Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer på programmet "Insider"

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej!

Det dök upp lite frågor i huvudet efter att ha sett programmet "Insider" på TV3 2 april.

Där porträtteras ett antal fotografer på ett sätt som få dem att verka ha andra avsikter än att fotografera unga lättlurade tjejer. Dessa fotografer hittar unga modeller på "modellbilder.se".

Är det något vi på fotosidan kan göra för att uppmärksamma modeller på sådana fotografer? Finns dessa oseriösa fotografer på fotosidan.se?

Hur ska man gå tillväga för att hitta modeller för nakenfotografi mm? Vilket är "rätt" sätt?

Förtydligande: jag är personligen inte ute efter modeller. Jag är ute efter en diskussion om hur man BÖR gå tillväga för att hitta modeller på ett etiskt och moraliskt korrekt sätt, samt att diskutera huruvida jag och vi som fotografer och medlemmar på fotosidan kan försvåra för oseriösa och till och med farliga "fotografer".

Senast ändrad:
Om det inte redan finns det så är det väl hög tid för något slags branschorganisation, där fotografer ansluts efter prövning/kvalificering och sedan kan använda detta som ett garantibevis då man anlitat modeller etc?

Så att budskapet till unga modeller kan vara "Kolla först att fotografen är ansluten till XYZ, då vet du att det högst troligen är en seriös fotograf".

Problemet är att det krävs en stor kontrollapparat för att verkligen säkerställa vad som händer i ett slutet rum, såsom en fotosession oftast är i en studiolokal. Modellerna blir helt enkelt inte betrodda när de säger vad som hänt.

Jag tror visserligen det är en bra idé med vita listor och rekommendationer, men inte att det egentligen är så effektivt.

Faktum är att flertalet nakenplåtningar som sker överhuvudtaget görs utav folk som inte är fotografer. De råkar bara säga att de är fotografer just då de håller i kameran.

Men finns liksom ingen yrkesroll i det hela.

Jag tror mer på klara och tydliga etiska regler och att man är uppmärksam på beteendet.

T ex dessa enkla regler

"Det är inte okey att tafsa på modellen."

"Det är inte okey att övertala en modell att klä av sig mera fast modellen säger nej."

"Det är inte okey att säga nej till att modellen tar med sällskap."

Min tanke är att om alla är överens om etiska regler och vet om vad som gäller, då blir det svårt för en oseriös fotograf att verka seriös till det är försent. Varningsignalerna blir tydligare och modellen får en chans att säga ifrån, avstyra och kanske ta sig därifrån eller oftare.. aldrig gå in i fällan.

När jag frågar en "amatör" om plåtning så brukar jag själv föreslå att de kan ta med sig en kompis om dom känner sig osäkra (enda jag brukar be dem isåfall är att inte ta med pojk/flickvän eller förälder, blir så krystat då tycker jag). Brukar underlätta avsevärt.

Kanske kan man tycka att sajter som fotosidan.se, modellbilder.se m fl skulle ha ett antal regler/rekommendationer TYDLIGT uppsatta på hemsidan. En tjej som vill testa att bli plåtad kan läsa igenom eller skriva ut dessa regler innan plåtningen. Om fotografen på något sätt bryter eller försöker komma runt reglerna är det lätt för tjejen att helt enkelt skriva av forografen som oseriös, därför att hon vet om sina rättigheter. Dessutom skulle hon ju kunna "recensera" fotografen på sajten så att andra modeller undviker honom. Typ som eBays rating-system.

Eftersom jag varken är yrkesfotograf eller fotograferar modeller så berör detta inte mig kan endå inte låta bli att kommentera. Bör man vara ensam med en ny nakenmodell? Vad händer om hon rusar ut naken skrikande våldtäckt? Ord står mot ord och oavsätt skyldig eller inte vilken stämpel.

Hälsningar Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar