Wortexwoman
Aktiv medlem
Jag fick en superfin present nu när jag fyllde år. En gammal fin kamera som jag tror heter "Kollcolloleu",(svårt att läsa loggan) det ser ut som en sån där Rolleiflex kamera. Man fäller upp sökaren som en liten låda och kikar ner i den och man ser bilden spegelvänt.
Jag har listat ut hur den fungerar med bländare, slutare och skärpa osv.
Men jag skulle vilja veta lite mer.
Jag har provat att googla men hittar inget.
Är det någon som vet något om den t ex ursprungsland och årtal så skulle jag bli jätteglad.
Jag skall naturligtvis prova att fotografera med den. Jag misstänker att det är 120-film som gäller men jag har en viktig fråga:
När man sätter i filmen så verkar den nya filmen ledas över på en gammal spole och det finns ingen möjlighet att spola tillbaka filmen sedan. Det är ju inga problem i och med att man får en ny spole hela tiden när man köper ny film. Men då måste man ju ladda och ladda ur filmen i MÖRKER???
Blir det så eller tänker jag fel?
...dags för mig att göra ett besök på fotoklubben igen och fråga mina äldre kollegor antar jag, men tacksam om någon kan sprida lite ljus över det här härinne också
//Linda
Jag har listat ut hur den fungerar med bländare, slutare och skärpa osv.
Men jag skulle vilja veta lite mer.
Jag har provat att googla men hittar inget.
Är det någon som vet något om den t ex ursprungsland och årtal så skulle jag bli jätteglad.
Jag skall naturligtvis prova att fotografera med den. Jag misstänker att det är 120-film som gäller men jag har en viktig fråga:
När man sätter i filmen så verkar den nya filmen ledas över på en gammal spole och det finns ingen möjlighet att spola tillbaka filmen sedan. Det är ju inga problem i och med att man får en ny spole hela tiden när man köper ny film. Men då måste man ju ladda och ladda ur filmen i MÖRKER???
Blir det så eller tänker jag fel?
...dags för mig att göra ett besök på fotoklubben igen och fråga mina äldre kollegor antar jag, men tacksam om någon kan sprida lite ljus över det här härinne också
//Linda