar (för jag är inte foto intresserad) och när jag knäppt av mitt foto ska det vara så bra som möjligt. Detta för 3-4k.


"Googla på dessa kameror, så kanske du vet mer och nåt en högre grad av förvirring ;-)"
haha ja det är nog så att man blir mer och mer förvirrad ju mer man frågar och läser på ;)



Tack för all hjälp /Tim
 
Jag köpte en i gemensam julklapp till farsan och mig själv. Har inte fått "låna" den ännu så jag har bara korta erfarenheter men jag tycker nog att storleken inte var något problem. Vill man inte ha en så liten kamera finns absolut ingen anledningen att köpa G9X. Canons G7X kostar i princip samma och så finns ju alla Sony RX100-modellerna. Dessa alternativ erbjuder ju bättre ljusstyrka och lite mer att hålla i.

Vet. Ville dock ha minsta möjliga storlek så det blev en sådan, hade kanske blivit en annan om jag hade testat den innan. Bilderna blir bra i alla fall......
 
Nuhar ju TS gjort klart för oss att han tycker att RX100 är på gränsen till för stor, och då spelar det som ingen roll hur bra GM-1 är.
 
ANNONS