Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kolfiberstativ för tyngre grejer

Produkter
(logga in för att koppla)

eighteenlives

Aktiv medlem
Hej!

Jag behöver ett nytt stativ, och jag vill inte kompromissa alltför mycket när det gäller priset. Det är lika bra att köpa ett riktigt bra stativ direkt än att byta upp sig då och då.

Just nu har jag ett vingligt velbon sherpa 435, och jag vill ha ett "lätt" och stadigt stativ som håller för många kilon. Kolfiber alltså.

Jag har kollat på lite Gitzos, men det är en riktig djungel.

Så jag undrar (riktar mig mest till er som fotar natur och fåglar, eftersom det är mina ambitioner) om ni har några råd och tips? Både vad gäller kulledshuvuden och stativ...
 
Jag skulle rekommendera Gitzos Systematic-system, dvs, stativ utan mittpelare. Beroende på storleken på dina objektiv väljer du mellan serie 2, 3, 4 eller 5. Stativen finns i olika höjder och olika antal bensegment, beroende på om du skall fotografera stående eller om du behöver ett extra kompakt stativ.

Som kulled skulle jag välja ett RRS BH-55 eller BH-40, även detta beroende på storleken på din utrustning. Du väljer en kulled med snabbplattesystem och du köper snabbplattor för respektive kamera och objektiv (som har stativfäste), även dem köper du från RRS.

Mycket pengar blir det, men då har du grejor som inte behöver att byta på länge.
 
Tack!
Ojoj, ja det är svårt när man måste välja. Det finns inget enkelt svar på den här frågan kanske...

Kanske bäst att gå till en butik (vilka det nu är som kan tänkas ha många olika Gitzos inne, Kameradoktorn kanske?) och klämma lite på dem... Den ska kunna klara av ett ordentligt 400 mm-objektiv iaf, och inte väga mer än 2,5 kg.

Priserna är inte nådiga, men det handlar ju om en investering...
 
Skulle jag köpt nytt stativ idag skulle jag nästan tveklöst valt Benro, i andra hand Feisol och först i tredje hand Gitzo. De Benro-prylar jag har klämt på har gett ett mycket solitt intryck, ffa benen men även kullederna. De verkar mycket mer prisvärda än Gitzo (och det säger jag trots att jag ger ett GT3530LS med en RRS-kulled).

www.benrosverige.se
 
Hur tunga grejer är det du vill använda och hur mycket är du beredd att lägga?

Är du beredd att lägga 8-12 000 kr för att få det bästa och lättaste i förhållande till prestandan kan du kika på Gitzo, men har du normal budget och inga sanslösa krav på stabilitet/vikt tror jag också att Benro är något du kan titta på. De har blivit riktigt mycket bättre de senaste åren, speciellt vad gäller huvudena.

Själv har jag ett Benro C-258 med ett RRS BH55 huvud som jag använder när jag behöver mycket stabilitet och inte behöver bära så långt och ett Gitzo GT 1542T traveler med ett RRS BH30 som ultralätt vandringsstativ och när jag inte behöver lika mycket stabilitet. Det stora stativet finns det gott om alternativ till. Gitzo har t.ex. den Emil-G har och den är både stabilare och lättare men så mycket dyrare att jag valde Benro istället. Däremot när det gäller det lilla stativet finns det inte lika mycket att välja på, eftersom det blir svårare och dyrare att bygga stabilt ju lättare man gör grejerna. Där fanns det helt enkelt inget alternativ till Gitzo, även om det lilla blev en bra slant dyrare än det stora och långt ifrån lika stabilt men poängen är att det väger mindre än hälften.
 
Som sagt, vad är tyngre grejer för dig. Jag har själv ett Gitzo 2531 mountiner med bortkopplad mittpelare. Vingmutter är borttagen och ersatt med en Markins TB 21 stativbas-platta. Stativet pallar med 12 kg och kulan en RRS BH40 med Optipods platta och fästen fixar ca 8kg. Med den uppsättningen kan jag uta betänkligheter ha en D3s med ett 70-200 2,8 och valfri konverter. För nästa steg upp till D3 med ett 300 2,8 krävs Gitzo serie tre eller motsvarande från ex Benro eller RRS. Min stativuppsättning kostar ca 12000 kr och väger komplett endast 1,8 kg. Tror du kan kommar på ungefär 6500 - 7500 för motsvarande komplett paket hos Benro. Är de i längden efter åratal av användning lika bra? Tveksamt, kanske, vet inte. Är dock rätt säker på att deras kulor ligger en bit efter RRS grejer, även om de ärklart bättre idag än för några år sedan.
 
Blir allt som oftast rätt förvånad när folk kan lägga över 100 000 kr på sin kamerautrustning för att sedan snåla när det gäller att köpa det mest viktiga tillbehören - stativ och huvud!

Feisol, Benro och alla de andra kinesiska(?) märkena må vara bra och stabila idag, men hur ser det ut om några år? Finns det tillräckligt med kvalité för att hålla slitaget år ut och år in? Eller måste man köpa nytt om något år igen? Allt beror ju förstås hur mycket och på vilket sätt man använder sin utrustning, men jag är tveksam. Gitzo må vara prissatt i överkant, men de andra tillverkarna måste ju även spara på något för att kunna hålla nere priserna, jag vågar iaf inte chansa om det är kvalité/hållbarhet de skär in på. Ett stativ som används på en promenad någon gång i månaden kan ju hålla hur länge som helst, men ska man ut i spenaten flera gånger i veckan så vill iaf jag ha saker jag kan lita på. Samma sak med stativhuvudet.

När det gäller stora telen (400/2.8, 500/4, 600/4 och kanske även 300/2.8) så är det gimbalhuvud som gäller. Det funkar även med videohuvud, men det blir rätt trögt i längden. Gimbalhuvuden finns nu för tiden i alla sorter, former och priser. Klassikern (och självklart det dyraste alternativet) heter Wimberley och har därigenom kopierats i mängd. Gå in på de amerikanska naturfotoforumen naturescapes.net eller birdphotographers.net och sök på gimbal och du hittar att läsa för ett tag framåt. Gimbal är inte speciellt bra för övrigt än telefoto, så då behöver du en kulled. En av de bästa är redan nämnda RRS BH-55, som många är otroligt nöjda med.

Om det är Gitzo du fastnar för så räcker 3-serien gått och väl till för pjäser som 600/4 med prohus, mitt har fungerat felfritt sedan jag köpte det 2008.

Lycka till med dina köp, vad det än blir...

// D
 
Stort tack för era råd! Det uppskattas verkligen.

Som sagt är jag beredd att lägga så mycket pengar det krävs på ett stativ, och jag har väl räknat med 10000 iaf.

Mina planer är att köpa ett 300 f/2,8 och använda converter till det när jag vill ha mer tele.
Funderar på att alternativt köpa 200-400 f/4:an. Men det är en helt annan diskussion. =)

Gitzo 3-serien är väl den som ser mest lovande ut för mig, vad det gäller huvudet så är det fortfarande svårt att välja. Wimberley är ju fint om man ska fota fåglar, vilket jag är väldigt intresserad av. Men om det är som du säger att det inte passar bra till annan form av foto än tele, så måste jag ju ha ett till huvud.
 
Stort tack för era råd! Det uppskattas verkligen.

Som sagt är jag beredd att lägga så mycket pengar det krävs på ett stativ, och jag har väl räknat med 10000 iaf.

Mina planer är att köpa ett 300 f/2,8 och använda converter till det när jag vill ha mer tele.
Funderar på att alternativt köpa 200-400 f/4:an. Men det är en helt annan diskussion. =)

Gitzo 3-serien är väl den som ser mest lovande ut för mig, vad det gäller huvudet så är det fortfarande svårt att välja. Wimberley är ju fint om man ska fota fåglar, vilket jag är väldigt intresserad av. Men om det är som du säger att det inte passar bra till annan form av foto än tele, så måste jag ju ha ett till huvud.

Det finns en kompromiss som kallas Sidekick. Det är ett mindre gimbalhuvud som man fäster i sin kulled. Men det kräver oftast att man har en riktigt bra kulled (som tex. RRS BH-55) med så kallad Arca Swiss-kompabilitet, alltså plattorna som man fäster kameran i huvudet med.

Finns också olika varianter av denna modell, men gå gärna in på www.tripodhead.com för Wimberleys grejor.

// D
 
Ja, två huvuden är inte fel. Jag tror att man kan ha huvud på snabbplattor på Systematic, så det går enkelt att byta mellan kulled och wimberly. På Benros motsvarande går det också.

Har du en budget på 10 000 eller lite mer undrar jag ändå om Gitzo är det du ska satsa på, med två bra huvud kommer det att bli bra mycket dyrare, säkert inte långt från 10 000 för bara huvudena. Efter min egen erfarenhet tycker jag att huvudena är minst lika viktiga som stativet, jag skulle hellre köpa ett dyrt huvud och ett enklare stativ än tvärt om.
 
Ja, två huvuden är inte fel. Jag tror att man kan ha huvud på snabbplattor på Systematic, så det går enkelt att byta mellan kulled och wimberly. På Benros motsvarande går det också.

Har du en budget på 10 000 eller lite mer undrar jag ändå om Gitzo är det du ska satsa på, med två bra huvud kommer det att bli bra mycket dyrare, säkert inte långt från 10 000 för bara huvudena. Efter min egen erfarenhet tycker jag att huvudena är minst lika viktiga som stativet, jag skulle hellre köpa ett dyrt huvud och ett enklare stativ än tvärt om.


Intressant... Är det mer pengar som krävs så höjer jag bara min budget, men någon måtta får det förstås vara. Kanske börjar jag med ett kulledshuvud. Det kommer ju ta ett tag innan jag skrapat ihop pengar till mitt tele...
 
Tvc-34l

Sedan några månader tillbaka har jag ett Really Right Stuff TVC-34L som jag är extremt nöjd med.
Lätt och oerhört stadigt (även med 500-mm-tele i stark byig vind och ganska långa slutartider), detta kommer jag att behålla livet ut. Är skrymmande i hopfällt tillstånd, tyvärr.
 
Sedan några månader tillbaka har jag ett Really Right Stuff TVC-34L som jag är extremt nöjd med.
Lätt och oerhört stadigt (även med 500-mm-tele i stark byig vind och ganska långa slutartider), detta kommer jag att behålla livet ut. Är skrymmande i hopfällt tillstånd, tyvärr.

De stativen har jag läst en hel del bra saker om, intressant. De saluförs tyvärr inte i Sverige vad jag förstått.

// D
 
Gitzo har ju lite annat gods i de nya Systematic - stativen, nytt för i år. De som tidigare var specade för 18 kg är nu specade för 25 kg. Starkt har blivit starkare. Tror bara det är RRS egna stativ som står sig kvalitetsmässigt hela vägen, mot Gitzo. Finns iofs märken med ännu stadigare modeller men då pratar vi inte stativ på 2-3 kg utan stativ som väger 2 till 3 ggr så mycket som Gitzos serie 3 modeller.
 
Gitzo har ju lite annat gods i de nya Systematic - stativen, nytt för i år. De som tidigare var specade för 18 kg är nu specade för 25 kg. Starkt har blivit starkare. Tror bara det är RRS egna stativ som står sig kvalitetsmässigt hela vägen, mot Gitzo. Finns iofs märken med ännu stadigare modeller men då pratar vi inte stativ på 2-3 kg utan stativ som väger 2 till 3 ggr så mycket som Gitzos serie 3 modeller.

Är priserna på RRS-grejer ungefär samma som Gitzos, eller är de billigare och mest bara omständiga att få tag i?
 
Jag körde tidigare med tre olika stativkombinationer beroende på om jag plåtade småbild, mellanformat eller storformat. Jag skaffade ett Gitzo 3541XLS och en RRS BH-55 med fäste och plattor från opdipod, så nu har jag en kombo som funkar för alla mina kameror och fotograferande. Det jag gillar med stativet är dels att det är stabilt och förhållandevis lätt och dels att det går att få upp högt utan mittpelare. Dessutom använder jag för det mesta bara tre av stativets fyra bensektioner vilket gör det ännu stadigare.
 
Är priserna på RRS-grejer ungefär samma som Gitzos, eller är de billigare och mest bara omständiga att få tag i?

Definitivt inte billigare, de ligger runt €1000 i Europa eller ungefär lika mycket om man beställer från RRS i USA. De får mycket bra kritik men jag vet inte om de är dubbelt så bra som ett Gitzo för drygt hälften så mycket pengar (GT3530LS för €529 hos cameranu.nl). De nya Gitzo-benen är dock lite dyrare, GT3532LS kostar €729 hos samma handlare. Vad jag vet är det bara tyska Augenblick Eingefangen som säljer RRS-stativ i Europa. http://www.augenblicke-eingefangen.de/ Cameranu.nl säljer dock kullederna, liksom Goecker.se och ScP.

Hans som driver Optipod i Vintrosa utanför Örebro är en snacksalig uppfinnarjocke som aldrig svarar på mail. Däremot är han en jäkel på att komma på fiffiga lösningar och många tycker hans stativfästen är det bästa sedan färdigskivat bröd. Andra tycker han har löst ett problem som egentligen inte finns, nämligen att Arca-plattorna inte skulle sitta fast hårt nog i kulleden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.