Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommuner och bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen

Stor debatt.

Karlskogakuriren är tidningen. Det finns inget på kommunens web.

Dock tror jag det är många som blir glada att kunna peka på att ha fått sin bild publicerad.
DVS jag tror inte den åsikt som speglas här är represenatativ för de som kommer att delta, det är vanliga semesterbilder etc, och varför inte tänker man säkert, inte värre än att köpa en lott och man kanske får nått att skryta med...

Vad jag kan förstå så är det ett extremt fåtal som får betalt för sina bilder överhuvudtaget.

Roine

För ett par år sedan var jag tillfälligt (ett och ett halvt år) anställd som Webbassistent och Fotograf på Karlskrona kommun i blekinge, jag kan därför lungt påstå att jag har en ganska god insyn i hur det fungerar inom kommunen, i alla fall inom Karlskrona kommun.

Under den tid som jag var anställd (och underbetald med ca 3000 kr/mån) tog jag flera tusen bilder åt kommunen, bilder som nu används helt obegränsat i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Som exempel kan jag nämna att de förekommer/förekommit i dagspress, veckotidningar, böcker, reklamtidningar, och som vykort och planscher. För detta får jag nada.

För övrigt vill kommunen inte betala ett smack för sina bilder, eller iaf så lite som möjligt. Och min erfarenhet är dessutom att snålheten alltid bedrar visheten i kommunens fall. Titta själv på många av kommunernas hemsidor så förstår ni vad jag menar. Risiga, blaskiga och rent förjävliga bilder ligger och skräpar på deras hemsidor bara för att de inte vill betala för att få lite ordentliga bilder.

När jag nu i efterhand har försökt sälja lite nytagna och fräscha bilder till kommunen så är de extremt snåla, max 500 spänn vill de betala för en bild. Och drar man avgifter, skatt, material och arbetstid på det så går man nästan back!

Senast ändrad:
Det verkar inte som om Karlskogakuriren har någon hemsida. Synd, jag hade gärna skrivit ett mail med synpunkter på tävlingsreglerna.

Undrar just om Karlskoga kommun betalar någon för att skriva texter till webben? Det kanske blir billigare att utlysa en skrivtävling bland kommuninvånarna? Första pris: En Halda skrivmaskin, andra pris: en fin kulspetspenna, tredje pris: ett suddgummi.

Alla inskickade bidrag, även icke-prisbelönta, får givetvis användas fritt på webben.

Senast ändrad:
Om jag uppfattat det rätt så har kommunen rätt att publicera bilderna på webben och i tidningen...ingen annan stans. Det bör väl ändå vara så att tidningen anger vem som tagit bilden i samband med en publicering. Dummare än så kan de väl inte vara..

Då får de som "vinner" äran att bli publicerade...och det är nog en del....vad ska vi kalla dom..."svenssonfotografer" som tycker det är kul. Däremot lockar det ju knappast proffesionella fotografer till "tävlingen". Om så är fallet så är det nog fotografer som klarar smällen att bli utan ersättning... ;)

Likadant är det ju egentligen med olika företags tävlingar. 1:a pris en luftmadrass eller möjligen en 1Mpixel digitalkamera i utbyte mot att man får använda det vinnande bidraget i marknadsföringssyfte, ganska smart av företaget som inte då behöver betala de kostnader som en proffesionell fotograf tar (även vissa prismedvetna amatörfotografer)

Senast ändrad:
Hej Jesper

Helt enig. Det är ju upp till var och en.

Att skriva till Göran på kommunen hjälper ju inte, de är ju bara smarta.

Det är ju dessutom mina sura skattepengar man annars ödslar på att köpa bilder som man annars kan få gratis, om än lite mer amatörmässiga.

Roine

Skulle inte BLF, SFF, PFK eller någon från branchen prata med "Göran"?
Kostar det så mycket att skicka ett utskick eller mail till alla kommuner om hur när och på vilken sätt man använder bilder utan att glödja sig åt andra människors okunskap och vilja att synas.

Det tråkiga, tycker jag, är att bildmaterial värderas så lågt i jämförelse med det skrivna ordet. Karlskoga kommun skulle ju knappast låta medelsvensson formulera texten på kommunens hemsidor.

Helt rätt Ulf!

det verkar som om kommunerna är bra på att slösa med pengar utom när det gäller vissa saker...

Detta luktar lite ALU-projekt......En digital statsvandring på kommunens hemsida...alltså något som inte skulle blivit gjort och om det ska göras så får det inte kosta något..

En helt annan undran nu när vi kommit en bit in i diskussionen är att här i Helsingborgs Dagblad, så går det mer och mer åt att journalisterna själv tar de bilder som behövs till artiklen.....resultatet behöver jag inte ens kommentera här..........okej då....FY VAD DÅLIGA DOM ÄR!!

SMART??
Jag tycker det låter som bondfångeri lång väg! Stackare som säljer sig så billigt, och det får vissa konsekvenser för oss alla andra som försöker överleva på att sälja bilder.
Vet hut Karlskoga kommun och lokalblaskan!

Glömde helt bort att skriva ett förslag ang. Karskoga kommun och bilder.
Varför inte "bomba" dom med alla skitbilder man har, som också är helt oanvändbara.
Kanske det skulle funka???
Vad åstadkom inte soldaten Svejk med humor.
Kan en sån bombning räknas som humor ??

Liax skrev och berättade om sitt arbete på Karlskrona kommun. Jag undrar om det i anställningsavtalet stod något om vem som äger rättigheten till bilderna. Om inte så äger den som fotat rättigheten även om dessa är tagna under arbetstid. Den som trycker på avtryckaren äger bilden om inget annat anges. Sveriges Fotografers Förbund har mycket matriel om detta.
LG Malmquist

Liax, det där borde du verkligen undersöka.
Jag tvivlar starkt på att kommunen tänkte så långt att de lade in någon sån klausul i anställningsavtalet.

De verkar ju inte ha någon järnkoll på det där med upphovsrätt precis...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar