Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kolla era K10 d !!
- Trådstartare Rydslund
- Start datum
uffes
Aktiv medlem
Re: PUH! Va´ snett...
Men risken för att något "tar i huset" när du monterar äldre objektiv kan väl inte gälla gluggar av Pentax-fabrikat"?
När jag läser alla dessa problem med med sned avbildning blir jag allt mer kallsinnig till K10:an. Jag som varit helt inställd på att komplettera familjens pentaxstall med en sådan, bara exponeringsproblemen med äldre linser går att åtgärda. Är faktiskt rätt belåten med att ha satsat på det enklare K100-huset som fungerar helt och hållet som jag förväntade.
Uffe
Hans-Gunnar Olsson skrev:
Har kollat min Pentax K 10(köpt för tre dagar sedan) och tyvärr måste jag konstatera att även min kamera levererar sneda bilder trots att att jag i sökaren ser att den ligger rätt vid fototillfället. Den "dalar" åt hö. bildkant. Känns mkt. trist av en kamera för över tiotusen!! Dessutom kommer det med betydligt mer motiv på vä. sida än vad jag såg vid fototillfället i sökaren. En annan sak. Det gäller att se upp då man testar gamla pentaxobjektiv till K10:an.Kan finnas risk att vissa utstående delar baktill på objektivet, tar i inne i K10:ans hus. Allt det här ger en liten fadd smak av den nyinköpta K10:an!
Men risken för att något "tar i huset" när du monterar äldre objektiv kan väl inte gälla gluggar av Pentax-fabrikat"?
När jag läser alla dessa problem med med sned avbildning blir jag allt mer kallsinnig till K10:an. Jag som varit helt inställd på att komplettera familjens pentaxstall med en sådan, bara exponeringsproblemen med äldre linser går att åtgärda. Är faktiskt rätt belåten med att ha satsat på det enklare K100-huset som fungerar helt och hållet som jag förväntade.
Uffe
iSolen.se
Guest
Punkk skrev:
Kanske en dum fråga, men hur är ert tillvägagångssätt för detta test?
Det känns inte helt trivialt att jämföra resultatet på fil med vad man tror sig ha i våg i sökaren med tanke på objektivs distorsion t.ex
Jag hade en defekt D70 och lämnade in den men de hittade inget fel.
Det visade sig att bilden lutade i överkant men inte i underkant. När de insett det fick jag en ny kamera eftersom de dragit ut på tiden.
Det var lätt att se med alla objektiv. Fotografera något som har två parallella linjer, tex ett papper på en vägg och lägg kanterna utefter sökarens neder och överkant.
I mitt fall satt sensorn rätt så vågrättsmetoden funkade inte, bilden var perfekt parallell med kameransbottenplatta. Det var antagligen prismat eller spegeln som var sned.
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Gimbal skrev:
Testet borde väl bygga på om bilden blir rak i förhållande till linjerna i sökaren, inte i förhållande till blixtskon eller undersidan på kameran. Det måste väl ändå vara sökarens bild de flesta använder när de fotar?
Med den metoden så kan man inte hitta om lutningen beror på något vinklad mattskiva eller något vinklad sensor, man kan bara se att det finns en skillnad men inte vad skillnaden beror på.
Om man använder ett vattenpass, exempelvis i blixtskon (det finns flera vattenpass för detta ändamål) eller om man har ett stativ med inbyggt vattenpass för huvudet där man skruvar fast kameran, så kan man lättare analysera felet.
Det kan ju också vara så att både sensorn och skivan lutar något åt samma håll, så fast de alltså lutar så verkar det rätt i sökaren och bilden blir rätt, fast det egentligen är en felmontering.
Hälsar
R
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Re: PUH! Va´ snett...
Det där har jag aldrig hört talas om gällande Pentax egna objektiv eller andra objektiv som är uttalat kompatibla med Pentax K, däremot så vet jag att Ricoh-objektiv för Ricohs egen version av KA-fattningen kan fastna på Pentax autofokuskameror (alltså även de för analog film) på grund av att dessa objektiv har en pinne som kommer i vägen för autofokuskopplingen. Dessa objektiv fungerar med den mekaniska K-fattningen, men inte med KAF-fattning - när Ricoh släppte denna fattning i början av 80-talet så visste de inte om Pentax planer på autofokusfattning (KAF lanserades 1987). Eftersom Ricoh inte ville göra patentintrång, men åndå ha någon form av kompatibilitet med Pentax, så gjorde de sin egen version av Pentax KA.
Hälsar
R
Det gäller att se upp då man testar gamla pentaxobjektiv till K10:an.Kan finnas risk att vissa utstående delar baktill på objektivet, tar i inne i K10:ans hus.
Det där har jag aldrig hört talas om gällande Pentax egna objektiv eller andra objektiv som är uttalat kompatibla med Pentax K, däremot så vet jag att Ricoh-objektiv för Ricohs egen version av KA-fattningen kan fastna på Pentax autofokuskameror (alltså även de för analog film) på grund av att dessa objektiv har en pinne som kommer i vägen för autofokuskopplingen. Dessa objektiv fungerar med den mekaniska K-fattningen, men inte med KAF-fattning - när Ricoh släppte denna fattning i början av 80-talet så visste de inte om Pentax planer på autofokusfattning (KAF lanserades 1987). Eftersom Ricoh inte ville göra patentintrång, men åndå ha någon form av kompatibilitet med Pentax, så gjorde de sin egen version av Pentax KA.
Hälsar
R
Hans-Gunnar Olsson
Aktiv medlem
Förtydligande..
Jag ska förtydliga mej. Jag har en Vivitarzoom 70 - 150mm. som är försedd med pentax-bajonettfattning.På den sitter det vid bakre linsen en "halvmånesformad metallkrage".Den gluggen fick jag överhuvudtaget inte dit. Så testade jag med den tillhörande multiplier/extender med faktor 2x.Som fördubblar brännvidden på nämnda zoom.På dess bakre del sticker det ut två metalltappar. En rektangulärformad samt en rund tapp (pinne). Vid borttagandet uppstod vissa problem. Det kärvade. Men jag fick till sist bort tillbehöret. Man får fjärilar i magen per omgående vid sådana incidenter.
Ni som har skickat in era K 10r. Hör av er i forumet över fortsättningen. Mvh. HG
Jag ska förtydliga mej. Jag har en Vivitarzoom 70 - 150mm. som är försedd med pentax-bajonettfattning.På den sitter det vid bakre linsen en "halvmånesformad metallkrage".Den gluggen fick jag överhuvudtaget inte dit. Så testade jag med den tillhörande multiplier/extender med faktor 2x.Som fördubblar brännvidden på nämnda zoom.På dess bakre del sticker det ut två metalltappar. En rektangulärformad samt en rund tapp (pinne). Vid borttagandet uppstod vissa problem. Det kärvade. Men jag fick till sist bort tillbehöret. Man får fjärilar i magen per omgående vid sådana incidenter.
Ni som har skickat in era K 10r. Hör av er i forumet över fortsättningen. Mvh. HG
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Och du är helt säkert på att det objektivet är gjort för Pentax K fattning och inte Ricoh's snarlika fattning? (på manuella kameror så kan båda fattningarna monteras, det är på autofokuskamerorna som Ricohs fattning får problem). Om det är gjort för Pentax K så har uppenbarligen objektivtillverkaren inte följt Pentax standard helt och fullt, eftersom Pentax egna objektiv kan monteras. Nå, eventuell bristande kompatibilitet hos tredjepartsobjektiv kan ju knappast Pentax belastas för.
Hälsar
R
Hälsar
R
uffes
Aktiv medlem
Re: Förtydligande..
När du beskriver problemet så har jag hört detta förut när det gäller Vivitar70-210 Serie 1
Objektivserien har tillverkats i fem olika versioner och av fyra olika tillverkare, Komine, Kiron, Tokina och Cosina.
Har själv ett som Tokina tillverkat och som jag inte har dessa problem med, men jag har läst i något annat diskussionsforum att man måste slipa bort en krage för att det ska fungera. Kommer inte ihåg vilken version det var.
Men det går nog lätt att ta bort delen med kragen och bearbeta.
Här har du en länk som handlar om Objektivet i fråga: http://www.robertstech.com/vivitar.htm
Uffe
När du beskriver problemet så har jag hört detta förut när det gäller Vivitar70-210 Serie 1
Objektivserien har tillverkats i fem olika versioner och av fyra olika tillverkare, Komine, Kiron, Tokina och Cosina.
Har själv ett som Tokina tillverkat och som jag inte har dessa problem med, men jag har läst i något annat diskussionsforum att man måste slipa bort en krage för att det ska fungera. Kommer inte ihåg vilken version det var.
Men det går nog lätt att ta bort delen med kragen och bearbeta.
Här har du en länk som handlar om Objektivet i fråga: http://www.robertstech.com/vivitar.htm
Uffe
Mats Öberg
Aktiv medlem
Någon frågade hur man testade om/varför bilderna med K10;an blir sneda. Ett väldigt lätt sätt som utesluter vattenpass och allaehanda tillbehör/verkyg, är att ställa kamerahuset plant på en bordsskiva, ta ett helt rektangulärt föremål och placera det (lika plant) på bordsskivan framför kameran så att du kan se hela föremålet i sökaren. En inbunden bok med hård pärm är ett bra föremål
Är det fel på din kamera så ser föremålet snett ut i sökaren, men på bilden du tar blir det rakt.
Det är alltså så att när vi försöker få bilden rak i sökaren har vi "tiltat" kameran åt vänster och resultatet blir att bilden blir sned åt höger.
Självklarheter kanske, men eftersom frågan uppkom....
// Matte
Är det fel på din kamera så ser föremålet snett ut i sökaren, men på bilden du tar blir det rakt.
Det är alltså så att när vi försöker få bilden rak i sökaren har vi "tiltat" kameran åt vänster och resultatet blir att bilden blir sned åt höger.
Självklarheter kanske, men eftersom frågan uppkom....
// Matte
Punkk
Avslutat medlemskap
Mats Öberg skrev:
Men är det alltid säkert att bilden blir rakt i detta test? Är kamerans botten alltid parallel med sensorn?
LaxaBlue
Medlem
Det är ju snett...
Jag har inte hunnit använda kameran så mycket sedan inköpet, men blev lite fundersam över denna tråd när jag såg den första gången, tänkte inte mer på detta. Drog ut häromdagen för att bekanta mig mera K10:an och tar en del bilder med bla horisonter för att kolla att kameran är ok, men ser när jag kommer hem att bilderna lutar till höger, ok mer tester idag (27/9), fotar hus och dylikt, men får inte bilderna att bli vertikala. Det är ju faen att man betalar skapliga slantar o så blir det så här. Jag börjar uppriktigt sagt att bli trött på produkter som inte håller måttet, framförallt märkesprodukter. Det kan vara allt mellan himmel och jord, men ändock så skickar dom ut vad skit som helst.
Jag har inte hunnit använda kameran så mycket sedan inköpet, men blev lite fundersam över denna tråd när jag såg den första gången, tänkte inte mer på detta. Drog ut häromdagen för att bekanta mig mera K10:an och tar en del bilder med bla horisonter för att kolla att kameran är ok, men ser när jag kommer hem att bilderna lutar till höger, ok mer tester idag (27/9), fotar hus och dylikt, men får inte bilderna att bli vertikala. Det är ju faen att man betalar skapliga slantar o så blir det så här. Jag börjar uppriktigt sagt att bli trött på produkter som inte håller måttet, framförallt märkesprodukter. Det kan vara allt mellan himmel och jord, men ändock så skickar dom ut vad skit som helst.
erro.se
Aktiv medlem
Min sökare är rak, men däremot sitter mattskivan lite snett. Men det kan ju bero på att mattskivan faktiskt har ett litet glapp i sin ram så det går väl att justera.
Ibland använder jag markeringarna på mattskivan för att hålla en rak horisont, och då är det ju synd att den inte är rak. I mitt fall så är mattskivan roterad ca 0,5 grader medurs. Svårt att se i detta lilla format kanske...
Ibland använder jag markeringarna på mattskivan för att hålla en rak horisont, och då är det ju synd att den inte är rak. I mitt fall så är mattskivan roterad ca 0,5 grader medurs. Svårt att se i detta lilla format kanske...
Bilagor
iSolen.se
Guest
erro.se skrev:
Min sökare är rak, men däremot sitter mattskivan lite snett. Men det kan ju bero på att mattskivan faktiskt har ett litet glapp i sin ram så det går väl att justera.
Lättare att räkna pixlar i ena kanten än mäta vinkel. Men det där var ju inte farligt.
Mats Öberg
Aktiv medlem
erro.se skrev:
Det där var rena önskedrömmen för mig, det där ser spikrakt ut i jämförelse med min sneda sökare... ;-)
Här är en tråd jag startade på pentaxforums.com där det finns bilder på sidan 2 som visar hur snett det är:
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-dslr-discussion/11857-leaning-viewfinder-k10d.html
// Matte
erro.se
Aktiv medlem
Min sökare är som sagt var rak. Om jag lägger en rak linje i motivet parallellt med underkant eller överkant i sökaren så blir den linjen rak i bilden också (bortsett från eventuell distortion i objektivet).
