Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kodak Porta 400 B/W

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Någon som använder?

Hur blir kopiorna om man lämnar in filmen? Gråskala, kontraster?
Går den att pressa med bra resultat?
Kan/Vill alla fotobutiker framkalla den.
Färgstick?
någon affär i STHLM som gör det snyggt!?
Kostar det lika mycket?

Vet att det blev mycket frågor på en gång men hoppas att nån tar sig tid

Tacksam för svar!

Tror det var härinne som sa att den blir bättre på SV papper, trots att Kodak säger annat. Kan ju tänka mig att gråskalan får lite på tafsen på Färgpapper. (Hade en handlare här i Helsingborg som tyckte jag kunde köra färg, så kunde han göra SV kopior av de.....suck.....pust...visst..)

Som med all film blir ju kornen lite större och tja.. vissa gillar korn i SV bilder och vissa inte. Portran är ju en mycket fin SV-film så jag tycker peronligen inte att man ska pressa den.

Nej alla fotobutiker vill inte framkalla, de hävdar att den pajjar soppan, kan inte garantera bra bilder osv.

400TN brukar man få lägga på lite sepiatoning eller liknande, bör vara samma med portran.

Skall kosta samma annars är det bara att leta efter en annan som vill framkalla den.

Jag har testat en rulle (Se mitt album "En kväll med Döden") :cool:

Kopiorna jag fick var ingen höjdare, färgstick i alla tänkbara varianter, så jag gjorde egna. Kanske om man ber dom dra på lite mer brunt att det blir snyggare?

pressat har jag inte provat.

Det är en vanlig C-41 film, kan framkallas i vilket labb som helst, kostar som en vanlig färgrulle.

Mvh
John

Jeppe skrev:

Nej alla fotobutiker vill inte framkalla, de hävdar att den pajjar soppan, kan inte garantera bra bilder osv.

Det har jag aldrig hört. Jag har använt tre T400 CN och framkallat hos Kodak och Expert och de tog emot filmerna utan att tveka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar