Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer på kameraväska?

Produkter
(logga in för att koppla)

billyskate

Aktiv medlem
Hejsan alla!

Jag ska i slutet av februari åka till new york och tänker såklart besöka B&H photovideo. Det som kommer att köpas är lite objektiv och eventuellt en canon 20d. Det som jag har idag är en 300d + kitobj. , 50 1.8 II och ett 80-200 4.5-5.6.

Jag fotar främst sport(handboll , basket , hockey , innebandy , am.fotboll och vanlig fotboll) men tycker även det är kul att fota natur och människor.

Jag tänkte först att min kameraväska skulle se ut som följande:

Väska 1:
Canon 20d
canon EF 50 1.8 II
canon 70-200 2.8L
tamron 28-75 2.8

Jag har ju som många andra läst om L-objektiven och såg igår ett som kostar under 3000kr begagnat. 20-35L 2.8L, ska man köpa sig ett sådan och kanske i efterhand köpa något till fast objektiv med större bländare än 2.8. Tappar man mycket mellan 35-50 och 50-70?

Väska 2:
Canon 20d
Canon EF 50 1.8 II
canon 70-200 2.8L
Canon 20-35 2.8L (begagnat)

Har ni något bättre alternativ kanske? jag kommer nästan garanterat att köpa 70-200 2.8L hur jag än gör..

MVH Billy
 
Jag tänker så här:

Fördel med alternativ 1 är att du täcker alla brännvidder från 28-200mm. Nackdelen är att du saknar riktig vidvinkel.

Fördel med alternativ 2 är att du får mer vidvinkel, nackdelen att du får ett glapp mellan 35 och 50mm samt mellan 50 och 70mm.

Jag vet inte så mycket om 20-35/2.8L, men jag tror att jag skulle valt att leva med brännviddsglappet till förmån för mer vidvinkel.

Tamron 28-75/2.8 har jag själv och det är ett kanonobjektiv. Men eftersom det saknar vidvinkel har jag kompletterat med ett 17-40/4L.

Vet inte om mitt resonemang är till nytta för dig, sådana val är inte lätta. Lycka till och ha så kul i staterna.

/Arne
 
Tack för svaret!
Du säger själv att du har tamronet och är nöjd. De gör ju att jag överväger det. Anledningen till att jag ville ha 20-35 var väl lite pga L:et , dvs bra kvalite på bilderna. Tror jag kan klara mig på 28mm brännvidd som tamronet har.

Fördelen är ju som sagt att man har alla brännvidder mellan 28-200 :S svårt val det här..

Vart köpte du ditt tamorn? letar lite i tyskland nämligen , hittar jag för max 3200 med frakt därifrån beställer ja direkt...

MVH Billy
 
Vad kul! Hälsa New York från mig! :)
Var i USA med min bror i somras (bara fyra dygn i NY).
Sista dagen hade jag planerat in B&H.
Såg fram emot att komma i och klämma lite på grejorna.
När vi kom dit hade affären stängt.. bara den dagen.. DOH Vilken otur :D. Fick iallafall se fasaden och blev tilldelad en massiv katalog.

Är Minoltian så har inte mycket att tipsa om..
Ha det fint, hoppas du får en trevlig resa!
 
Tackar Tackar resan kommer bli grym :) . Bor på hotell på manhattan och har just nu 1 Nhlmatch och 1 Nbamatch på schemat. Kan du kanske rekomendera något kul ställe å gå till?

MVH Billy
 
New York är en cool stad :)
Väska nr:1 kommer att passa dig och ditt fotograferande utmärkt, ljusstarka objektiv är en stor fördel vid sportfoto.
 
Aha trevligt.
Det vi gjorde var att skippa guidebuss och gick runt överallt. Så gjorde vi i alla städer. Upptäckte själva. Tog även tunnelbana ibland. Riktigt smidigt system.

Gillade att sitta i central park o ta det lugnt ibland. Någon sa att central park var ett av det bästa stället i USA för fågelskådning. Jag och min bror tyckte detta lät lite märkligt så vi ignorerade det.
Till vår förvåning stötte vi dock på två rovfåglar (fråga mig inte vad för rovfågel ;)) på en gren bara några meter ifrån oss. Fram med kameran och gå lös på avtryckaren :) kom fler fotografer efter hand. Mäktigt att se när de flög iväg. Kändes väääldigt onaturligt med dem där dock..

Sedan besökte vi det klassiska turistmålet frihetsgudinnan. Jag tyckte det var lite slöseri med tid men det hade känts konstigt att inte besöka den när man var där.

Times Square är nice. Käka gärna på det nya HardRock Cafe där om du gillar musik. Hur många reliker som helst från gamla artister och band. Själv är jag beatlesfreak och det var en guldgruva där (typ handskrivna låttexter, Georges gitarr + Pauls bas och lite sånt).

Hade gärna provat barer liknande men hög åldersgräns på det ju i USA (en kanadensare vi bodde tillsammans med i San Francisco kallade det för "Anal USA"). 21 är lite överdrivet tycker jag..

Skön stad, vill dit igen.
Tyvärr bodde vi i värsta råtthålet där. Luktade kattpiss, ingen luftkonditionering, kackelackor mm.

Ha det fint!
 
Hardrock cafe är redan bokat :) och även ESPNzone som verkar vara ett tufft ställe.

Frihetsgudinan ska vi se , och det är ju som du säger har man varit där måste man se den.

Eftersom vi bor vid central park så lär vi inte missa , sen är ju inte centralpark litet heller iof :)..


Vad hette hotellet du bodde på?

MVH Billy
 
Vi bodde på "hostel" som vi bokade dagen innan vi kom till staden. Så gjorde vi överallt utom i San Francisco (bokade från Sverige).
Tyckte det var trevligt med hostels då man träffade en massa från andra länder. Trevligast var det i Chicago och San Francisco.

Det stället vi bodde på i NY hette "Columbus Studios", på västra sidan av central Park. Rätt bra läge men usch vilket ställe. :( Både sämst och dyrast under hela resan ^^
Dock så fick vi byta rum när det droppade gult vatten ner på madrasserna från taken när det regnade. Då fick vi "lyxrum" med en fläkt ;)
Skum personal, pratade alltid i telefon när man ville ha hjälp.
En gång så fick jag och min bror passa hela stället när snubben som var där skulle springa och köpa godis :S (bara några minuter men hallå liksom..). De tar det alltså inte på allvar utan överlever eftersom folk "tvingas" dit om man inte har bokat.

Hoppas du får det trevligare!
mvh Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.