Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kolla här då!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var rätt coolt fast lite sjukt med iofs!

Men den photoshop biten är det möjligt att göra så längre hals och större ögon som de gjorde där?

Såg så enkelt ut!?

Inte första gången man ser något sånthär, men man blir ändå häpen över hur stor skillnad det blir.

Som Thomas sa: "Coolt, fast lite sjukt"

Inte undra på att folk har komplex över sitt utseende när man bombarderas med sånt ljug.

Anders Östberg skrev:
Inte undra på att folk har komplex över sitt utseende när man bombarderas med sånt ljug.

Sant. Jag tycker att alla som är föräldrar till unga kvinnor borde visa den här filmen och diskutera den och verkligheten.

/ Marcus

Många tjejer förnekar säkerligen att detta är en verklighet.

Vi är bara killar här just nu,, ..

Men det skall ju också sägas att många modeller inte kräver så stora "transformeringar".

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Många tjejer förnekar säkerligen att detta är en verklighet.

Vi är bara killar här just nu,, ..

Men det skall ju också sägas att många modeller inte kräver så stora "transformeringar".

MVH Niclas,

Förstår inte riktigt vad du menar? Skulle många tjejer förneka manipulationen av bilder?

Vet faktiskt inte om jag skall skratta eller gråta när jag läser ditt inlägg, jag hoppas innerligt att jag har missuppfattat dig. Jag tror att den stora majoriteten av tjejer känner sig 'lättade' över att se dylika filmer. Det är väl det som är själva poängen med Doves reklamkampanj - att använda folk så som på bild ser ut så som tjejer normalt faktiskt ser ut.Om många eller majoriteten av oss tjejer förnekade detta faktum, dvs att vi inte ser ut som modellerna i glättiga magasin eller som silikonbruttorna så skulle nog inte sådana stora företag välja denna typ av kampanj.

Förövrigt så är det säkert så de flesta modeller inte behöver sådana här stora 'make overs' men givetvis vill Dove tillspetsa det lite för att få fram sin poäng, för den tycks ju ändå springa förbi vissa.

Skratta eller gråta. Varför löjla sig i onödan. Du ser väl vad jag skriver !!

Helt uppenbart så ligger idealen så djupt att iaf jag ibland hör tjejer säger "-Det finns ju modeller som kräver lite och ibland ingen manipulation"...

Knappast bara jag som har hört det.

Jag är tämligen säker på att det är ett faktum att idealet som det visas går på djupet i många tjejers mest verkliga önskan att vara.. Det säger inte lite.

MVH Niclas,

Ps, försök ta det jag skriver som ngt Jag skriver, ok? Det är ju inte Dina ord/meningar jag kläcker!

Anderzon skrev:
Det ante mig...

Men visst är det imponerande :)
Cheers // Martin

Jag vet inte...är det imponerande? Jag blir i alla fall imponerad av andra saker. Jag tror inte det här för världen framåt..

Eller ja, det beror ju på vad man menar med framåt förstås....utför kan ju också vara framåt ;-)

Mette B skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar? Skulle många tjejer förneka manipulationen av bilder?

Vet faktiskt inte om jag skall skratta eller gråta när jag läser ditt inlägg, jag hoppas innerligt att jag har missuppfattat dig. Jag tror att den stora majoriteten av tjejer känner sig 'lättade' över att se dylika filmer. Det är väl det som är själva poängen med Doves reklamkampanj - att använda folk så som på bild ser ut så som tjejer normalt faktiskt ser ut.Om många eller majoriteten av oss tjejer förnekade detta faktum, dvs att vi inte ser ut som modellerna i glättiga magasin eller som silikonbruttorna så skulle nog inte sådana stora företag välja denna typ av kampanj.

Förövrigt så är det säkert så de flesta modeller inte behöver sådana här stora 'make overs' men givetvis vill Dove tillspetsa det lite för att få fram sin poäng, för den tycks ju ändå springa förbi vissa.

Jag tror det stora flertalet tjejer (och killar med för den delen) är komplett ovetande om att reklambilder är precis så förljugna och så mycket förskönande som filmen visar. Inte ens supermodeller är så vackra som folk tror utan hjälp av smink, ljus och retushering.

Klart att majoriteten av människor, framförallt yngre, påverkas starkt av denna mediabild. Det är bidragande till anorexia, plastikoperationer, dåligt självförtroende, tron på ett bättre liv genom att "göra om sig", m.m.

Man hallå! Tjejer är inte tappade bakom vagnen! Nu blir jag riktigt besviken, det är väl klart att tjejer vet om att majoriteten av reklam, modebilder mm är retuscherade, manipulerade.

Det är klart att dom inte är "tappade bakom en vagn", men jag tror faktiskt inte folk i allmänhet vet till vilken grad bilder i tidningar är manipulerade. Kom ihåg att vi här inte är direkt representativa för läsare av modetidningar i allmänhet utan har mer insikt i vad som är möjligt att göra i datorn.

Och, envisas inte med att se det här som en kritik mot tjejer, det är full jämlikhet vad gäller "gemene mans" okunskap om detta. ;-)

MattiasL skrev:
Jag vet inte...är det imponerande? Jag blir i alla fall imponerad av andra saker. Jag tror inte det här för världen framåt..

Eller ja, det beror ju på vad man menar med framåt förstås....utför kan ju också vara framåt ;-)

Mitt inlägg var lite ironiskt :)
Men det jag blev imponerad av är väl vad som kan göras med smink, belysning och inte minst Photoshop.

Man får ta det för vad det är. Sedan har vi ju Linda Rosing som predikar över att detta inte är sanningen... Trodde att alla redan visste detta.

Men filmen var bra!

Mvh // Martin

Anders Östberg skrev:
Jag tror det stora flertalet tjejer (och killar med för den delen) är komplett ovetande om att reklambilder är precis så förljugna och så mycket förskönande som filmen visar. Inte ens supermodeller är så vackra som folk tror utan hjälp av smink, ljus och retushering.

Klart att majoriteten av människor, framförallt yngre, påverkas starkt av denna mediabild. Det är bidragande till anorexia, plastikoperationer, dåligt självförtroende, tron på ett bättre liv genom att "göra om sig", m.m.

Jag ställer mig helt och hållet bakom Anders Östbergs inlägg. Den här frågan oroar mig väldigt mycket... och det är inte en bara en kvinnofråga, Mette. Det är nog jävligt jobbigt för unga killar också.

Alltså, jag tror att retuschering, silikonbröst, skönhetsoperationer mm diskuteras väldigt flitigt hos tjejer just för att trycket är så stort att se ut som stereotypen.Jag tror att tjejers kunskap om att bilder är retuscherade är stor och då spelar det väl mindre roll om hur mycket. Jag har sett flera länkar på ungdomforum och bilder före och efter retusch så jag är ganska säker på att detta är en fråga som diskuteras flitigt. Att Dove, Kapp Ahl med flera dessutom väljer att använda 'vanliga' modeller ökar mina tankar om att folk är medvetna om den väldigt overkliga verklighet som modebilder ofta utgör. Annars skulle inte så stora företag välja att göra sådana här pass stora kampanjer. Det finns en stor debatt, en reaktion och den spinner de vidare på.

AndersLindewall skrev:
... och det är inte en bara en kvinnofråga, Mette. Det är nog jävligt jobbigt för unga killar också.

Nähä, jag vetade bara på att det skulle komma. Menar du på något sätt att jag påstår att detta är en kvinnofråga och att man inte är utsatta? För i sådant fall är du ute och cyklar...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar