Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komma dessa adaptrar fungera med mina gamla objektiv till en NEX-5?

Produkter
(logga in för att koppla)

estiswe

Medlem
Hej

Detta är mitt första inlägg här i forumet efter något års smygläsning. Jag skaffade mig i dagarna en begagnad nex-5a vilket är min första systemkamera. Därav hoppas jag ni har överseende med min bristfälliga kunskap då jag inte är så insatt i fotografering än, håller mest på med bildredigering.

Jag hittade farfars gamla Pentax och Konica objektiv och skulle väldigt gärna vilja använda dem på NExen. Vad jag läst ska just NEX serien passa ypperligt till att användas med gamla manuella objektiv och det känns som det är ett bra sätt att lära sig fotografera på.

Här är en bild på några av objektiven

https://www.dropbox.com/s/52ma0oahoqu7fb5/DSC00083.JPG
Det är främst Konica och ett 500mm Pentax objektiv.

Pentaxen är K-fattning, det är Konican jag är fundersam över. Alla har AE vilket jag googlat mig till betyder auto exposure. Dock hittar jag bara adaptrar som heter Konica AR. Kommer en sådan adapter fungera ändå? Jag förstår att AE inte fungerar, men det kan man ju även ställa manuellt.

Adaptrarna jag kollat på är följande;

Denna för Pentaxlinserna:

http://www.ebay.co.uk/itm/170731681...X:IT&_trksid=p3984.m1436.l2649#ht_2124wt_1344

Och denna för Konica

http://www.ebay.co.uk/itm/150822651...X:IT&_trksid=p3984.m1436.l2649#ht_4286wt_1344

Vad tror ni, är jag helt ute och cyklar eller är det möjligt att man kan använda de gamla objektiven igen?

Mvh Robert
 
Borde funka alldeles utmärkt. Köpt både konica, m42, och m39 på eBay funkade utmärkt.
Köpte inte de billigaste utan de snäppet dyrare.
Du får ingen bländar automtik så klart eller af.
Glöm inte ställa in utl.utan obj. Till möjlig
 
Borde funka alldeles utmärkt. Köpt både konica, m42, och m39 på eBay funkade utmärkt.
Köpte inte de billigaste utan de snäppet dyrare.
Du får ingen bländar automtik så klart eller af.
Glöm inte ställa in utl.utan obj. Till möjlig

Tack för svar! Då bör det ju fungera då! Har du tips på vilka adaptrar det är du använder? Tycker det är svårt att se någon skillnad mellan de för 10 pund och de för 20-30?
 
Dessa billiga adaptrar är inte alltid tillverkade med så höga kvalitetskrav, så ibland går det tydligen inte att fokusera på oändligt. Det verkar dock kunna drabba vilken billig adapter som helst, så det är bara att handla och hoppas på det bästa.

Vill man har riktigt bra passform och så gör Novoflex adaptrar i högklass, men de kostar mycket mycket mer och är nog inte värda priset om man inte ska hälla på en dyr Leicaglugg på sin NEX.
 
Vad bra! Då kör jag på denna typen av adaptrar. Av ren nyfikenhet, varför kallas Konica adaptrarna Konica AR, och vad är skillnaden mellan dessa objektiv och de jag har?

Med risk för att det är en riktig nybörjarfråga men jag undrar hur det blir med objektiv utan bländar-val i objektivet, ex. Pentax objektivet på kortet i första inlägget, hur blir det då? Det kanske inte behövs något val utan det finns kanske bara ett läge, eller?
//R
 
Nja, du måste alltså själv välja bländare manuellt - du kan inte ställa in den via kameran (eller automatik). Det gör du som vanligt med bländarringen på objektivet.

Du kan däremot ställa in kameran på tidsautomatik så att du bara behöver ändra bländaren, och låta kameran själv välja slutartid.
 
Nja, du måste alltså själv välja bländare manuellt - du kan inte ställa in den via kameran (eller automatik). Det gör du som vanligt med bländarringen på objektivet.

Du kan däremot ställa in kameran på tidsautomatik så att du bara behöver ändra bländaren, och låta kameran själv välja slutartid.

Det tråkiga är dock att om du vill jobba någurlunda fort så blir du tvungen att ställa skärpan med vald bländare= det blir rätt mörkt om du vill använda f 8, 11, 16 eller ännu mindre.
Men försök jobba med objektiven på största bländare,2,0, 2,8 ,4.0 eller vad det nu är så blir det lättare och du får snygg oskärpa i bakgrunden på köpet :)
Hälsn.
/Janne
www.helikopterbild.se
 
Det tråkiga är dock att om du vill jobba någurlunda fort så blir du tvungen att ställa skärpan med vald bländare= det blir rätt mörkt om du vill använda f 8, 11, 16 eller ännu mindre.
Men försök jobba med objektiven på största bländare,2,0, 2,8 ,4.0 eller vad det nu är så blir det lättare och du får snygg oskärpa i bakgrunden på köpet :)
Hälsn.
/Janne
www.helikopterbild.se

Med den Canon FD-adapter jag har går det väldigt snabbt att blända ner efter fokusering, men då gäller det förstås att objektivet inte skiftar fokus vid nedbländning. Min Nikonadapter måste man dock blända ner helt manuellt som du skriver.
 
