Annons

Komma igång med Gimp

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbeblobbe

Ny medlem
Hej,

Jag har precis gått över till att köra linux på datorn och därmed även Gimp. Jag har såklart sökt på internet efter tutorials för att komma igång men tycker att det är ganska varierande kvalité på det jag hittar. Jag har boken Adobe Photoshop CS4 för digitalfotografer av Scott Kelby och skulle helst vilja ha en bok i samma stil som riktar sig till gimp-användare. Nån som kan ge tips? Jag har sett på bokus att det finns en av Klaus Goelker som dessutom ska komma i ny upplaga snart, nån som har erfarenhet av den?

mvh,
Tobbe
 
Tack för tipsen!

Jag har även installerat UFRaw för att kunna hantera raw-bilder. Finns det nåt annat program för raw-filer som är bättre?

I PS kan man även öppna jpg-bilder i cameraRAW för att ändra exponering och färgbalans på ett smidigt sätt. Mitt projekt just nu är att snygga till en massa gamla bilder som jag har som tyvärr är tagna i jpg. När jag testade att öppna dem i UFRaw gick inte det. Hur skulle ni föreslå att jag gör för att fixa dem?
 
Kanske jag äntligen kan komma igång med GIMP efter alla tips jag fått här.

Trots att jag har GIMP´s användarmanual (Engelska) så har jag inte orkat få igång något GIMP-flöde.

Å andra sidan använder jag CaptureOne som är ett intuitivt och bra program. Får se hur det blir. Har varit på väg att köpa Elements till MAC men efter att ha sett programmet på en win-maskin blev jag osäker.
 
Gimp video tutorials

http://meetthegimp.org

Jag letade efter nåt för att ta mig in och förstå bildredigering, då speciellt gimp bättre och hittade denna sida med en tysk bildlärare som gör video tutorials, lite knaglig engelska men mycket bra innehåll och det är inte bara tekniskt prat om gimp utan en hel del mer han pratar om!
Mycket lärorikt tycker jag! =) plus för att de första hundra avsnitten finns att ladda ner som torrentfil med exempel bilder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.