Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kollcolloleu ???? Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Wortexwoman

Aktiv medlem
Jag fick en superfin present nu när jag fyllde år. En gammal fin kamera som jag tror heter "Kollcolloleu",(svårt att läsa loggan) det ser ut som en sån där Rolleiflex kamera. Man fäller upp sökaren som en liten låda och kikar ner i den och man ser bilden spegelvänt.
Jag har listat ut hur den fungerar med bländare, slutare och skärpa osv.
Men jag skulle vilja veta lite mer.

Jag har provat att googla men hittar inget.
Är det någon som vet något om den t ex ursprungsland och årtal så skulle jag bli jätteglad.

Jag skall naturligtvis prova att fotografera med den. Jag misstänker att det är 120-film som gäller men jag har en viktig fråga:

När man sätter i filmen så verkar den nya filmen ledas över på en gammal spole och det finns ingen möjlighet att spola tillbaka filmen sedan. Det är ju inga problem i och med att man får en ny spole hela tiden när man köper ny film. Men då måste man ju ladda och ladda ur filmen i MÖRKER???
Blir det så eller tänker jag fel?

...dags för mig att göra ett besök på fotoklubben igen och fråga mina äldre kollegor antar jag, men tacksam om någon kan sprida lite ljus över det här härinne också :)

//Linda

Runt själva filmen finns en pappersremsa som ser till att ljuset inte kommer åt när man sätter i och tar ur filmen. Man bör naturligtvis (som alltid) befinna sig skuggan när man byter rulle.

Lägg gärna upp en bild på din kamera så blir det kanske lättare att hjälpa till med identifiering.

Och lycka till med din nya, gamla, kamera!

Tusen tack!

Åhå, pappersremsa låter underligt men praktiskt. Det skall bli mycket intressant att få prova... och jag skall ta en bild och lägga upp. Återkommer strax.

Runt själva filmen finns en pappersremsa som ser till att ljuset inte kommer åt när man sätter i och tar ur filmen. Man bör naturligtvis (som alltid) befinna sig skuggan när man byter rulle.

Lägg gärna upp en bild på din kamera så blir det kanske lättare att hjälpa till med identifiering.

Och lycka till med din nya, gamla, kamera!

Här kommer en bild....

Bilagor

• Kollcolloleu.jpg
    Kollcolloleu.jpg
    26.2 KB · Visningar: 759
Jag tror att kameran är rysk (sovjetisk, alltså). Loggan är skriven med kyrilliska alfabetet och modellen och heter "Komsomolets".

När jag googlade lite på gamla sovjetkameror hittade jag den här webbsidan. Hoppas det kan vara till nån hjälp!

Tusen tack Erland

Tusen tack, nu när du säger kyrilliska alfabetet så förstår jag varför det var så svårt att tyda :))
Sidan var intressant och innehållsrik. Nu återstår bara att köpa film så att jag kan provfotografera.
Åter igen, TUSEN TACK!!!

Senast ändrad:
Komsomolets betyder ungefär "Ungkommunist", alltså en medlem av kommunistpartiets ungdomsorganisation Komsomol. Vidareutvecklingen av Komsomolets heter Lubitel, och kom i olika versioner. Lubitel betyder "Amatör" och exporterades också under det namnet till Tyskland och Sverige. Kanske inte så viktigt att veta det här men ändå lite kul.

De här kamerorna är lite av fotovärldens Kalashnikov. Enkla, mekaniska och slitstarka konstruktioner som ofta fungerar än idag. Har själv några stycken och alla fungerar. Inte världens bästa optik dock (T-22 75mm), men förvånansvärt bra. Senare versioner dessutom med antireflexbehandling.

Dessa kameror, Komsomolets, Lubitel och Amatör, är kopior av tyska Voigtländer Brillant.

http://www.cinci.de/brill.html

Sovjetunionen vägrade skriva på internationella patentavtal, så de kopierade friskt mellan 20-70-talen. På så sätt kunde de tillverka mycket teknisk och optisk materiel även då det privata initiativet var kväst och en stor del av intelligentian var utplånad.

Andra kameror som plagierades av Sovjet var bl.a. Leica (FED/Zorki), Zeiss Ikon Ikonta/Super Ikonta (Moskva), och sedan även Hasselblad (Kiev).

Efter kriget tvångsflyttade de hela tyska fabriker till Sovjet, inklusive personal. Då började de tillverka en egna versioner av Contax (Kiev) och zeissoptik.

I början var dessa Kiev-kameror lika bra som Contax, men sedan skulle sovjetiska ingenjörer "förbättra" kamerorna och öka produktionen, och då föll kvaliteten. Vissa serier av Kiev-kamerorna åkte direkt till soptippen, men det gjorde inte så mycket eftersom fabriken fyllde sin tillverkningskvot!

Även många av hasselbladskopiorna "Kiev" var trasiga direkt från fabrik. Men de var billiga, och serviceföretag i både öst och väst har modifierat dem så att de fungerar inför försäljning.

Mycket kringsnack av mig, men det är ett historiskt intressant ämne. :)

Som Patric skriver var det många fabriker i t ex östra Tyskland som plundrades och flyttades österut efter kriget. Men inte alla.

I östtyska Jena lämnades en del av Zeiss-fabriken kvar, den del som stod för kikartillverkningen. Det medförde att man på 1970- och 80-talen (faktiskt även de första åren på 90-talet) kunde köpa extremt prisvärda kikare från Zeiss Jena. En favorit bland fattiga fältbiologer!

Även Agfas gamla fabrik i "Östtyskland" fanns kvar och fortsatte produktionen enligt gamla mellankrigsrecept. Varumärket var Orwo och pappret var billigt och höll mycket hög kvalitet -- även om den var lite ojämn. Hårdhet och känslighet kunde variera från ask till ask.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar