ANNONS
Annons

Kombinera blixtar med Sony A200

Produkter
(logga in för att koppla)

Flyrre

Medlem
Jag har idag en Minolta Program-flash 5200i och en Minolta Program-flash HS5600.
Den ena (5600) har stöd för trådlöst, den andra utan trådlöst. Efter flitigt letande på nätet tror jag mig konstatera att A-200 endast kan fixa styrning av den trådlösa när Pop-upblixten används. Jag vill alltså kunna använda båda mina blixtar samtidigt.
Finns det nån som vet om det ens är möjligt, och möjligtvis hur man får det att funka?
/Krister

Nej, det där lär du inte få att fungera trådlöst.
Blir nog till att styra med diverse kablar och adaptrar som i originalutförande kostar multum.

http://ca.konicaminolta.com/products/consumer/camera-pus/slr/acc/acc_flashes.html

Misstänkte nästan det.
Om jag gissar rätt då? Krävs det kabel för båda blixtarna. Eller räcker det med en sån här: http://fotofyndet.se/product_info.php?cPath=56_96&products_id=5258&osCsid=0g3h1mcl747qc151bujuu3g064
Och jag kör 5600 trådlöst?

Problemet med 5600:an är att den inte kan gå i ren "slave mode".
Den kan bara triggas externt via kamerans WL-funktion. Alltså kameran skickar ut en serie blixtpulser för att trigga t ex en 5600:a i WL-mode. Om du då kör 5200:an via kabel från kameran är det tveksamt om den kan trigga 5600:an i WL-mode.

Jag tror inte det. (utan att vara helt säker)

Problemet med 5600:an är att den inte kan gå i ren "slave mode".
Den kan bara triggas externt via kamerans WL-funktion. Alltså kameran skickar ut en serie blixtpulser för att trigga t ex en 5600:a i WL-mode. Om du då kör 5200:an via kabel från kameran är det tveksamt om den kan trigga 5600:an i WL-mode.

Jag tror inte det. (utan att vara helt säker)

Det är ju lite lurigt detta. Misstänker att man blir trådbunden för att få det att fungera.
Tack för tipsen.

Fortsatta funderingar

Jag har ju inte riktigt kunnat släppa denna tråd.
Av en slump fann jag en annons på Blocket, där man kan läsa följande: Minolta 3500xi, har använts med en Minolta 700si men ska enligt uppgift passa även på Sonys digitala hus. Kan användas direkt i kamerans blixtsko eller trådlöst "off-kamera" styrd av kamerans egen blixt. Den kan också styras av 5400HS m.fl. samt kopplas ihop trådlöst med ytterligare blixtar i 2:1 ratio m.m.

Den blixten kan man hitta för några få hundringar.
Finns det nån som testat och vet att 3500xi kan köras trådlöst i kombination med HS5600? Jag tänkte att istället för att plöja ner en jäkla massa stålar på sladdar kanske man kan satsa på en annan blixt istället.
Och ja, det är en väldigt begränsad budget som styr mina inköp
/Flyrre

Det jag kommit fram till:
Minoltablixtar med rätt blixtsko funkar i manuellt läge på sonys kamera om de sitter på kameran. TTL-mätning funkar inte.
Trådlöst funkar endast på de blixtar som var anpassade för digitla konicaMinolta (har -D som tillägg i modellnamnet) (då bör även TTL fungera)

Om man har en äldre Minoltablixt så Finns det en snubbe i tyskland som säljer kit för att bygga om äldre blixtar men till a200 funkar det endast med 5400HS har jag för mig.
Köpte ett kit och det funkade skapligt jämfört med min Sony HVL F42AM, är lite svårt att hitta kombination mellan slutartid, HSS-läge och effekt på blixten när man använder den i manuellt läge. Auto-läget verkar funka bäst. Det fungerar att köra både sånyblixten och minoltan trådlöst men minoltan verkar fyra av en aning svagt.

http://www.voitzsch.net/index.php/en/flashconv-a-minolta-flash-converter

Senast ändrad:
Tack för svaret Per.
Igår sålde jag min A-200. Vet förvisso inte om det är nån skillnad på hur den tilltänka kameran (A-550) hanterar blixtar.
Jag har även sålt Program-flash 5200i-blixten. Så nu funderar jag vidare på vad man ska satsa på för blixtkombinationer.

Det finns inte så mycket att välja på, vilket gör det ganska ankelt.

Sonys blixtar som funkar med WL är HVL-F58AM, HVL-56AM, HVL-42AM och HVL-36AM. (Siffran motsvarar ledtalet vid ISO 100). HVL-58AM har en smart vridmöjlighet som gör att du kan "bounca" även vid vertikaltagningar.

Sony HVL-56AM är exakt samma som Minolta 5600HS(D)
Sony HVL-36AM är exakt samma som Minolta 3600HS(D)

Enbart dessa blixtar funkar med Sony Alpha (oavsett modell) och har samma funktionalitet, fast lite olika styrka och att den största som sagt kan vridas på två håll. Inga andra Minolta-blixtar funkar.

(Sony HVL-F20AM är inget att ha i detta sammanhang. Svag blixt som är till att använda som trigger-blixt för A850 och A900 som inte har inbyggd blixt.)

Sen har Sony en ring-blixt för makro också och sen är det slut.

Lätt som en plätt. Bara att shoppa.
På blocket kan man ibland hitta "paket" med en värdelös gammal analog Minolta 303Si och kit-gluggar eller nåt och en 3600HS(D) eller 5600HS(D) för sammanlagt 500 kr. Då är det bara att slå till och sen slänga kameran. Annars ett spann från c:a en tusenlapp för en beg. 3600HS(D) upp till c:a 5 lakan för en ny Sony HVL-F58AM.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar