ANNONS
Annons

Kommuner och bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Boris

Aktiv medlem
1.Hur många kommuner har bilder på sina hemsidor?
2.Hur många har beställt/betalat för de?
3.Hur många har kopierat de från internet/broschyrer?
4. Eller klipt/beskärt de

A. Vilka förlorar på det?
B. Hur många vågar inte säga till?
C. Varför är det "svart" att sälja bilder?

Hoppas att alla ni ska fundera på de här frågor.
Kolla på olika kommunens hemsidor och annonser,
eller på småföretag som används av broschyrer de hittar eller får. (tex. hårstudio, optiker,kläder osv.)
OBS! Vill inte säga att alla använder olagligt bilder men tror att de är MÅNGA.

Det bildas olika kommissioner att jaga folk som använder andras musik, DVD filmer, program men har inte hört att det finns någon som har hand om bilder.

Hej

Här i Karlskoga går nu kommunen ut tillsammans med en lokaltidning med en tävling med tre priser:
1:an får en digitalkamera (inga detajer om vilken)
2:an en 1:år prenum. på tidningen i fråga
3:an en 1/2 års pren.

Villkoren för att delta:
1. Obegränsat med bilder, kan mailas in eller som papper eller dia

2. Skall vara tagna nu i sommar i kommunen

3. Kommunen förbehåller sig rätten att använda alla bilder fritt på bla web:en

Segraren avgörs i två omgångar:
Arrangören väljer ut 10 bilder som man, via tidningen, kan rösta på.

Rätt smart av kommunen.

Roine

Menar du att ALLA bilder, även de som inte vinner pris, får användas fritt på webben? Jag skulle aldrig delta på sådana villkor.

hörde att pripps gjorde en tävling om en ny öppnare för burkar, där öppnaren skulle sitta kvar, första pris var 9000:-..vinnaren hade tagit patent på systemet..så pripps fick snällt betala 2öre per burk..hehe:)

Boris: Det finns det, dom heter BLF (Bildleverantörernas Förening) och finns på www.blf.se. Dom ser till så att upphovsrätten för fotografer efterlevs i mån de kan. De sätter även upp riktlinjer för prissättning.

Jeppe skrev:
Boris: Det finns det, dom heter BLF (Bildleverantörernas Förening) och finns på www.blf.se. Dom ser till så att upphovsrätten för fotografer efterlevs i mån de kan. De sätter även upp riktlinjer för prissättning.

Jag vet det har varit själv i kontakt med de just för en kommun-jag bråk. Måste säga att de var MYCKET trevliga och hjälpsamma. Rent 10! Problemet är bara att om jag själv upptäcker att MIN bild har publicerats då kan man göra något åt det. Men problemet är om man ser andras bilder (vilket sysns tydligt ibland med alla "Flashiga" bilder och bilder man har sätt i broshyrer) de är problemet större. Man skulle behöva ett bättre "komunikation" och sammarbete eller något typ av anmällnins plats där man kan anmälla mistänkta bilder och de som jobbar lite mer med foto och ev. känner igen bilder skulle kunna hitta och kontakta fotografen och göra ett anmällan. Och en fråga till. Det kommunen gör med alla "tävlingar" och behåller sig rätten till bilden. Är det laglit???? Någon som vet?

Ja, det är lagligt.

Kommunen och fotografen har kommit överens om att avtal som ger kommunen rätt till den ekonomiska delen av upphovsrätten.

När kom man överens om det?
Jo, när fotografen skickade in bilderna efter att ha läst reglerna.
Ingen lag förbjuder korkade affärer!
Avtalslagen gäller här och man säger att ”skrivet går före tryckt”, det vill säga individuella avtal går före standardavtal. Om det finns några.

Däremot går det inte att sälja den idéella delen av upphovsrätten. Det är fortfarande du som är fotograf och har rätt till ditt namn vid publicering.

mipert skrev:
Ja, det är lagligt.

Kommunen och fotografen har kommit överens om att avtal som ger kommunen rätt till den ekonomiska delen av upphovsrätten.

När kom man överens om det?
Jo, när fotografen skickade in bilderna efter att ha läst reglerna.
Ingen lag förbjuder korkade affärer!

Det borde vara olagligt att ange sådana(horribla) tävlingsregler..enligt min mening.

Ja, i vissa fal kan domstolen ogiltigt förklara ett kontrakt/avtal. Kollade just på http://www.karlskoga.se
De kanske har köpt bilder de har på sin hemsida, men det står inte fotografens namn. LAGEN säger att du kan sälja din bild helt, men du kan aldrig förhandla bort ditt upphovsrätt. Alltså fotografens namn MÅSTE ALTID vara publicerad tillsammasn med bilden.
Slutsats = Karlskoga kommun har brutit mot lagen.

Eller?

Njaa.

För det första, juridik är inte enkelt, vi vill gärna ha klara tydliga regler så vi kan säga att ”du gjorde fel, in i fängelse med dig”.

Sedan är det inte så att man måste nämna fotografens namn vid publicering.
Det är fotografen som avgör om namnet skall nämnas, om Karlskoga vägrar har fotografen rätt att stoppa publicering av bilden.

Nu blev det rörigt märker jag.
Alltså, fotografen har rätt att kräva att namnet nämns eller att namnet inte nämns.
Säger kommunen nej, så kan fotografen stoppa publicering. Men, som sagt, det är inte så enkelt, om man tar detta till domstol så är det rättens tolkning som gäller.

Naturligtvis kan inte heller kommunen sätta ett annat namn som upphovsperson till bilden.

kim71 skrev

Det borde vara olagligt att ange sådana(horribla) tävlingsregler..enligt min mening.

Man tycker det med hjärtat.
Men jag är glad att Sverige är ett land med ganska lite regleringar av hur man tecknar avtal.
Vi har väldigt få lagar jämfört med andra länder.

Jag skall skicka länken till detta forum till kommunen i fråga och påpeka att 7000 fotomedlemmar är lite missnöjda med deras sätt att hantera tävlingen.

Jag undrar detsamma. Har rotat runt hos kommunen och hos Nerikes Allhanda men hittar inget.

Hittar inget heller. Kanske någon på kommunen som läser fotosidans forum och fick kalla fötter!

HALLÅ.

...vi på fotosidan tycker Imacons skannrar är för dyra.
Och att Agfa skall börja med APX 25 igen.
Novatankarna borde också vara billigare...

...kanske funkar det..?

Roinek skriveratt kommunen arrangerar tillsammans med lokaltidningen så det är antagningen publicerat där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar