Annons

Kodak Retinette?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte hur det är nu för tiden, men då jag höll på med film på den gamla goda tiden brukade det följa med ett ihopvikt papper i filmasken med en exponeringstabell. Vet inte hur det är nu för tiden. Annars finns tex denna: http://www.fredparker.com/ultexp1.htm

I "Exposure value chart" går du in och ser vilket EV den aktuella ljussituationen har enligt tabellens olika exempel.

Med det funna EV-värdet går du sedan in i nästa tabell "Exposure Factor Relationchip Chart B" och söker upp det EV-värdet du just funnit under den "Film Speed ISO/ASA number" den film du använder har. Alltså filmens ISO. Sedan är det bara att ställa in den bländare/exponeringstidskombination för just detta värde som du föredrar att använda ur tabellen om du följer tabellraden åt höger från det just funna värdet.

Nu skall väl tilläggas att exponeringstabellens värden beror av vilken latidud man fotograferar på, men kanske framför allt av årstid. Det finns finurliga exponeringsstickor av papp och sådana tabeller med en skiva man snurrar framtagna för olika latituder (bildgoogla så ser du). Vad jag vet nytillverkas inte dessa, men har man tur kan man hitta på tex Tradera.

Annars är ju ett lite klumpigt förslag som givits att använda din digitalkamera som ljusmätare, ett annat att inhandla en begagnad handhållen exponeringsmätare från den tid det begav sig (kolla att den fortfarande fungerar i så fall).

Ett ytterligare alternativ är att använda "sunny 16": http://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16_rule
Denna regel är så pass förenklad att man egentligen kan hålla i huvudet hur man skall ställa in i olika ljussituationer - Man behöver ingen exponeringsmätare. Men för att gå i land med det måste man nog förstå hur ISO, tid och bländare hänger ihop som ett rinnande vatten och dessutom läsa in tabellen i länken (som egentligen är ganska enkel sedan man förstått principen).

Sedan, det modernaste alternativet är ju att använda en app i mobilen och mäta ljuset med denna. Tror det funkar hyfsat.

Om du kan se vad din Nikon vill ha för tid och bländare när du skall fota, så kan du använda samma tid och bländare på din Retinette. Ställ bara in samma ISO på Nikon-kameran som filmen i Retinetten har. Mät ljuset på motivet, ställ in tid och bländare samt avståndet på Retinetten och fota.

De enklaste kamerorna, som lådkameror som Diana och Holga, har bara en slutartid på ca 1/30 sec, och överexponerar filmen nästan jämt. Den långa slutartiden gör att de passar bäst för stillastående motiv, inte djur, sport eller barn som springer. En Retinette har ju fler och snabbare slutartider och mycket bättre obektiv.

Den ljusa fyrkanten på i Konicasökaren är antagligen avståndsmätaren (om fyrkanten är mitt i sökaren).

Din Retinette har ingen avståndsmätare, så du måste gissa avståndet till motivet och ställa in det på avståndsringen på objektivet.

Åh, okej. Det var bra att veta, har varit helt säker på att det var bländarringen men nu jag ju att det står ett m. för meter på den :D

Tack för all hjälp, tror nog att jag helt enkelt försöker försöker ta med kunskaperna jag har från min Nikon och de inställningar jag vanligtvis brukar ha i olika ljussituationer och testar mig fram, om några rullar blir helt crappiga så är det sak samma.
Dock så kanske jag missförstår och blandar ihop orden, men det verkar ju inte finns någon inställning för ISO på...iallafall den här kameran? Jag menar, på alla nya systemkameror så går man ju bara in på menyn och trixar men här verkar det bara finnas avståndsmätare, snurr-bländarring som är närmast kamerahuset mellan 3.5 och 22 och en annan i mitten som är lite svårare att komma åt med fingrarna och snurra på men som jag antar är slutartiden.

n, men det verkar ju inte finns någon inställning för ISO på...iallafall den här kameran? Jag menar, på alla nya systemkameror så går man ju bara...
Självklart inte.
Iso är den film du köper.
När du ställer iso på en analog kamera så talar du om för ljusmätaren vilket iso den skall "räkna" med. O eftersom din kamera inte verkar ha ngn ljusmätare så har kameran heller ingen nytta av informationen.
En digital kamera har ett bas-iso. Sedan kan man lägga på en elektrisk förstärkning för att simulera högre iso-värden. I den analoga världen är det detsamma som att byta film. O visst det går att göra mitt i en film med de flesta kameror. Men det är lite jobbigt. Med såpass billiga kameror är det bättre att ha en för varje filmsort man använder.

Har ingen som helst betydelse vilken film du sätter in kameran. Filmen från Kaffebrus gör samma jobb i leksakskamera som i vanlig småbildskamera. Jag antar att det är färgfilm du köpt som du har för avsikt att skicka in till framkallning. Svartvit film kan man med fördel lära sig att själv framkalla. Men det kräver lite utrustning, bl a framkallningsdosa och kemikalier samt ett visst mått av noggrannhet.

Gött =) Och precis, det är färg. Har, än så länge, inget större intresse av svartvit film och att framkalla själv. Men det kanske kommer sen.

Ser ut att vara en 022:a från mitten av 1950-talet.

Om jag har fel så får vi nog snart en rättelse av Patric. :)

Det stämmer, en typ 022 från 1954-58. Jag har inga auktoritära böcker över Kodaks modeller, så jag går efter uppgifter på nätet i dessa fall. Men jag har några Retinor. ;-)

Det är roligt att även Retinette fick Compur-Rapid-slutare. Jag har ingen kamera med Reomar, men det verkar vara ett fint objektiv. Den här snubben har många kvalitetsbilder tagna med Retinette:

http://www.flickr.com/search/?w=9914304@N07&q=reomar

Om man vill fota svartvitt men inte framkalla själv så kan t.ex. Proffskopa göra det åt en, eller så kan man använda speciell svartvit film för färgkemi. Ilford har en sådan, och kanske Kodak fortfarande har sin. Minns tyvärr inte namnen på dem.

Ser ut som en trevlig liten kamera. Skalfokuskameror är kanske lite underskattade, ofta är de väldigt trevliga att använda och kan ge ett väldigt fint bildresultat.

Här har någon lagt upp kamerans manual på engelska ifall det är av intresse: http://www.flickr.com/photos/mrmorodo/sets/72157628960220259

För den som vill förkovra sig ännu mer fann jag följande PDF-fil från The Historical Society for Retina Cameras

Om man vill fota svartvitt men inte framkalla själv så kan t.ex. Proffskopa göra det åt en, eller så kan man använda speciell svartvit film för färgkemi. Ilford har en sådan, och kanske Kodak fortfarande har sin. Minns tyvärr inte namnen på dem.
Ilford XP2 Super och Kodak BW400CN

Ser ut som en trevlig liten kamera. Skalfokuskameror är kanske lite underskattade, ofta är de väldigt trevliga att använda och kan ge ett väldigt fint bildresultat.

Ja! Jag har ett par Retinor som man måste uppskatta avståndet själv med, eller använda avståndsmätare. Men det är ganska lätt att uppskatta avståndet från oändligt ned till två meter, och resten tar skärpedjupet hand om, om man bländar ned lite.

Ilford XP2 Super och Kodak BW400CN

Just det ja!

Tack för råden och hjälpen, och det var en himla fin bruksanvisning där som mb90 postade :)
Har mest bara tryckt och kört på och hoppats på det bästa, nu är det bara nåt kort kvar på rullen och således snart dags för framkallning så det ska bli spännande.

Förresten, har ju dubbelexponeringsfunktion på den här och har jag rätt i att man då tar ett kort utan att sedan vrida fram rullen, och sedan ta ett till medan man trycker ner dubbelexponeringen - och därefter vrider fram rullen?

Säljes

Vet inte om det är tillåtet med annonser men om det är det nån som vill köpa kameran för 200 så skicka ett pm eller nåt. Läderväskan ingår, fast där man ska knäppa ihop den är den trasig. Är nyinsatt en filmrulle som inte är använd.

Det finns en Köp/Sälj-avdelning här. Använd den istället.

Men fyyyyyyyy, redan tröttnat? Så otacksamt, vi som försökt att hjälpa dig så gott vi kunde! Nä, använd kameran ett tag till, för vår skull. ;-)

Ah fint, kanske lägger upp en förfrågan där istället.
. Hahah, jag vet *skäms lite*, trodde ju att jag gjorde allting rätt men när fotona väl kom hem så visade det sig så inte direkt vara fallet. Hade kanske blivit bättre resultat med blixt, dessutom verkar dom ha ha fuckat upp halva rullen på labbet för det mesta består att långa blå ränder över fotografierna. Alltså inget som kan räknas som ett charmigt exponeringsfel utan helt spikraka linjer.
Men men, är ju lite av en shopaholic/impulsköpare så det har blivit en leksakskamera och en Chinon CE-4 med Auto Chinon 50mm / 1.9, den sistnämnda har jag inte fått hem än men håller tummarna på att den funkar som den ska och blir en ny favvotoy att skjuta med.

Blir lite sentimental av den här tråden. Min första kamera var en Retinette 1B som jag ärvde efter brorsan när han köpt sig en Nikkormat. Selencellen funkade helt ok så jag tog massor av suddiga men hyfsat exponerade bilder med den. Så småningom försvann den men nu hittade jag en likadan på Tradera i förra veckan. Nästan nyskick och jag kunde inte motstå utan ropade in den för en femtilapp. Hur snygg som helst. Nu sitter det i en rulle färgfilm 200 ASA, så jag ska vänta tills det blir ljust och trevligt ute så att det går att undvika stora bländare och plåta upp rullen så får vi se om ljusmätaren sköter sig. Så här ser den ut:

Bilagor

• _JAN8090.jpg
    _JAN8090.jpg
    43.9 KB · Visningar: 48
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar