Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Knivskarpa sportbilder - hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Jag söker tips på hur man fotar knivskarpa sportbilder. Har sett på flera fotografers bilder på detta forum som får till det mycket bra,hur gör ni? Jag fotar mycket fotboll, ishockey mfl fartfyllda sporter men tycker att det är svårt att få till skärpan.

/anders

Om du kan visa några bilder som du inte är nöjd med blir det lättare för folk att hjälpa dig med goda råd.

Jag söker tips på hur man fotar knivskarpa sportbilder. Har sett på flera fotografers bilder på detta forum som får till det mycket bra,hur gör ni? Jag fotar mycket fotboll, ishockey mfl fartfyllda sporter men tycker att det är svårt att få till skärpan.

/anders

Det är som med allt annat vi människor gör och vill göra ännu bättre.

Träning , träning och åter träning!
Men givetvis blir det svårare om du inte har bra verktyg.

Plåta på!

/Janne

Jag fotar med Canon 40D, 70-200/2.8, kamerans AF är inte den snabbaste men borde väl duga

När man plåtar snabba sporter, flygande fågel mm så blir det alltid mycket oskarpa bilder, inte minst i början när man är otränad.

Men med träning så blir de skarpa och bra bilderna fler o fler...:)

/janne

Jag fotar med Canon 40D, 70-200/2.8, kamerans AF är inte den snabbaste men borde väl duga

Absolut, jag har plåtat sport med 70-200 2,8 IS på 5D och 5Dmk2 och de har långsammare af än 40D.

Så visst är det som Janne skriver, Öva, öva, öva...

Beroende på sport så är det ju också viktigt att du har rätt inställningar på kameran, ibland funkar bländarprioritet, ibland tidsprioritet och ibland manuellt.

Absolut, jag har plåtat sport med 70-200 2,8 IS på 5D och 5Dmk2 och de har långsammare af än 40D.

Så visst är det som Janne skriver, Öva, öva, öva...

Beroende på sport så är det ju också viktigt att du har rätt inställningar på kameran, ibland funkar bländarprioritet, ibland tidsprioritet och ibland manuellt.

Valet av bländarprioritet, slutartidsprioritet eller manuellt är irrelevant. Själv kör jag vanligtvis med manuellt val och auto-ISO. Andra föredrar kanske A-läget. Det är upp till var och en. I slutändan är det enda som betyder något

1) Korrekt fokus,

2) Tillräckligt kort slutartid för att frysa rörelser,

3) Tillräckligt skärpedjup för att motivet skall upplevas skarpt,

4) Korrekt bildbehandling så kontrast och skärpa är tillfyllest.

Inomhus kan ISO-tal på upp till 3200 eller mer krävas för att få skarpa bilder och då påverkar förstås brus och sämre upplösning resultatet negativt.

Har kikat igenom dina bilder anders. Tycker det generellt sett ser bra ut. Du kanske skulle kunna ta å överexponera 2/3 när du fotar, tycker det fattas lite ljus. Bra att du använder höga iso. Om det inte är väldigt mörka partier så tycker jag 40D klarar ISO 1600 nästan brusfritt, dock blir ju det dynamiska omfånget osv lite sämre och säkerheten i färgerna försämras lite.

Nackdelen med bra grejer är ju att man inte kan skylla på dessa:)

För att ta nästa kliv tror jag det handlar om att lära sig photoshop, att kunna ljusa upp vissa partier osv med en viss kontrast. Moderskeppet.se har en del "tutorials" och DVD'er, har själv 3 st, där en av dessa är en klar favorit.

Tror uppriktigt sagt inte det finns någon kamera i den prisklassen med snabbare och säkrare AF. Och objektivet är ju omvittnat utmärkt -- därmed får vi nog anse att mina punkter 1 och 2 är uppfyllda.

Alltså återstår slutartid och efterarbete.

(Andra skribenter har lagt till ytterligare 6 punkter på listan -- punkt 10 räknas inte, eftersom det är samma som min punkt 4 -- men dessa har nog inte så mycket med just skärpa att göra. Däremot är de utmärkta saker att tänka på för att öht ta bra bilder.)

Valet av bländarprioritet, slutartidsprioritet eller manuellt är irrelevant.

Nej det är det inte, ett exempel, om man tex fotar Speedway och det är omväxlande molnigt och soligt så kan det vara väldigt bra att köra på tidsprioritet så att inte vissa bilder blir helt överexponerade för att man inte hinner ställa om kameran.

Men visst, jag kör själv till 99% på manuellt, men det tar ju ett tag att komam dit om man inte är van.

Nej det är det inte, ett exempel, om man tex fotar Speedway och det är omväxlande molnigt och soligt så kan det vara väldigt bra att köra på tidsprioritet så att inte vissa bilder blir helt överexponerade för att man inte hinner ställa om kameran.

Men visst, jag kör själv till 99% på manuellt, men det tar ju ett tag att komam dit om man inte är van.

Auto-ISO justerar exponeringen automatiskt.

/anders

Mina råd för fotografering av fartfyllda sporter är:

1. Exponeringstid max 1/500, hellre 1/640 och ännu hellre 1/800
2. Största bländare
3. Välj iso efter detta. Bli inte förvånad om du får 3200 och får svårt med exponeringen ändå.

Välj exponeringläge efter tycke och smak. Personligen väljer jag manuell eftersom ljusmätningen kan bli lurad om en lampa eller reflex hamnar i sökaren.

Utrustningsmässigt är det läge att fundera över fasta brännvidder som är ljusstarkare. Canons 85/1,8, 100/2,0 och 135/2,0 ger dig det extra ljuset som kan vara avgörande för att få acceptabel bildkvalitet. Inte lika flexibelt som en 70-200, men kan i många fall vara bättre, eftersom du inte behöver fundera på vilket utsnitt du ska använda. Använd en fokuspunkt och räkna med mängder av oskarpa bilder :)

Öva, öva, öva! Ladda upp bilder i sportfotopoolen och få kommentarer. Kommentera även själv då det övar upp bildseendet.

Lycka till!

Inte om man har en Canon kamera för där fungerar det så dåligt, det borde väl du veta Tore.

Ursäkta för provokationen från en Nikonist!

Utan Auto-ISO måste man givetvis göra kompromisser om det är skiftande ljusförhållanden och snabba förlopp utan möjlighet att ställa om inställningarna.

För högt eller för lågt ISO-tal kan ställa till det.

I A-läget kan slutartiderna bli för långa (eller onödigt korta).

I S-läget kan skärpedjupet bli större än önskat.

I M-läget kan exponeringen bli helt fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar