Annons

Kodachrome

Produkter
(logga in för att koppla)

jaffa007

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om någon vet vart man kan få tag i en Kodachrome rulle?
Jag skulle vilja få tag i en och testa innan rullen dör ut.
om någon har någon i gömmorna eller någon sida som säljer (dock inte ebay)

Mvh Jesper Moldvik

Hej!

Mvh Jesper Moldvik

Det blir att leta. Kodachrome upphörde 22 Juni 2009. 25:an var ett "under" av finkornighet. Synd på så rara ärtor när troligen inte den analoga fotografin är slut.

Hej!

Mvh Jesper Moldvik

Hej!
Tyvärr inga Kodachrome i mina "gömmor".Men läs gärna denna länk till Kodak.www.kodak.com/eknec/PageQuerier.jhtml?pq-path=15359&pq-locale=sv_SE
och denna www.kamerabild.se/nyheter/Slut-pa-framkallning-av-Kodachrome-i-Europa-1.32753.html
Jag kollande eBay som hastigast idag och läget var detta:
- USA fanns ,men där tillkommer det ju tull m.m.
- Tyskland, några privata och så "ebay-butiker".Ingen tull.
- England inget
Sedan gäller det att vara "rask" i fotandet för nu finns det bara ett fotoblabb i världen som klara framkallningen -Dwayne's Photo Service USA - www.dwaynesphoto.com/, eftersom Kodak´s egen i Lusanne upphört.I USA framkallar man till 31.12.2010.

Håller med föregående inlägg. Det gäller att vara rask. Filmen är egentligen svart/vit och färgen sätts till vid framkallningen. Går om jag minns rätt att framkalla som sv. men då är vittsen borta.

Håller med föregående inlägg. Det gäller att vara rask. Filmen är egentligen svart/vit och färgen sätts till vid framkallningen. Går om jag minns rätt att framkalla som sv. men då är vittsen borta.

Hej Åke!
Man kan säga att för Kodachromen gäller att man tillsätter ett "färgkopplingsämne" till framkallaren. Detta finns inte "inbygdt" i emulsionen som på andra färg/dia-filmer.Framkallningsmetoden är som sagt K-14 och lite mer omständig än E-6. Jag vet att det finns dom som försökt att framkalla Kodachrome som s/v men det blev väl precis som du skrivet ingen höjdare. Kanske mer för att testa.
Kodak Ektachrome framkallas med E-6,innan fram till 1966 hette den E-2 och följdes av E-4 (rena europavägarna,he he).
Kodaks rena s/v-film var ju Verichrome, men det känner du ju till.

Var i stans expertbutik idag o frågade efter om dem hade diafilm, tänkte om dem hade vanlig ectochrome, förvånadsvärt nog hade dem Kodachromefilm.
och så har jag letat ihjäl mig på nätet efter dessa rullar:p
lite komiskt enligt min mening :p

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto