Annons

Kodak Instamatic 255x

Produkter
(logga in för att koppla)

martis

Ny medlem
en sådan fick jag idag, men går det verkligen att få tag på film till den? inuti står det; "uses kokad 126 film"

så, vet någon var man kan köpa sån?

/marta
 
Min första kamera var en Instamatic, som jag fick av mina föräldrar i slutet på 70-talet. Filmen är plastkassetter som knappast finns att få tag i längre. Det fanns också små engångsblixtkuber, med fyra blixtar i, och kunde alltså blixtra fyra gånger.

Det är nog ett museiföremål som pryder sin plats väl i bokhyllan som en milstolpe från fotohistorien.
 
Fredrik Calabrese skrev:
Vem kan framkalla 126 i färg????
Framkalla själva filmen borde de flesta labb kunna göra, filmen i 126-kassetten skiljer sig bara ifråga om perforeringen från vanlig 35 mm film. Att låta göra kopior (från hela bildytan) kan eventuellt bli lite mer problematiskt, d v s dyrare.
 
Pupillen skrev:
Framkalla själva filmen borde de flesta labb kunna göra, filmen i 126-kassetten skiljer sig bara ifråga om perforeringen från vanlig 35 mm film. Att låta göra kopior (från hela bildytan) kan eventuellt bli lite mer problematiskt, d v s dyrare.

Det blir nog inte så mycket dyrare i så fall, men man får bara 10x10-kopior som standard.
 
Jonazz skrev:
Jag tar tillbaka mitt uttalande om "museiföremål".
Kul att det fortfarande tillverkas film till Instamatic!
Det ger ju visst hopp för oss som vill kunna köra med 135-film i framtiden.

135-film kommer att hänga med ett bra tag till, liksom 120-film. För dessa format finns det ju massor av kvalitetskameror.

126-kassetter används i stort sett bara i enkla och billiga instamatic-kameror, så det är ingen större förlust att formatet nästan är dött idag.

Det finns dock lite bättre instamatic-kameror, som t.ex. Martas 255x som har Schneider Reomar-objektiv (trelinsigt), och så finns det med fyrlinsiga Xenar. Rollei tillverkade en liten spegelreflex för 126-kassetter. Troligen den bästa kameran för denna filmtyp.
 
J. Patric skrev:
135-film kommer att hänga med ett bra tag till, liksom 120-film. För dessa format finns det ju massor av kvalitetskameror.

126-kassetter används i stort sett bara i enkla och billiga instamatic-kameror, så det är ingen större förlust att formatet nästan är dött idag.

Det finns dock lite bättre instamatic-kameror, som t.ex. Martas 255x som har Schneider Reomar-objektiv (trelinsigt), och så finns det med fyrlinsiga Xenar. Rollei tillverkade en liten spegelreflex för 126-kassetter. Troligen den bästa kameran för denna filmtyp.
Jo då, 135-film kommer att finnas länge till, 120 också.
Jag är säker på att Compact Flash-minnen kommer att bli svåranskaffade innan nämnda filmformat blir det! (Jajamensan, SD och Memory Stick också!)
Minns var ni läste det först!!
Us
 
Sonnaren skrev:
Jag är säker på att Compact Flash-minnen kommer att bli svåranskaffade innan nämnda filmformat blir det! (Jajamensan, SD och Memory Stick också!)
Minns var ni läste det först!!
Us

Men då har man hunnit använda minneskortet tusentals gånger redan och kan kosta på sig att byta format.
Hur många gånger använder du en film ;)
 
Ser fram mot din förklaring på hur man byter till nytt minneskortformat utan att byta kamera.......den "analoga kameran" behåller man och byter enbart film.
Us
 
Man kan ladda gamla 126-kassetter med 135-film också, om man har tillgång till ett helt ljustätt rum och en del tålamod. Jag framkallar mina 126-filmer själv eftersom det blir för dyrt att lämna in dem (189kr). Eftersom perforeringen skiljer kör de inte 126-film på samma sätt som 135, sa de till mig. Men jag vet inte hur väl det stämmer. Det är iaf inte så svårt att framkalla själv.
 
Sonnaren skrev:
Ser fram mot din förklaring på hur man byter till nytt minneskortformat utan att byta kamera.......den "analoga kameran" behåller man och byter enbart film.
Us

Man använder en adatper, så klart. Nya medier kommer säkert att bli pyttesmå så det blir inga problem att få plats med detta arrangemanget i en vanl CF kortplats.
Ta nu inte detta för allvarligt, det är mest på skämt..
 
Dez skrev:
Man använder en adatper, så klart. Nya medier kommer säkert att bli pyttesmå så det blir inga problem att få plats med detta arrangemanget i en vanl CF kortplats.
Ta nu inte detta för allvarligt, det är mest på skämt..
Nej, jag tar det inte allvarligt. Men vad jag sett hittills av adaptrar gör mig tveksam.
Inte blev det mindre heller, ej heller större. Men annars hade det inte gått att använda eländet förstås (Sony memory stick).....
Us
 
Många tror att jag är en discokille, eftersom jag trimmar med turbo och har digitalkamera.
De kan inte ha mer fel.
Jag har aldrig ägt en bil ihopsatt av millimeterskruvar och jag lyssnar i huvudsak på vinyl/stenkakor.
Snart ska jag köpa en bra analogkamera, helst helt manuell mellanformat.
Allt har sina fördelar, men äldre saker är bättre byggda, punkt slut.
Film är inte att förakta, men ej heller digitaltekniken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.