Mattskivan däremot är alltså lite sned. Tidigare var den ännu snedare, men jag har petat lite på den för att försöka räta upp den. Jag vet inte hur mycket spelrum den har, men med tanke på att den sitter i en metallram så kan man väl tänka sig att det kan diffa en del.
P.S. Att mäta vinkel är ju rätt enkelt i Photoshop med mätverktyget
Mattskivan däremot är alltså lite sned. Tidigare var den ännu snedare, men jag har petat lite på den för att försöka räta upp den. Jag vet inte hur mycket spelrum den har, men med tanke på att den sitter i en metallram så kan man väl tänka sig att det kan diffa en del.
iSolen.se
Guest
erro.se skrev:
Joo, det är lätt att mäta. Men hur mycket blir en halv grad på bildens kant? om man säger 1% eller 10 pixlar istället blir det mer greppbart.
LaxaBlue
Medlem
Nu åker huset iväg!
Ringde Cyberphoto och nu ska problemet fixas. Kameran åtgärdas på garantin och jag ger Cyberphoto en eloge. Det måste vara en av Sveriges bästa handlare, snabbt, enkelt och inte en massa tjafs. Nu kan man bara hoppas på att kameran inte kommer tillbaka med andra fel dvs damm på sensorn, repor osv. Gällande lutningen så måste jag säga att det syns väldigt tydligt, hur sjutton kunde jag bomma det tidigare? Och ni som drog igång tråden, snälla ni, hitta inte på några fler fel som jag känner att jag måste kolla
Ringde Cyberphoto och nu ska problemet fixas. Kameran åtgärdas på garantin och jag ger Cyberphoto en eloge. Det måste vara en av Sveriges bästa handlare, snabbt, enkelt och inte en massa tjafs. Nu kan man bara hoppas på att kameran inte kommer tillbaka med andra fel dvs damm på sensorn, repor osv. Gällande lutningen så måste jag säga att det syns väldigt tydligt, hur sjutton kunde jag bomma det tidigare? Och ni som drog igång tråden, snälla ni, hitta inte på några fler fel som jag känner att jag måste kolla
Hans-Gunnar Olsson
Aktiv medlem
Så snett det kan bli...
Har kontaktat Scandinavien Photo ang. min K10:a p.g.a den sneda bilden. Dom skickar en fraktsedel till mej som är adresserad till Ziegerteknik i Linköping för justering av kameran på garantin. Men just nu har Zieger mkt. att göra så jag blev rådd att avvakta en tid. Väntetiden på Ziegerteknik just nu ligger på 3-4 veckor. Sedan är det väl en bön att stilla bedja om att bilden inte är annat än rak efter justering nere i Linköping.
Har kontaktat Scandinavien Photo ang. min K10:a p.g.a den sneda bilden. Dom skickar en fraktsedel till mej som är adresserad till Ziegerteknik i Linköping för justering av kameran på garantin. Men just nu har Zieger mkt. att göra så jag blev rådd att avvakta en tid. Väntetiden på Ziegerteknik just nu ligger på 3-4 veckor. Sedan är det väl en bön att stilla bedja om att bilden inte är annat än rak efter justering nere i Linköping.
cam_oai
Avslutat medlemskap
min är också....
damn, jag köpte min i Singapore i mars. vet ej om det går att fixa här. måste maila pentax, även om jag har ett kort står "world wide warranty"....
Jag tog min kamera med kit lens, ställde den på ett bord, mätte då underkanten av sökaren (där info text/ISO dyker upp)
den är rak när man ser det, även de smalla linjerna, men i photon är den något låg i högre sidan,
har testat fler shots och det verka lutar ner i högre hela tiden. Det är kitlens som zoomade in hela vägen men också vid 35mm o 18mm. kanske inte bra att testa med den?
jag bifogar en bild som ni kan kika om ni vill. men jag tror det är sned
damn, jag köpte min i Singapore i mars. vet ej om det går att fixa här. måste maila pentax, även om jag har ett kort står "world wide warranty"....
Jag tog min kamera med kit lens, ställde den på ett bord, mätte då underkanten av sökaren (där info text/ISO dyker upp)
den är rak när man ser det, även de smalla linjerna, men i photon är den något låg i högre sidan,
har testat fler shots och det verka lutar ner i högre hela tiden. Det är kitlens som zoomade in hela vägen men också vid 35mm o 18mm. kanske inte bra att testa med den?
jag bifogar en bild som ni kan kika om ni vill. men jag tror det är sned