Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kodak slutar med fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)
Då går det lite bättre för Ilford och Agfa istället! Tippar på att Ilford tar över åtminstone 30% av kodaks papperskunder. Kanske 25% går över till Agfa. Resten går till östtillverkarna.

Trist för anhängarna av kodakpapper dock.
 
Jag kommer inte att sakna deras papper. Synd bara att deras AZO-papper för kontaktkopiering av stora negativ också försvinner. Tror därmed att det sista specialpapperet på marknaden för denna typ av kopiering försvinner och nu blir de som sysslar med kontaktkopiering hänvisade till vanliga förstoringspapper av andra fabrikat. Även digitala fotografer som velat ha sina digitala svartvita filer laserkopierade på Kodaks speciella digitala svartvitpapper (för att undvika färgstick som blir med RA-4 papper) kommer kanske att sakna det papperet eftersom också det försvinner ur produktion. Men kanske finns fler tillverkare av dessa speciella svartvitpapper för kopiering från digitala filer?
 
Agfapapper lär också försvinna ifall AgfaPhoto inte klarar sig ur krisen som råder just nu.

Fast är det någon som ännu använder agfapapper för svartvit kopiering? Känns som om det blivit ovanligt.
Öststatstillverkarna är dom som lär tjäna mest på dethär.

/Henri
 
Det är väl synd, även om jag aldrig använt kodakpapper. Undrar varför dpreview.com också skrivit om det här, skadeglädje?

Själv använder jag Fotokemikapapper, fast eftersom Claes Ohlson har agfapapper kanske det blir mer av det snart.
 
Graal skrev:
Även digitala fotografer som velat ha sina digitala svartvita filer laserkopierade på Kodaks speciella digitala svartvitpapper (för att undvika färgstick som blir med RA-4 papper) kommer kanske att sakna det papperet eftersom också det försvinner ur produktion. Men kanske finns fler tillverkare av dessa speciella svartvitpapper för kopiering från digitala filer?

Offtopic: Va? Det där lät intressant - aldrig hört talas om det. Berätta mer! Hur går det till - eller kan du ge nån länk till mer information?

//Lasse
 
Sorgligt. Men som någon skrev - chansen att de återstående tillverkarna skall klara sig lite längre ökar ju faktiskt.

Nu måste jag bara ut o plåta svartvitt!!
Har inte rört den gamla systemkameran eller förstoringsapparaten sedan ett par år.

Men vilken känsla det är. Tycker att alla hobbyfotografer som aldrig har prövat skall göra det någongång. Jag är ingen anti-digitalare, tvärtom, men att lägga in neggen i förstoringsapparaten, tända lampan, ställa in rätt storlek och skärpa, exponera och sedan se bilden växa fram i badet - det är nåt visst med det...

Fivk ett par tusen papper i "arv", flera äldre än 40 år, men funkar ändå! (med lite längre belysningstid).


Att sedan avsluta med att försöka få de gamla högglanspappren att "fastna" på plåten utan vatten eller skit emellan och invänta det knastrande ljudet när de lossnar från plåten.....

Sedan öppna torkpressen och se de u-formade bilderna reflekteras mot den blanka plåten..
Lyfta upp dem och kika på bilderna i lite starkare ljus. Känna lukten och värmen..

Ja, ni som läser detta vet nog vad jag menar..

/Mattsen
 
dobos skrev:
Offtopic: Va? Det där lät intressant - aldrig hört talas om det. Berätta mer! Hur går det till - eller kan du ge nån länk till mer information?

//Lasse

Listan som Kodak skickat ut är enligt följande:

Kodak Professional Digital B/W Paper
Kodak Professional Polycontrast IV RC Paper
Kodak Professional V-Print
Kodak Professional Kodabrome II RC Paper
Kodak Professional Panalure Select RC Paper
Kodak Professional Polymax Fine Art Paper
Kodak Professional AZO Paper
Kodak Professional Portra b/w Paper (RA-4)
Kodak Professonal Portra Sepia Paper (RA-4)

Du har dels Kodak Portra b/w Paper samt Portra Sepia Paper för Ra-4. Men först på listan över papper som tas ur produktion finns specialpapperet Kodak Proffessional Digital B/W Paper som jag saxat följande om:

"Disadvantage - Virtually all the labs making digital prints from files use color RA-4 paper. This works fine for B/W sepia portraits, but tends to leave a bit desired for artsy B/W work because you never quite get a perfectly grey print, and color papers tend to lack the strong density range of classic B/W papers. Result = quite often murky looking B/W prints.

There are two popular solutions for this. First, get an ink-jet printer such as the HP 8750 which has dedicated B/W capability, or use a digital lab that runs true B/W paper as an option for their digital services. Mpix and a few others have started using the new Kodak digital B/W paper, and it works much better for digital B/W prints than color."

En länk här.

Laserkopiering på RA-4 är precis det som sker när man lkämnar in en digital fil för att få bilder på papper. man använder då precis samma papper som för negativ film men bilden överförs med laserteknik. Det har jag fått lära mig vid studium i dessa eminenta forum. Det speciella digitala papperet för svartvita bilder tror jag är ett "riktigt" svartvitt papper som det också står i länken men tydligen är det bara vissa labb som använder, eller kan använda det. Förmodligen blir det också dyrare men framförallt bättre.
 
Senast ändrad:
Ok, jag förstår.
Inget man gör hemma, med andra ord. Hur du koll på labb som använder detta S/V-papper?
 
eatfrog skrev:
Agfapapper lär också försvinna ifall AgfaPhoto inte klarar sig ur krisen som råder just nu.

Fast är det någon som ännu använder agfapapper för svartvit kopiering? Känns som om det blivit ovanligt...
Jag kopierar väldigt sällan svartvitt numera men då väljer jag Agfas papper.

Tittar man i YFOs pappershyllor lyser det rött (och vitt).
 
Det är ju proffspapper som inte är tillgängligt för konsumenter i någon större grad. Det är väl kanske ett eller två labb i sverige som kört något av dessa.

När kunder inte vill betala mer än 1.50 kopian så blir det på dasspapper oxå...

Mvh
Maverick
 
Det börjar med pappret och även om film/kemi inte lär vara på tapeten än så är det förmodligen bara en tidsfråga. Det finns skäl till oro över hur nerläggningen kommer att påverka övrig tillverkning för s/v redan inom en snar framtid.
Jag har fått en uppmaning från vänner i USA att uppmana fotografer här i Sverige att skriva till Kodak och uttrycka sin oro.
Beslutet om nerläggningen av papperstillverkningen är definitiv men en massiv brevskörd i protest mot detta kan kanske få dem att ta det lite lugnare när tri-x och t-maxfilmerna närmar sig giljotinen - vem vet kanske snarare än vi tror.

Skriv ett brev (mailen försvinner direkt) till

Daniel A. Carp
Chairman
Eastman Kodak Company
343 State Street
Rochester, NY 14650-0228

snailmail har den fördelen att det måste läsas, ankomststämplas och arkiveras - inte bara klickas bort

Tack och lov har vi inte tillgång till deras superba Fine Art fiberpapper så man har inte hunnit vänja sig vid det.
Eva
 
Fick ett nytt mail idag med ytterligare en adress. Dessa två personer på Kodak har tydligen börjat få en hel massa brev från fotografer runt om i världen. Herr Perez tillträdde tydligen den 1/6 och kan förhoppningsvis som ny på posten vara åtminstone lite mottaglig.

Antonio M. Perez
Chief Executive Officer and President
Eastman Kodak Company
343 State Street
Rochester, NY 14650-0231
 
Liza skrev:
Fick ett nytt mail idag med ytterligare en adress. Dessa två personer på Kodak har tydligen börjat få en hel massa brev från fotografer runt om i världen. Herr Perez tillträdde tydligen den 1/6 och kan förhoppningsvis som ny på posten vara åtminstone lite mottaglig.

Antonio M. Perez
Chief Executive Officer and President
Eastman Kodak Company
343 State Street
Rochester, NY 14650-0231

Antonio Perez kommer från HP för ett par år sedan. Han handplockades till Kodak för att se till att Kodak blir ett digitalt företag. Att han nu tar över efter Carp signalerar att Kodak har beslutat sig än mer för att framtiden för dem ligger i den digitala tekniken.

MVH/Stefan
 
Mitt inlägg handlar inte om Kodak,s papper men väl s/v film och det togs upp i denna tråd, där vi helt rätt uppmanas att åtminstone framföra våra synpunkter till Kodak.
Har formodligen fått mina sista Tecnical Pan rullar från Kodak nu i dagarna, efter det verkar de inte gå att beställa längre. Tråkigt att denna film nu försvinner för jag vet inte riktigt vilken annan film som fungerar så bra för reprofotografering.
Får väl göra som alla?! andra övergå till digitalt för repro.

/Peter
 
petwal skrev:
Tråkigt att denna film nu försvinner för jag vet inte riktigt vilken annan film som fungerar så bra för reprofotografering.
Får väl göra som alla?! andra övergå till digitalt för repro.

/Peter

Jag antar att du menar repro av svartvita original. I det läget blir ju digital repro överlägsen vilken film som helst, eftersom du slipper de problem som finns med komprimering/expandering av valörskalan som du alltid har på film. En digital repro med hyfsad kvalitet går att ställa in så att man får en linjär återgivning av valörskalan. Separationen av skuggor, mellantoner och högdagrar blir alltså likadan i din kopia som på ditt original.

MVH/Stefan
 
Tack J. Patric för länken! La faktiskt en beställning på EFKE 25 både för 120/135 film och det ska bli intressant att testa.

Ja det är säkert som du säger Stefan att i mångt och mycket är det lättare att få bra resultat med lite digitalt efterarbete.

I mitt fall just nu så var det faktiskt något numer så ovanligt som reprofoto av handskrivna dokument med väldigt dålig kontrast. Så jag satte på ett rödfilter och testa. Säkert bättre och lättare med en flatbäddsskanner men eftersom min företrädare gjort på detta vis och nästan blivit klar så tänkte jag slutföra jobbet på samma vis.

/Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.