alf109
Aktiv medlem
Definitivt inte billigare, de ligger runt €1000 i Europa eller ungefär lika mycket om man beställer från RRS i USA. De får mycket bra kritik men jag vet inte om de är dubbelt så bra som ett Gitzo för drygt hälften så mycket pengar (GT3530LS för €529 hos cameranu.nl). De nya Gitzo-benen är dock lite dyrare, GT3532LS kostar €729 hos samma handlare. Vad jag vet är det bara tyska Augenblick Eingefangen som säljer RRS-stativ i Europa. http://www.augenblicke-eingefangen.de/ Cameranu.nl säljer dock kullederna, liksom Goecker.se och ScP.
Hans som driver Optipod i Vintrosa utanför Örebro är en snacksalig uppfinnarjocke som aldrig svarar på mail. Däremot är han en jäkel på att komma på fiffiga lösningar och många tycker hans stativfästen är det bästa sedan färdigskivat bröd. Andra tycker han har löst ett problem som egentligen inte finns, nämligen att Arca-plattorna inte skulle sitta fast hårt nog i kulleden.
Fördelen med Hans Olsson Optipod är den föredömliga servicen, dessutom gör han plattor exakt efter dina specifikationer om du vill. Hans fästen håller absolut toppklass, om det finns andra som är lika bra har jag inga synpunkter på. Men som sagt, det jag uppskattar är den personliga servicen.