Annons

Kolfiber?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

I vilken typ av tillämpning är slutprodukten tänkt att användas? Är det någon strukturell del eller är det "smink"?
Skall du laminera det själv med vinylester/polyerster/epoxy eller har du en autoklav och behöver prepregs?

Sydda (uni/bi/tri/multi-axiella mattor) säljs bl.a. av Devold AMT (www.amt.no). Prepregs säljs bl.a. av Tanso (www.tanso.se).

/Peter

Glömde en grej. För tillfället är det riktigt dyrt med kolfiber (höga oljepriser och stor efterfrågan). Bli inte förvånad om du får betala ca. 500kr/kg för torra mattor (+moms).

/Peter

Jag behöver rör ca 3-4 meter långa som klarar att hålla en h2d utan att gå av. kanske finns andra material som lämpar sig bättre?

För att kolfiber ska komma till sin rätt så ska strukturerna bakas i vakuum, och det är definitivt inget man gör själv. Att köpa färdiga profiler är antagligen billigast och bäst.

Makten skrev:
För att kolfiber ska komma till sin rätt så ska strukturerna bakas i vakuum, och det är definitivt inget man gör själv. Att köpa färdiga profiler är antagligen billigast och bäst.

Att vakuum är en bra medhjälpare kan jag hålla med om, men ordet "bakning" stör mig lite grann. Det låter som om man skulle behöva hög temperatur för att uppnå bra resultat. Det är inte sant. Det finns metoder där man får omkring 50% fiberinnehåll i rumstemperatur, utan efterhärdningar i höga temperaturer eller användande av autoklaver.

De profiler som jag föreslog har med största sannolikhet producerats med fiberlindning (runda profiler, rör) och pultrudering (icke-runda profiler), dvs inget vakuum.

/PB

Finns det några färdiga "rör" tillräckligt stora att användas som motljusskydd till t.ex. Sigma 120-300/2.8? Eller kan man beställa det? Går det sedan att såga fram en form i det så att man får en "petal-shaped" form på ena änden..:?

*nyfiken* =)

pbodin skrev:
Att vakuum är en bra medhjälpare kan jag hålla med om, men ordet "bakning" stör mig lite grann. Det låter som om man skulle behöva hög temperatur för att uppnå bra resultat. Det är inte sant. Det finns metoder där man får omkring 50% fiberinnehåll i rumstemperatur, utan efterhärdningar i höga temperaturer eller användande av autoklaver.
Hmm, jag får erkänna att jag inte är så uppdaterad i ämnet. Men inte fasen är det lönt att mecka med det själv om man ser till priset och resultatet?

Anledningen till att man helst använder vakuum antar jag är att fibrerna är så otroligt fina att det annars är svårt att få in bindemedlet ordentligt?

Jag får visst läsa på lite.

Bilagor

• icon_smile_blush.gif
    icon_smile_blush.gif
    234 bytes · Visningar: 889
Alexander_222 skrev:
Finns det några färdiga "rör" tillräckligt stora att användas som motljusskydd till t.ex. Sigma 120-300/2.8? Eller kan man beställa det? Går det sedan att såga fram en form i det så att man får en "petal-shaped" form på ena änden..:?

*nyfiken* =)
Det gör det säkert, men vad skulle meningen vara? Ett överdrivet slagtåligt och apdyrt motljusskydd? Det är väl bättre att slå söndet motljusskyddet än att hela gluggen går åt helvete;-)

Makten skrev:
Men inte fasen är det lönt att mecka med det själv om man ser till priset och resultatet?

Nej, det lönar sig sällan. Om man inte samtidigt råkar tycka att det är väldigt roligt. Se till att ha VÄLDIGT god ventilation bara....

Anledningen till att man helst använder vakuum antar jag är att fibrerna är så otroligt fina att det annars är svårt att få in bindemedlet ordentligt?[/B]

Ja, det stämmer i princip, men det är ganska komplicerade mekanismer som styr det hela, geltid och tixotropi hos härdplasten, m.m.

/Peter

Makten skrev:
Det gör det säkert, men vad skulle meningen vara? Ett överdrivet slagtåligt och apdyrt motljusskydd? Det är väl bättre att slå söndet motljusskyddet än att hela gluggen går åt helvete;-)

Martin, ta inte det här som om jag förföljer dig...
Slagstyrkan är förhållandevis dålig hos kolfiberarmerad plast, däremot är hållfastheten i drag väldigt stor. Vill man ha ett slagtåligt motljusskydd bör man göra det i glasfiberarmerad plast, men, jag ser hellre att motljusskyddet går sönder är gluggen.

/P

pbodin skrev:
Martin, ta inte det här som om jag förföljer dig...
Slagstyrkan är förhållandevis dålig hos kolfiberarmerad plast, däremot är hållfastheten i drag väldigt stor. Vill man ha ett slagtåligt motljusskydd bör man göra det i glasfiberarmerad plast, men, jag ser hellre att motljusskyddet går sönder är gluggen.
Jo, jag tror dig. Men nog blir det slagtåligare än ren plast, det var mest det jag menade;-) Sen blir det säkert tyngre än original i alla fall, för ett så tunt rör vete fasen om man hittar.
Det optimala vore nog att ha ett motljusskydd av ett mjukt material, som dämpar stötar.

Rätt tråd för min fundering, kanske.

Jag undrar hur tillverkarna tänker på kolfiber/grafit...

När man läser om producenternas stativ så får man veta lite eller rättare sagt nästan inget alls om själva karaktäristiken vad gäller de kolfibrer de faktiskt väljer och varför just dessa fibrer väljs.

Det känns lite som att producenterna liksom fokuserar på att det skall kunna heta kolfiber i marknadsföringen...

De flesta av oss vet att det är en krävande process att producera kvalitativa grafitfibrer. Fibrerna kan ha högst olika karaktärer beroende på det resultat man önskar att uppnå...

Hur tror ni att producenterna tänker ?

Tror de inte att kunderna vill veta, eftersom de knappt nämner ngt om DE fibrer de faktiskt VALT..?

Kanske många tycker att jag svammlar.. det är ok.

Ni som är sportfiskare veet vad jag menar. Fibrer och tillverkninsgmetod,,avgör till stor grad hur slutresultatet blir.

MVH Niclas,nyfiken och förundrad över den saknade infon..

ett tips till alternativt och snorbilligt materialval är gamla glasfibermaster till vindsurfing. Dom är inte värda många kronor nuförtiden.
Antagligen har du nån granne eller nått som har nått gammalt liggandes på landet eller så. gammla master är ofta uppemot 5 meter långa.

eller är det för grov diameter?

Ojdå, här halkade man in i KTH:s forskarforum. Jag som bara var på jakt efter ett fodral i handplockat pungskinn till mitt nyinköpta stativ;-)

OK, om ni vill spöa mig för det här inlägget så finns jag i kungsan i morgon eftermiddag. Eller så får ni flisa mina bilder här på FS.

Vart får man tag i små rör då? Tänkte att jag kunde byta rören till kolfiber på mitt manfrotto 055 stativ.

Mvh // Martin

Anderzon skrev:
Vart får man tag i små rör då? Tänkte att jag kunde byta rören till kolfiber på mitt manfrotto 055 stativ.

Mvh // Martin

Det billigaste sättet är garanterat att köpa ett kolfiberstativ. Att köpa #lösviktsrör" och försöka bygga ett eget stativ kommer sannolikt inte att löna sig. Vill du ändå köpa färdiga rör finns det bl.a. hos www.exel.fi

/PB

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar