Annons

Kolla era K10 d !!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: min är också....

cam_oai skrev:
damn, jag köpte min i Singapore i mars. vet ej om det går att fixa här. måste maila pentax, även om jag har ett kort står "world wide warranty"....


Jag tog min kamera med kit lens, ställde den på ett bord, mätte då underkanten av sökaren (där info text/ISO dyker upp)

den är rak när man ser det, även de smalla linjerna, men i photon är den något låg i högre sidan,

har testat fler shots och det verka lutar ner i högre hela tiden. Det är kitlens som zoomade in hela vägen men också vid 35mm o 18mm. kanske inte bra att testa med den?

jag bifogar en bild som ni kan kika om ni vill. men jag tror det är sned

pentixnu1.jpg

Oj det där var ordentligt, bilden ser ju tom skev ut.

Det spelar ingen roll vilket objektiv du använder.
 
jag tyckte det var lite skev med..

vad är felet då? i sökaren ser ju bra ut men inte i foton.

hur lång tid tar det att fixa ? frakten står pentax eller vi?
 
Jag som trodde jag var befriad från detta har nu efter ett antal tester upptäckt att jag också har problem!

Ska ringa till Cyberphoto på måndag. Men jag avvaktar nog att skicka iväg den om väntetiden är så lång just nu. Ska höra med Cyberphoto vad dem tror.

Tråkigt att sånt här ska behöva hända. Är så oerhört nöjd med min K10D i övrigt!
 
Jag ska få ett helt ytt kamerahus av Cyberphoto.
Eftersom jag ändå besöker Umeå då och då så ska jag dit idag och hämta ett nytt på plats. De ska då innan testa själva och se om den är rätt.

Kanonåterförsäljare!
 
cam_oai skrev:
jag tyckte det var lite skev med..

vad är felet då? i sökaren ser ju bra ut men inte i foton.

hur lång tid tar det att fixa ? frakten står pentax eller vi?

Om det ser rätt ut i sökaren, men bilden ändå blir fel så finns två alternativ.

1. Sökaren ligger fel.
2. Sensorn ligger fel.

Om man använder ett vattenpass, exempelvis ett litet behändigt i blixtskon, så kan man med hjäp av det utröna om det är sökaren eller sensorn (eller både och om man ska ha riktig otur).

Kunden står för frakten till återförsäljaren. Om kunden har köpt i en butik så besöker lämpligen kunden butiken och lämnar in kameran där vid ett personligt besök. Pentax står för frakten från återförsäljaren till servicestället och från servicestället tillbaka till kund.

Hälsar
R
 
vattenpasset står på blixskorn, och bilder blir sneda.

tar man bilden mha streckorna i sökaren, då lutar också fel.

otur..



edit: hur står chans är det att bägge är fel? :)
ska skicka body till zeiger, då jag köpte min i Singapore (världsgaranti)
 
Senast ändrad:
Eftersom Pentax SR gör att sensorn hänger fritt flytande i ett magnetfält så är det inget som hindrar att sensorn också kan vridas.
http://www.pentaximaging.com/files/scms_docs/SHAKE_REDUCTION_FACT_SHEET.pdf

Om "motorerna" i SR-mekanismen inte jobbar helt symmetriskt så kan det kanske hända att sensorn vrids lite och att kameran då behövs justeras. Förmodligen går det att trimma in kraferna i servoprogrammet som styr förflyttningen av sensorn genom ett serviceprogram till kameran.
 
Jag har också tänkt tanken att antiskak kan påverka.

Är det någon som vet om avstängning av antiskak låser sensorplattan mekaniskt?

//Lars
 
Fogel70 skrev:
Eftersom Pentax SR gör att sensorn hänger fritt flytande i ett magnetfält så är det inget som hindrar att sensorn också kan vridas.
http://www.pentaximaging.com/files/scms_docs/SHAKE_REDUCTION_FACT_SHEET.pdf

Om "motorerna" i SR-mekanismen inte jobbar helt symmetriskt så kan det kanske hända att sensorn vrids lite och att kameran då behövs justeras. Förmodligen går det att trimma in kraferna i servoprogrammet som styr förflyttningen av sensorn genom ett serviceprogram till kameran.

Ok, ser hur det funkar men ser inte vitsen med roterande sensor, kan inte sänka mig att en kamera kan skaka mycket i rotation. Skulle hellre ha antiskak i z-led.
 
Antiskak o rotation

Visst låter det underligt att man skulle rotera kameran men det är inte så konstigt faktiskt.

Man darrar ju alltid, mer eller mindre. I mitt fall minst lika mycket i rotationsledd (med underarmen som axel) än i andra ledderna.

Har inte märkt av nån snedhet i min K10D.
 
Det är väl logiskt att tänka sig att om du håller kameran med vänster hand och trycker ner avtryckaren (på höger sida) så kan du få en liten rotation. Många, framförallt ovanan fotografer trycker till ordentligt i stället för att krama av bilden. Då är det nog lätt hänt.

//Lars
 
Re: Antiskak o rotation

Måns H skrev:
Visst låter det underligt att man skulle rotera kameran men det är inte så konstigt faktiskt.

Man darrar ju alltid, mer eller mindre. I mitt fall minst lika mycket i rotationsledd (med underarmen som axel) än i andra ledderna.

Har inte märkt av nån snedhet i min K10D.

Då skulle det alltså löna sig att slänga på blixten :) (som då ökar rotationsmotståndet)
 
iSolen.se skrev:
Ok, ser hur det funkar men ser inte vitsen med roterande sensor, kan inte sänka mig att en kamera kan skaka mycket i rotation. Skulle hellre ha antiskak i z-led.
Det är nog ganska svårt att stabilisera i 3 dimensioner, dessutom tror jag inte en kamera lika känslig för skakningar i z-led som x och y-led.

De mest märkbara skaningar man gör är vidningar kring x och y axlarna och dessa rörelser förstärks också med brännvidden, något inte rena rörelser i x och y-led gör.
Sensorns rörelse i x och y-led kompenserar dock även för vridningar även om den inte vrids.
 
Var inne på Cyberphoto igår och fick ett helt nytt hus.
Mitt förra serienummer var sexsiffrigt, det här var sjusiffrigt. Det verkar funka bra hittils iallfall!

Skönt att slippa vara utan kamera också.
 
hagge3 skrev:
Var inne på Cyberphoto igår och fick ett helt nytt hus.
Mitt förra serienummer var sexsiffrigt, det här var sjusiffrigt. Det verkar funka bra hittils iallfall!

Skönt att slippa vara utan kamera också.

Hade du haft kameran länge? Jag kontaktade Cyber när felet uppdagats och fick en fraktsedel till Zeiger i stället för ett nytt hus som du fick. Jag köpte iofs mitt hus i December, men tycker det verkar konstigt att du fick byta hus till ett nytt men inte jag.

Kan det vara så att Pentax kommit till insikt att felet innebär ett för stort (kostsamt) ingrepp att reparera efter att jag returnerat min och ersätter felaktiga enheter med nya numera?

Jag måste nog ringa Cyber om detta. Återkommer när jag fått svar från dem.

// Matte
 
Är det någon som fått tillbaka kameran med det här felet från Zieger, jag väntar på min, 2a veckan nu :-(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.