Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kolfiberstativ för tyngre grejer

Produkter
(logga in för att koppla)
Definitivt inte billigare, de ligger runt €1000 i Europa eller ungefär lika mycket om man beställer från RRS i USA. De får mycket bra kritik men jag vet inte om de är dubbelt så bra som ett Gitzo för drygt hälften så mycket pengar (GT3530LS för €529 hos cameranu.nl). De nya Gitzo-benen är dock lite dyrare, GT3532LS kostar €729 hos samma handlare. Vad jag vet är det bara tyska Augenblick Eingefangen som säljer RRS-stativ i Europa. http://www.augenblicke-eingefangen.de/ Cameranu.nl säljer dock kullederna, liksom Goecker.se och ScP.

Hans som driver Optipod i Vintrosa utanför Örebro är en snacksalig uppfinnarjocke som aldrig svarar på mail. Däremot är han en jäkel på att komma på fiffiga lösningar och många tycker hans stativfästen är det bästa sedan färdigskivat bröd. Andra tycker han har löst ett problem som egentligen inte finns, nämligen att Arca-plattorna inte skulle sitta fast hårt nog i kulleden.

Fördelen med Hans Olsson Optipod är den föredömliga servicen, dessutom gör han plattor exakt efter dina specifikationer om du vill. Hans fästen håller absolut toppklass, om det finns andra som är lika bra har jag inga synpunkter på. Men som sagt, det jag uppskattar är den personliga servicen.
 
Ja, han är mycket trevlig och tillmötesgående, det sa jag inget negativt om. Hans plattor och fästen håller utmärkt klass och finish, inget snack om det heller, men Arca-standarden hade knappast blivit en av de vanligaste på kulleden om den inte hade räckt till. Ingen av mina vänner med Optipod-prylar kan rubba sin kamera i fästet men det kan åas inte jag med mitt RRS-fäste heller.

I mitt fall var det två saker som gjorde att jag valde bort Optipod; priset och bristen på standard. Hans ville ha 14000 kr för ett GT3530LS-stativ, en RRS BH-55 kulled och två snabbplattor förra året. Samma stativ och kulled med RRS Arca-plattor istället, köpta från Cameranu resp RRS, hamnade under 10000 kr. Jag ville inte heller bli beroende av en ensam uppfinnarjocke som gör allt efter eget huvud. Valet är ditt.
 
Ja, han är mycket trevlig och tillmötesgående, det sa jag inget negativt om. Hans plattor och fästen håller utmärkt klass och finish, inget snack om det heller, men Arca-standarden hade knappast blivit en av de vanligaste på kulleden om den inte hade räckt till. Ingen av mina vänner med Optipod-prylar kan rubba sin kamera i fästet men det kan åas inte jag med mitt RRS-fäste heller.

I mitt fall var det två saker som gjorde att jag valde bort Optipod; priset och bristen på standard. Hans ville ha 14000 kr för ett GT3530LS-stativ, en RRS BH-55 kulled och två snabbplattor förra året. Samma stativ och kulled med RRS Arca-plattor istället, köpta från Cameranu resp RRS, hamnade under 10000 kr. Jag ville inte heller bli beroende av en ensam uppfinnarjocke som gör allt efter eget huvud. Valet är ditt.

Under 10000 kr. Var det med moms och tull inräknat? Har för mig att jag kollade upp massa priser innan mitt senaste köp och kom fram till att skillnaderna var rätt små. Under 1500 kr till Optipods Nackdel. Fördelen är ju att man alltid kan byta in de grejer man inte längre vill ha när man köper nytt. Men jag förstår dina tankar om hur det skall bli den dag han trillar av pinnen. Vem tar över och fortsätter med hans grejer. Nu har jag aldrig vare sig ägt eller sett ett arca-fäste, tvivlar inte på att de 'är av yppersta kvalitet. Optipods fästen är hur som helst otroligt välgjorda och helt produktanpassade. Synd bara att han inte velat göra L-fästen, men det kanske kommer.
 