Nja, du måste alltså själv välja bländare manuellt - du kan inte ställa in den via kameran (eller automatik). Det gör du som vanligt med bländarringen på objektivet.

Du kan däremot ställa in kameran på tidsautomatik så att du bara behöver ändra bländaren, och låta kameran själv välja slutartid.

Ja det är jag med på, men pentax 500mm objektivet i bilden jag bifogade, kan jag ställa bländare på det objektivet? Kan inte se någon ring för det?

Janne H: Det ska jag tänka på, tack!
 
Ja det är jag med på, men pentax 500mm objektivet i bilden jag bifogade, kan jag ställa bländare på det objektivet? Kan inte se någon ring för det?

Janne H: Det ska jag tänka på, tack!

Nej, det är ett spegeltele och dessa saknar bländare - där har du inga justeringsmöjligheter alls, utan du får nöja dig med det som det är :)
 
Finns oftast små gråfilter som agerar som bländare för att minska ljuset in, påverkar inte skärpan. Dessa brukar man skruva in bakifrån, eller lägga i en slott på sida baktill.
 
Finns oftast små gråfilter som agerar som bländare för att minska ljuset in, påverkar inte skärpan. Dessa brukar man skruva in bakifrån, eller lägga i en slott på sida baktill.

Filter påverkar alltid skärpan i mer eller mindre grad, så jag skulle nog helst låta bli att använda dem. Med den rätt klena ljusstyrkan i spegeltelet tror jag det är bättre att justera exponeringen med ISO-värdet i stället :)
 
Det tråkiga är dock att om du vill jobba någurlunda fort så blir du tvungen att ställa skärpan med vald bländare= det blir rätt mörkt om du vill använda f 8, 11, 16 eller ännu mindre.
Men försök jobba med objektiven på största bländare,2,0, 2,8 ,4.0 eller vad det nu är så blir det lättare och du får snygg oskärpa i bakgrunden på köpet :)
Hälsn.
/Janne
www.helikopterbild.se

Nja, jag har en NEX-5N med Konica adapter, och jag kan då välja valfri bländare (och kameran väljer lämplig slutartid) och bilden på skärmen är lika ljus hela tiden. Det är ju kamerans exponeringsautomatik som sköter det där.
 
Nej, det är ett spegeltele och dessa saknar bländare - där har du inga justeringsmöjligheter alls, utan du får nöja dig med det som det är :)

Kanon, då är jag med! Ska lägga en beställning på adaptrarna idag så får jag hoppas att jag får bra exemplar :)
 
Nja, jag har en NEX-5N med Konica adapter, och jag kan då välja valfri bländare (och kameran väljer lämplig slutartid) och bilden på skärmen är lika ljus hela tiden. Det är ju kamerans exponeringsautomatik som sköter det där.

Helt rätt, fel av mig,
är lite väl van vid gamla spegelreflex där man ser vad man får i avseende på insläppt ljus ;-)
Nex kamerorna är nog de kameror som idag lämpar sig bäst för adaptrar o olika optik, bara så länge man med Nex 7avstår ifrån alltför korta Voigtländer eller Leica gluggar.
 
Det är ganska osäkert att ställa skärpan med optiken nerbländad, eftersom skärpedjupet ökar, och om man vill ha mer exakt kontroll av skärpan bör det göras med stor öppning. På många objektiv kan det vara värt att blända ner ett steg för att få lite tydligare indikation av var skärpan hamnar, och kamerans peak-funktion hjälper till att hitta skärpan lättare.

Så endera full öppning eller bara nerbländat ett steg funkar bäst för att ställa skärpan, och sedan drar man ner bländaren till den man vill använda om man vill ha större skärpedjup.

Peaking-funktionen gör ändå att det går ganska fort. Att ställa skärpa med objektivet nedbländat till mindre öppning än 5,6 gör lätt att man missar optimal skärpa.
 
Det är ganska osäkert att ställa skärpan med optiken nerbländad, eftersom skärpedjupet ökar, och om man vill ha mer exakt kontroll av skärpan bör det göras med stor öppning. På många objektiv kan det vara värt att blända ner ett steg för att få lite tydligare indikation av var skärpan hamnar, och kamerans peak-funktion hjälper till att hitta skärpan lättare.

Så endera full öppning eller bara nerbländat ett steg funkar bäst för att ställa skärpan, och sedan drar man ner bländaren till den man vill använda om man vill ha större skärpedjup.

Peaking-funktionen gör ändå att det går ganska fort. Att ställa skärpa med objektivet nedbländat till mindre öppning än 5,6 gör lätt att man missar optimal skärpa.

Håller med - jag fokuserar alltid med full öppning och bländar sedan ner - för min typ av fotografering är det extrasteget inga problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.