Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kollektioner vs Utställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vi har två typer av album på Fotosidan som är ganska lika i sin funktion; Kollektioner och Utställningar

Utställningar var först ut. De var som album men man kunde inte kommentera bilderna, bara gå till albumets startsida och kommentera det. Men det där funkade inte så bra och med tiden gavs sedan möjlighet att kommentera även bilderna. De blev i princip som vanliga album.

Men idén med en kollektion bilder som kommenteras som helhet fanns kvar och vi gjorde en ny ansats iom Kollektioner, som fick ett nytt gränssnitt där man ser alla tumnaglarna och lättare kan bläddra mellan dem. En hel kollektion kan tex läggas in i Bildkritik, och man kommenterar endast kollektionen som helhet.

Nu tänkte vi fasa ut Utställningar, då ju dessa är så gott som identiska med hur vanliga album fungerar.

Då är frågan, vad gör vi med befintliga Utställningar - konverterar dem till Vanligt album eller Kollektion.

Några synpunkter?

Utställningar tas bort?

Jag tycker det är viktigt att kunna lägga in bildserier där möjligheten att kommentera enskilda bilder finns kvar. Därför är inte Kollektioner lika bra som att ha kvar alternativet Utställningar.

Ett förslag: om Utställningar försvinner så tycker jag att albumen bör lyftas fram mer i stället, t.ex. genom att införa Nya album under Bilder. Då blir det ingen skillnad mellan Utställningar och Vanligt album, det kan jag hålla med om, det var faktiskt det enda som skilde innan Fotosidan gjordes om.

Införs inte den föreslagna avdelningen så drabbas jag som gillade alternativet Utställningar av en försämring av Fotosidans service som jag tycker vore väldigt tråkig.

Ett förslag: om Utställningar försvinner så tycker jag att albumen bör lyftas fram mer i stället, t.ex. genom att införa Nya album under Bilder.
Det är lätt fixat men problemet är ju att det skapas så många album - ditt album skulle snabbt försvinna i listan ändå, men alla vill ju att just deras album skall synas.

Bästa är nog ändå att vara aktiv med bilderna i sitt album, för att skapa intresse för resten av bilderna i den serien - om man nu ändå ser bilderna som egna verk och vill ha kommentar på respektiva.

Det är lätt fixat men problemet är ju att det skapas så många album - ditt album skulle snabbt försvinna i listan ändå, men alla vill ju att just deras album skall synas.

Bästa är nog ändå att vara aktiv med bilderna i sitt album, för att skapa intresse för resten av bilderna i den serien - om man nu ändå ser bilderna som egna verk och vill ha kommentar på respektiva.

Tja, utställningar var ju ett sätt att lyfta fram sina bildserier som tydligen inte intresserade alla, och därmed drunknade inte de bilderna bland alla andra, d.v.s. bland albumen som verkar vara den stora mängden av det som läggs in. Den utsepareringen var fördelaktig med mina ögon sett, och den tappar jag nu fördelen av. Kollektioner kan vara ok som en aspekt av flera, men inte som den enda. Utan att kunna kommentera bilderna var för sig tappas en viktig bit tycker jag.

Om en individuell bild bara kan lyftas fram genom kritikforumen blir det å andra sidan rätt pretentiöst i mina ögon. Men ok, då får jag väl använda mig av den möjligheten för att hoppas att det lockar till att se hela bildserierna. Så bra som med utställningarna blir det emellertid aldrig. Tyvärr. Jag tycker inte om att de försvinner...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto