Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kodak slutar med fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)
Efke 25-filmen är något av det allra bästa som finns på marknaden. Framkalla den gärna i Rodinal 1:100 i 14 minuter. Du får en mycket fin gråskala.
Hälsningar, Uffe
 
petwal skrev:
Tack J. Patric för länken! La faktiskt en beställning på EFKE 25 både för 120/135 film och det ska bli intressant att testa.

Ja det är säkert som du säger Stefan att i mångt och mycket är det lättare att få bra resultat med lite digitalt efterarbete.

I mitt fall just nu så var det faktiskt något numer så ovanligt som reprofoto av handskrivna dokument med väldigt dålig kontrast. Så jag satte på ett rödfilter och testa. Säkert bättre och lättare med en flatbäddsskanner men eftersom min företrädare gjort på detta vis och nästan blivit klar så tänkte jag slutföra jobbet på samma vis.

Hehe, mitt andra förslag som jag avstod från att skriva ut, var Maco ORT 25, men den är orthokromatisk och icke användbar med rödfilter och kräver mjukframkallare för normal kontrast.

Om du ska använda rödfilter med Efke 25, så exponera lite mer än du brukar, eftersom den tecknar rött lite mörkare än vanliga panfilmer.

Technical Pan var super-pankromatisk, och extra rödkänslig.
 
har anvant Polykontrast och var allt annat an imponerad. Men det finns manga fotografer som gor bra bilder pa det.

Ilford har redan 60% av marknaden for s/v papper
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.