Annons

Kodak lens cleaning paper

Produkter
(logga in för att koppla)
https://www.schneideroptics.com/pdfs/whitepapers/lens_cleaning.pdf

När jag var hos Leica på 80talet använde de ren bomull och ren alkohol tillsammans med eter för att rengöra linsytor ,ren alkohol och eter är något svårt att få tag i.
Kodaks papper sväljer inte små smutspartiklar och risken är stor för att dra runt dessa och förstöra coatingen på äldre objektiv som Leica mfl

2001 provade Lars Kjellberg och jag olika lösningar för att rengöra en sensoryta och Lars skrev den första artikeln i ämnet. http://www.photodo.com/topic_140.html.för den som inte vet vem Lars är. Lars hade fått en lös sensor från Phillips och det var lätt att se vilka vätskor som lämnade spår, torkfläckar efter sig, så som tex Isopropylalkohol som finns på apoteket .
Idag finns det utmärkta eye pads i ren bomull som inte flockar sig, följ sedan råden ovan från schneider så minskar du risken för repor oavsett det är objektivyta eller filter
För svåra fläckar börja med en mild tvållösning, själv använder jag en droppe diskmedel i ett glas varmt vatten för att få hård smuts att släppa och använder sedan isopropyl från apoteket, nya pads för varje rengöring, blåser med hama blåsbälg mellan varje rengöring, avslutar med att andas på linsytan och torka av, då försvinner ev torkfläckar / rester från alkoholen

Senast ändrad:
eskil23;2049544 Jag använder vanligt hushållspapper i stället. Jag tycker att det fungerar bättre trots risken för att det innehåller hårda partiklar.[/QUOTE sa:
De va modigt;)
Vi använde vanliga kopieringsark för att läppa (slipa/polera) tätningsytorna på plastventiler i en medicinsk tillämpning. Hushållspapper tillhör nog det som innehåller minst papper och mest tillsatsämnen som hartser mm. På den gamla cellulosalacktiden använde man ofta hushållspapper för att lokalt matta ner lacken inför målning, fungerade även med blött papper;)

/Stephan

Ett tillägg till ovan
Med införskaffandet av Otus och en hund, en Riesen som numera är ett år så fick jag rådet av Ola på Mattssons här i Lund, sätt på ett Zeiss filter 1300:- , med tanke på hur många gånger detta filter har blivit rengjort , min hund stänker mycket skit runt sig så är jag Ola evigt tacksam.
Frontlinsen hade inte mått bra av så många rengöringar som detta objektiv har blivit utsatt för under ett års tid

Ok då kanske man ska börja med papper. Räcker det med endast papper?
Enligt min erfarenhet - undvik våtrengöring så mycket det går, vare sig det gäller objektiv eller sensorer. Använd det i allra sista hand, det är mycket knepigare att undvika få kvar flammiga fläckar etc. Acceptera hellre ett mindre antal kvarvarande fastklistrade dammpartiklar o.d.

Ok då kanske man ska börja med papper. Räcker det med endast papper?

Så här gör jag.

1. Först och främst använder jag blåsbälgen.

2. Fettfläckar på filter: läderduk.

3. Mer noggrann rengöring av frontlinsen: kodakpaper och lite isopropyl.

Kan tillägga att jag inte äger jättedyra objektiv heller.

Enligt min erfarenhet - undvik våtrengöring så mycket det går, vare sig det gäller objektiv eller sensorer. Använd det i allra sista hand, det är mycket knepigare att undvika få kvar flammiga fläckar etc. Acceptera hellre ett mindre antal kvarvarande fastklistrade dammpartiklar o.d.
tvärtom säger jag och och bla schneider,https://www.schneideroptics.com/pdfs/whitepapers/lens_cleaning.pdf lösgör smutsen så fort du kan och aldrig torrt efter att ha blåst ytan

Vi använde vanliga kopieringsark för att läppa (slipa/polera) tätningsytorna på plastventiler i en medicinsk tillämpning. Hushållspapper tillhör nog det som innehåller minst papper och mest tillsatsämnen som hartser mm. På den gamla cellulosalacktiden använde man ofta hushållspapper för att lokalt matta ner lacken inför målning, fungerade även med blött papper;)

Kopieringsark är hårdare än hushållspapper. Glas och coating är bra mycket hårdare än mjukplast och cellulosalack. Om cellulosalack blev matt av att gnidas med hushållspapper så hade den nog blivit det om man tittade ilsket på den också. Själv brukar jag använda fin stålull (0000) eller Scotch-brite för att matta ner lack.

Tror det är exakt samma sort som det som såldes förr under Kodaks namn
det är det , det finns ett antal uppgifter om detta om du söker
att rengöra en linsyta eller filter yta från, regn, jord,lera, eller vad det nu kan vara så snabbt som möjligt är avgörande, flera ämnen kan ge etsande skador på ytan och om dessa får sitta kvar för länge.
Att tvätta av den coatade ytan utan att använda ytspännings reducerande , fett lösande lösning tex en droppe diskmedel i ett glas varmt vatten genom att försöka torrt gnida av skiten är ingen bra ide. Som att fösa runt ett slipmedel
Börja med det enklaste, fettlösande och avsluta svåra smutsfläckar med alkohol, se tidigare inlägg.
Att andas på objektivet (skippa att ha snus i munnen) kan låta märkligt men utandningsluften ger en fantastisk hinna att sedan torka av, Canon har tom med detta råd i att avsluta en egen rengöring av kamerans sensoryta från smuts och damm vid våttorkning

Senast ändrad:
Personligen tycker jag att rena mikrofiberdukar fungerar utmärkt för att rengöra objektiv, telefoner och surfplattor, men jag är å andra siden inte så himla kinkig.

Vad gäller just telefoner kan jag nämna ett kul tips - kollegan Martin äger en Sonytelefon där skärmen blev repigare och repigare med tiden. Han fick då rådet av en Sonymedarbetare att dra bort det skyddsskit som sitter på skärmen (och alltså är tänkt att sitta fast där) - med detta gjort försvann förvisso Sonyloggan, men skärmen blev som ny :)

Fungerar väl hur många gånger som helst, bara man kletar på något ej alltför undermåligt displayskydd innan skärmen hunnit bli nersmetad igen. Sedan är det bara att upprepa proceduren...

Det finns ju fina, men lite dyra, displayskydd av speciellt repbeständigt glas, som verkar hålla väldigt bra. Men det är knappast något man vill kosta på en mobiltelefon - bytesfrekvensen är högre än t.o.m. för digitalkameror....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar