ANNONS
Annons

Kodak bw400cn

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorAX

Medlem
Hej!

Är det något speciellt att tänka på om man ska framkalla en kodak bw400cn? Har hört något om att den är uppbyggd som en färgfilm.Jag har bara kemi för svartvit framkallning, fungerar det? Vilken tid på framkallaren ska jag ha om jag använder R09?

//viktor

Hej!

Är det något speciellt att tänka på om man ska framkalla en kodak bw400cn? Har hört något om att den är uppbyggd som en färgfilm.Jag har bara kemi för svartvit framkallning, fungerar det? Vilken tid på framkallaren ska jag ha om jag använder R09?

//viktor
Hej Viktor!
Som Johan skriver så är KODAK PROFESSIONAL BW400CN en film som skall framkallas med C-41 metoden.Själva framkallningen kräver att du har en maskin typ Jobo som kan hålla kemin vid +38 grader med en avvikelse på högst +/-0,3 grader.Sköljningen kan göras "utanför" maskin och skall också vara + 38 grader och får heller inte ha större avvikelser.Framkallningen har i grunden 5 steg.Och där tid och temperatur är dom faktorer som avgör om du lyckar eller ej med filmen.
Vid framkallning av bilder skall man använda kemi för RA-4 processen. Denna kan göras i skåll eller i maskin.Temperatur vid skål/RA-4 kan ligga som vid vanlig s/v. Vid maskin har man +35 garder. Och här sköter maskin dom stegen.
Att framkalla denna film i vanlig s/v kemi är inget jag skulle göra. Möjligen som ett kul experiment.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar