Annons

Kommentarer på min Modellrelease

Produkter
(logga in för att koppla)
...föresten! Jag är inte helt klar över vad det egentligen innebär med "redaktionellt ändamål". Kan någon förklara och ge några exempel?
 
Tycker avtalet är skrivet på ett sätt som ger fotografen allt och modell och stylist väldigt lite.

Sen kan du inte skriva att ersättningen utgår med 3-5 bilder. Du får specificera ett tal som ingår, vill du sen ge fler bilder så kan du ju göra det.

Jag tycker att ett avtal om bilder ska ge modellen lika mycket som fotografen om det inte finns speciella omständigheter.

Sen måste även stylisters målsman skriva under om stylisten är under 18.

Hur många exemplar avtalet är upprättat i bör också finnas med.

Är inte hemma nu men om du skickar ett mail till mig kan jag skicka över mitt avtal om du vill ha något att jämföra med.
 
release

Jag håller med en kommentator här att den inte är nån hit för modellen.Kanske du har missuppfattat kärnfrågan.Jag själv skriver ett enkelt avtal varje gång, efter samtal med resp modell.Den ska skydda modellen så att du inte profiterar på hennes poserande mer än vad ni kommit överrens om.
 
martinh skrev:
Tycker avtalet är skrivet på ett sätt som ger fotografen allt och modell och stylist väldigt lite.

Sen kan du inte skriva att ersättningen utgår med 3-5 bilder. Du får specificera ett tal som ingår, vill du sen ge fler bilder så kan du ju göra det.

Jag tycker att ett avtal om bilder ska ge modellen lika mycket som fotografen om det inte finns speciella omständigheter.

Sen måste även stylisters målsman skriva under om stylisten är under 18.

Hur många exemplar avtalet är upprättat i bör också finnas med.

Är inte hemma nu men om du skickar ett mail till mig kan jag skicka över mitt avtal om du vill ha något att jämföra med.

Tack för ditt svar! Intressanta synpunkter! Jag har några frågor om du har tid att utveckla dina tankar!

Du skriver att avtalet ger fotografen allt och modell och stylist väldigt lite. Kan förstå vad du menar. Iofs beror fotografens möjligheter att använda bilderna helt och hållet på vilka rutor man kryssar "ja" i.

Men jag kan förstå om du tycker att avtalet är begränsande för modell och stylist. Så min fråga är: Vad mer tycker du att modell och stylist ska få. (Utöver att jag specificerar exakt antal bilder)

(Föresten! Anlednigen att jag inte specificerat antalet är att jag arbetar ganska spontat och experimentellt, och jag vet sällan om jag kommer få några bilder (och i så fall hur många) som jag vill stå för.)

Varför ska man ange hur många ex. av avtalet man skriver för varje fotografering egentligen?

Men till sist måste jag säga! Visst man kan ju tycka att modell och stylist får lite. Men det beor väl också på vem som är fotograf??? Jag menar, det är väl marknadsekonomins (djungelns) regler som gäller här också. Om modell och stylist väldigt gärna vill arbeta med en viss fotograf så kan den fotografen skriva ett hårdare kontrakt? Eller?

//Eric
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.