Ja, det var momsat och klart. Inte långt under 10000 dock, stativet kostade ungefär 5000 kr fraktat och klart och kulleden precis under. Jag köpte dock inte stativet från Cameranu som jag skrev tidigare utan från Warehouse Express i England.

En L-skena köpte jag först i vintras och jag har inte ångrat det en sekund. Jag har sett en prototyp till L-skena som Hans lånat ut till en av mina vänner så det är möjligt att han håller på med en nu. Prototypen var tämligen klumpig och grov, förhoppningsvis var det bara ett tidigt utkast.
 
Ja, det var momsat och klart. Inte långt under 10000 dock, stativet kostade ungefär 5000 kr fraktat och klart och kulleden precis under. Jag köpte dock inte stativet från Cameranu som jag skrev tidigare utan från Warehouse Express i England.

En L-skena köpte jag först i vintras och jag har inte ångrat det en sekund. Jag har sett en prototyp till L-skena som Hans lånat ut till en av mina vänner så det är möjligt att han håller på med en nu. Prototypen var tämligen klumpig och grov, förhoppningsvis var det bara ett tidigt utkast.

Ok, det var riktigt billigt. Fördelen för mig som halvtrogen kund är att jag kan dela upp betalningen av större köp utan massa tjafsiga kreditupplysningar, uppläggningsavgifter och aviseringsavgifter. Inte på 12 eller 24 månader, men rimliga smidiga upplägg som man samsas om innan köp.
 
Första gången jag pratade med Hans på Optipod slutade det med att han skickade mig en RRS BH-55 och snabbplattor till allt jag ägde utan några som helst krav på någonting, bara för att testa hur jag ville på närmast obestämd tid ;-)


Orsaken till att Hans inte litar till 100 % på A-S standarden är inte att grejerna skulle sitta för löst från början, utan att lösningen med att ha skruven som man spänner åt plattan med så att den skjuter in hela sidan av snabbfästet mot plattan gör att med tiden böjs skruven och alltihop nedåt så anläggningen blir sämre. På Optipods variant sitter sidan av snabbfästet ledad i underkan, skruven sitter mitt på och överkanten ligger emot plattan. Det gör att oavsett hur grejerna slits kommer de aldrig att slitas så mycket att anläggningen förändras. Sedan är det såklart inte ett gigantiskt problem att RRS grejer skulle slitas ut efter normal användning heller, men det var så han förklarade det.

Jag handlar hos Hans, mest för att få förmånen att prata med honom ibland, jag tycker han är hur rolig som helst :)
 
Första gången jag pratade med Hans på Optipod slutade det med att han skickade mig en RRS BH-55 och snabbplattor till allt jag ägde utan några som helst krav på någonting, bara för att testa hur jag ville på närmast obestämd tid ;-)


Orsaken till att Hans inte litar till 100 % på A-S standarden är inte att grejerna skulle sitta för löst från början, utan att lösningen med att ha skruven som man spänner åt plattan med så att den skjuter in hela sidan av snabbfästet mot plattan gör att med tiden böjs skruven och alltihop nedåt så anläggningen blir sämre. På Optipods variant sitter sidan av snabbfästet ledad i underkan, skruven sitter mitt på och överkanten ligger emot plattan. Det gör att oavsett hur grejerna slits kommer de aldrig att slitas så mycket att anläggningen förändras. Sedan är det såklart inte ett gigantiskt problem att RRS grejer skulle slitas ut efter normal användning heller, men det var så han förklarade det.

Jag handlar hos Hans, mest för att få förmånen att prata med honom ibland, jag tycker han är hur rolig som helst :)

Jo han är rolig på det viset. Samma här, fick erbjudande om att testa rubbet innan köp, första gången vi talades vid. Mycket serviceminded med stor tilltro till sina kunder. Min snabbplatta till D3s sitter som gjuten på kameran och en extea gänga till Black Rapid remmen finns där också.
 
Okej, jag har börjat kolla på stativ till att börja med. Sedan ska jag kolla upp de kulledshuvud och plattor som jag fått tips av er om.

Gimbal får vänta, eftersom det nog kommer dröja till 2014 innan jag har råd med ett 50 000-kronorstele.

På stativfronten tycker jag gitzos GT3531 LSV verkar passa mig, framförallt då det är ganska lätt.

Är det något dåligt med detta stativ jämfört med 3532:an? Den förstnämnda är dyrare men lättare, men den kanske är mer instabil?
 
Jag är också på jakt efter ett lätt och stabilt kolfiberstativ och har länge sneglat på Gitzo GT2541EX , men nu blir jag osäker. Kanske något ur Systematic-serien är något även för mig? Fördelar och nackdelar mellan de två? Någon som vet?
 
På stativfronten tycker jag gitzos GT3531 LSV verkar passa mig, framförallt då det är ganska lätt.

Är det något dåligt med detta stativ jämfört med 3532:an? Den förstnämnda är dyrare men lättare, men den kanske är mer instabil?
Det går alltid att tynga ner ett lätt stativ så att det står stadigt, tex med hjälp av kameraväskan eller en tygpåse fylld med sten, men det är mycket svårare att lätta ett tungt stativ. Jag har själv ett 3530 och är mycket nöjd, dock har jag inte använt något längre än 300mm på det. Exakt vad skillnaderna är mellan 3530, 3531 och 3532 lyckas jag inte hitta.

LSV-versionen är försedd med "videoskål", om du inte brukar filma klarar du dig bra/bättre med en kulled istället.
 
Jag är också på jakt efter ett lätt och stabilt kolfiberstativ och har länge sneglat på Gitzo GT2541EX , men nu blir jag osäker. Kanske något ur Systematic-serien är något även för mig? Fördelar och nackdelar mellan de två? Någon som vet?

Skillnaden är att systematic bara finns från serie 3 och uppåt, dvs storlekarna större än 2541. Explorer har också mittpelare, något jag aldrig använder och därför inte heller vill bära runt på. På systematic går det att skruva loss plattan man fäster kulleden i och byta den mot olika tillbehör, tex "videoskål" som underlättar mjuka rörelser och nivellering av en videokamera eftersom man vanligen inte använder kulled till dem. 2541 är dock något lättare än ett 35-stativ eftersom det är tunnare, skillnaden är dock mindre än man kan tro pga mittpelaren på 2541.
 
Flera av de nya modellerna i serie två har grund level set, dvs att man kan plocka av mittpelaren. Då sitter stativplatta o kula på vingmutter till mittpelare. Jag köpte Markins TB 21. En stabilare grund för kulan. Då blir det som ett systematic serie 2. Enligt Markins blir det stabilare med TB 21 än om du har ett systematic-stativ. Är dock tveksam om det verkligen är så. Vet inte riktigt vad de grundar det på. Men stabilt blir det, bättre än med ordinarie ground level set.
 
Jag har ett Traveller 1542 som levererades med mittpelare och ground level set. GLS är helt enkelt att man skruvar ur en del ur mittpelaren som man sedan skruvar fast huvudet med. Det funkar bra, men inte perfekt. Det blir lätt att man lossar på huvudet när man vrider lite för mycket med kulleden lite för åtdragen. Jag funderar på en bättre lösning, ska kika på Markins om deras passar.

Mittpelare är inte jag heller särskilt förtjust i, det blir bara att de tar i marken när man vill komma ned med kameran.
 
Om du verkligen vill ha bästa stativet så är det flerrörsstativ som gäller. Sachtler gör nog de bästa i kolfiber.
Jag ägde ett av de värsta stativen från Sachtler och bättre finns absolut inte enligt mig. (Sachtler 2 ENG CF med 100mm niveleringskula..) klarar vikter på runt 100kg och ger en absolut stum plattform för din kamera. När jag sålde mina största objektiv så sålde jag också stativet ..
/N
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.