Advertisement

Annons

Kolfiber?

Produkter
(logga in för att koppla)
Manfrottos stativ har rätt enkla klämmor runt rören som inte lär ge särskilt jämn belastning. Har svårt att tro att det kan bli tillräckligt starkt med kolfiber. Möjligen om man fyller rören med något i ändarna, t ex glasfiberplastpudding. Vilket lär bli svårt förutom högst upp i första röret.

jimh skrev:
Manfrottos stativ har rätt enkla klämmor runt rören som inte lär ge särskilt jämn belastning. Har svårt att tro att det kan bli tillräckligt starkt med kolfiber.

Är de inte som "alla andra"? Ett par skruvar och ett klämförband? Hur som helst så är det förmodligen inte ekonomiskt försvarbart att köpa industriellt tillverkade kolfiberrör för att bygga ett stativ. De rör som är någorlunda lättköpta är gjorda för tillämpningar avsevärt "tuffare" än stativ som skall bära ett par kilo. Köp ett färdigt kolfiberstativ för bästa vara för pengarna. Det finns ingen anledning att köpa en slägga när man behöver en hammare...

/PB

Niclasfoto skrev:
Rätt tråd för min fundering, kanske.

Jag undrar hur tillverkarna tänker på kolfiber/grafit...

När man läser om producenternas stativ så får man veta lite eller rättare sagt nästan inget alls om själva karaktäristiken vad gäller de kolfibrer de faktiskt väljer och varför just dessa fibrer väljs.

<SNIP>.

De berättar inte gärna om vilken typa av fibrer de använder, men frågan är om det är relevant i detta sammanhang? Visst, det är kul att veta men behöver vi veta det? Det är små laster och de kan presentera en produkt som klarar lasterna, trots att de har lägre vikt än motsvarande stål/aluiniumstativ. I princip kan man använa vilken "skit" som helst i de här tillämpningarna och ändå uppnå önskat resultat. Tänk på att mycket av all använd kolfiber idag är kosmetisk dynga á la motorcykelskärmar etcetera.

/PB

pbodin skrev:
De berättar inte gärna om vilken typa av fibrer de använder, men frågan är om det är relevant i detta sammanhang? Visst, det är kul att veta men behöver vi veta det? Det är små laster och de kan presentera en produkt som klarar lasterna, trots att de har lägre vikt än motsvarande stål/aluiniumstativ. I princip kan man använa vilken "skit" som helst i de här tillämpningarna och ändå uppnå önskat resultat. Tänk på att mycket av all använd kolfiber idag är kosmetisk dynga á la motorcykelskärmar etcetera.
Det där med "laster" är också ganska intressant. Man kan givetvis hänga på säkert 100 kilo på ett 055 innan det brakar ihop. Den "tillåtna" belastningen är bara ett mått på hur mycket tillverkaren anser att stativet klarar av för att det ska vara nån vits att fota med det.
Jag tror liksom du att det inte rör sig om nån raket-teknologi för stativens kolfiberrör, eftersom belastningen är nära noll jämfört med vad ett så grovt rör borde klara.

Makten skrev:
Det där med "laster" är också ganska intressant. Man kan givetvis hänga på säkert 100 kilo på ett 055 innan det brakar ihop. Den "tillåtna" belastningen är bara ett mått på hur mycket tillverkaren anser att stativet klarar av för att det ska vara nån vits att fota med det.
Jag tror liksom du att det inte rör sig om nån raket-teknologi för stativens kolfiberrör, eftersom belastningen är nära noll jämfört med vad ett så grovt rör borde klara.
Men då får du skruva åt benlåsningen tills du klämmer rörer. Jag som är någorlunda liten med mina 70 kilo lutade mig mot ett 055 någorlunda hårt, då började låsen glida ihop. Men om jag hänger mig i mittpelaren på det nästa minsta kol-fiberstativet från Gitzo, rör det sig inte ur fläcken.

Så det är mer än bara materialval som spelar in om ett stativ är bra eller inte. Ändå rekommenderar inte Gitzo någon högre vikt, men skälet är att de räknar utan belastning, så utan tyngt på kroken så blir stativet topptungt och kan välta. Men när jag frågade en Gitzo-kille på mässan sist så förklararde han(någorlunda kraftig) genom att hänga sig över ett av deras mindre stativ.

Jag tror helt säkert att stativ i kolfiber är ett stort steg framåt vad gäller stabilitet i förhållande till vikt. Få tvivlar väl på det.

Om man som jag gillar tanken på lite vikt i stativet så får man ju ett otroligt stabilt stativ om man väljer ett i tyngre kolfiberstativ.
OM MAN dessutom väljer ett stativ med "flerrörskonstruktion" såsom tex Miller och/eller Sachtler så kan man knappast hitta ett stativ som tar låga maxvikter hur litet och lätt det än är!! Ett flerrörsstativ som väger 4kg tar vikter upp och över 90kg...!!
Den så viktiga vridningsstyvheten som många enrörsstativ har lite av är ju överlägsen i ett flerrörstativ.

Jag valde nyss ett stativ och innan jag insåg fördelarna med flerrörrsstativ så var jag helt inställd på att köpa ett klassiskt alu Gitzo systematic..

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar