Annons

Kolla era K10 d !!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rydslund

Ny medlem
Efter att ha sänt tillbaka två k10d med felmonterad sensor(sned) misstänker jag att fler kan vara ägare till felaktiga kameror utan att veta om det. Jag upptäckta att jag hade problem med sneda horisonter vid landskapsfotografering. Trodde först att jag slarvade men så gjorde jag tester som bekräftade felet.Alltså det du ser i sökaren stämmer inte med hur bilder blir. Mina horisonter lutade markant åt höger! Kolla detta!! På Zieger teknik hittade de ytterligar kameror med samma fel så det lär ha gått ut många felaktiga kameror kan man misstänka...

Magnus
 
trist :(
Vad har du för serienummer på kameran? Borde ju mest beröra de kameror som tillverkades ungefär samtidigt...
 
Visst är det så!

Jag kollade mitt exemplar och visst lutar bilden åt höger. Har alltid haft svårt att hålla kameran i våg och har därför inte reagerat. Men det är ju onödigt att få "hjälp" av kameran.

Tack för tipset!

/bertil

S/N 2450017
 
Mina bilder lutar också:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=82341

Min sensor verkar sitta rak i kamerahuset, men jag misstänker att hållaren för fokuseringsskivan sitter snett.

Mitt serienummer: 2219486 Den skickas ner till Zeiger i morgon.

Jag börjar bli lite lätt less på detta:

Min första K10:a funkade inte överhuvudtaget när jag fick den. Tillbaks med den på direkten och fick en ny.
Då visar det sig att den inte klarar av att exponera rätt med Pentaxgluggar som min hedenhösare från 1975 klarar av att exponera rätt med. Verkar som alla har samma problem, men Pentax tiger som muren och gör inget åt felet.

Sedan uppdagas det att den inte är riktigt ihopsatt och tar seda bilder!

Jösses......

// Matte
 
får med sneda bilder. lutar nedåt åt høger.
ev kan det vara mattskivan som lurar en att hålla kameran snett.
har tagit løs den en gång, kanske hamnade den snett sen...

korrupta bildfiler hænder mig också ibland. jag kan se bilden på datorn men inte i kameran...
 
Jag har också tyckt att bilden lutade åt höger när man fotade och horisonten skulle vara rak. Men efter kontroll med kameran på plant underlag och bilden rak i sökaren så blir även bilden spikrak.
Förmodligen är det ögon och hjärnan som inte pratar med varann :)

Så min K10D är också rak. Ser.nr 2286232
 
Efter att ha läst denna tråd kollade jag även min kamera. Det visar sig att den lutar uppåt vid högersidan. Trist.

S/N: 2505791
 
Inga problem med min K 10-a

Jag har inga som helst problem haft med min K 10-a serie nr.2319367
 
mats77 skrev:
Vad har man för olika alternativ, är det tillbaks till där man köpte den som gäller? (Jag köpte den på Kameraexperten.)

Rätta vägen är att ta kontakt med försäljningsstället för reklamation. I ditt fall då Kameraexperten, så sänder de den till Zeiger teknik i Linköping. Ta reda på returnumret/referensnumret bara, så du har det till hands om du vil kontakta Zeiger-verkstan.

Jag köpte min av Cyber och de skickade en retursedel och färdigbetald fraktettikett till Zeiger att klistra på paketet. Jag behöver inte stå för frakten alltså.

// Matte
 
Mats Öberg skrev:
Rätta vägen är att ta kontakt med försäljningsstället för reklamation. I ditt fall då Kameraexperten, så sänder de den till Zeiger teknik i Linköping. Ta reda på returnumret/referensnumret bara, så du har det till hands om du vil kontakta Zeiger-verkstan.

Jag köpte min av Cyber och de skickade en retursedel och färdigbetald fraktettikett till Zeiger att klistra på paketet. Jag behöver inte stå för frakten alltså.

// Matte

Okej, tack för infon. Då blir det till att skicka iväg kameran några veckor då... trista tanke... =(
 
Min lutar också åt höger, ska kontrollera under lite mer ordnade förhållanden ikväll hemma, blir ju lite sisådär när man sitter på jobbet...

sn: 2453187
 
Lutar för mig också, men frågan är om jag bryr mig såpass att jag skickar in den. Är ruskigt anal med mina grejjer annars, men det här är inget jag har märkt innan så varför börja haka upp sig på det nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.