Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Knivig fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

annicaoberg

Medlem
Jag har ett dilemma där jag skulle vilja rådfråga er lite.

Idag blev jag via en kompis bekant anlitad som fotograf för barnbilder i min hemmastudio.
Jag har inte tagit betalt för detta, utan gör det för att utvecklas och få träning.
Vi tar ca 180-200 bilder (ca 1,5 -2 timmar inkl pauser och klädbyten).
När allting är klart och vi packar ihop utrustning, och hon precis ska åka, så vänder hon sig om mot mig och säger:

"Förrästen, jag har ett krav".
Jaha svarar jag lite smått förvånat...
"Jo det är så att du får inte lägga ut bilderna någonstans på internet,
vi har bekanta i vår närhet som inte ens tar dagisbilder".


På torsdag hade vi tidigare kommit överens som att bilderna ska lämnas över, men jag börjar fundera om jag verkligen bara ska släppa ifrån mig dessa bilder så lättvindigt?.
Jag har inte fått ngt för jobbet, utan ställt upp snällt, och personen i fråga kläcker ur sig detta när alla bilder är klara och vi ska packa ihop min utrustning.

Nu handlar det inte om några stötande bilder, eller mkt naket, utan vanliga barnbilder på ett barn som ligger på en fårfäll naken (men man ser ju inte kön eller så). Samt mestadels påklädda bilder.
Jag kommer att söka en utbildning där det ingår att skicka ett par bilder och ett par av dessa blev så pass bra att jag vill använda dessa, men personen som jag gjorde jobbet åt, hävdade att det inte var okej att överhuvudtaget använda dessa.

Vad tycker ni är rimligt i ett sådant här fall?
Ska jag släppa bilderna rakt av och sen inte kunna använda dom själv för min egen utveckling?


Tacksam för svar.

/Annica
 
Aj, mycket knivigt. Nu vet jag inte hur mycket du känner personen. Beroende på vem det är och sådana saker skulle jag nog göra olika.

Men att personen i fråga gör upp vilkor efter fotograferingen så skulle jag satt upp egna vilkor, typ som att hon för köpa "fullmakt" över de bilderna som du inte får använda. Det är en sak att lägga upp dem på internet, men att använda det till en ansökan är annorlunda tycker jag.

Jag skulle försöka kompromissa med att du använder det till en utbildning, och att det inte alls kommer hamna på internet.
 
Betalning för att ställa upp gratis är ju att få använda bilderna, att komma på i efterhand att "kontraktet" skall omförhandlas fungerar inte.
 
Personligen hade jag blivit förbannad på personen och sagt "visst, men då får du betala mig för bilderna."
Du ska självklart använda bilderna till vadhelst du själv vill. Du är upphovsmannen och har all rätt i världen att lägga ut dem på nätet, så länge du inte lägger ut bilderna till försäljning för kommersiella ändamål.

Jag tycker absolut inte du ska lämna ifrån dig bilderna med det kravet. Om hon vill styra över hur bilderna används så har hon blivit en kund till dig och ska därför betala.
 
Försöka duger

Sätt dig i en taxi, säg en adress och när du kommer fram säger du bara: "Jag har ett krav, det ska vara gratis". När du provat detta förstår du varför du inte behöver acceptera vad som helst..

Lämna inte ut några bilder utan att ni är överens om att detta handlar om att ta och ge.
/nic
 
Lägg dig inte platt för det kravet för guds skull.
Du har rätt till bilderna. Det är så enkelt. Basta.
Hon skall få tillgång till ditt material genom en deal ni gjort.
Det ger henne inte rätten att bestämma över det, faktiskt så är hon med på en kant, bara.
Det du har lagstadgad rätt att kräva är att hon måste fråga om lov innan Hon publicerar bilderna och att det är en ersättningsdiskussion för varje tillfälle.
Det kanske inte är något nån av er tänkt på men jag tror det är nyttigt att veta.

Lämna inte från dig några bilder förrän ni rett ut det här.
Hon kan aldrig i efterhand komma med inskränkningar i din rättighet till bilderna.
Enda undantaget är att hon kan vägra att skriva under en modellrelease.

Om vi ska ta det ur fotoförbudsperspektiv så har du rätt att fotografera tills du blivit upplyst om att du inte får, vilket kommer lite väl sent när du packar ihop, eller hur?
Dessutom är bilder tagna före du fick kunskap om förbudet fortfarande okej att ha kvar.
Då har du redan med hennes goda minne fotograferat och då gäller det.

Sen gäller som alltid att försöka göra det bästa av situationen.
Dont panic, sätt er ner och plugga på tillsammans så gör ni nog upp på bästa sätt.
Massor av info i ämnet finns ju här på sidan.
Kanske låter omständigt men om hon lär sig blir din sits bättre och lär hon sig gör även du det.
Du lär dig också vad en kund kan kräva.
Liknande situationer kommer du att råka ut för i framtiden så rutin på området är aldrig fel.
 
Personligen hade jag inte lämnat över en enda bild, om föräldern har sådana krav. Om du arbetat som fotograf i två timmar är det minsta man kan begära att du får visa upp bilderna för potentiella kunder. Och om du har en portfolio på internet skall du få lägga upp bilderna där också, tycker jag. Att föräldern har "bekanta i vår [sin] närhet som inte ens tar dagisbilder" skall inte spela någon roll
för dig.

Men vill du vara hård så kan du helt enkelt vägra lämna över bilderna, och lägga upp dem på internet ändå. Det lär bli oväsen om det, och i värsta fall kan du bli dragen till domstol. Men om du är fotografen får du göra väldigt mycket med bilderna, utan att någon annan kan få dig fälld i domstol.
 
Tycker det är löjligt sagt av din kompis, oavsett om barnet är spritt språngande naken eller fullt påklätt. Jag hade nog vägrat lämnat över bilderna och lagt upp dom på nätet. Du gör inget olagligt om du följer mitt råd, men visst kan det bli en mindre trevlig dispyt och en förlorad vän, men det är det värt.
 
Jag har ett dilemma där jag skulle vilja rådfråga er lite.

Idag blev jag via en kompis bekant anlitad som fotograf för barnbilder i min hemmastudio.
Jag har inte tagit betalt för detta, utan gör det för att utvecklas och få träning.
Vi tar ca 180-200 bilder (ca 1,5 -2 timmar inkl pauser och klädbyten).
När allting är klart och vi packar ihop utrustning, och hon precis ska åka, så vänder hon sig om mot mig och säger:

"Förrästen, jag har ett krav".
Jaha svarar jag lite smått förvånat...
"Jo det är så att du får inte lägga ut bilderna någonstans på internet,
vi har bekanta i vår närhet som inte ens tar dagisbilder".


På torsdag hade vi tidigare kommit överens som att bilderna ska lämnas över, men jag börjar fundera om jag verkligen bara ska släppa ifrån mig dessa bilder så lättvindigt?.
Jag har inte fått ngt för jobbet, utan ställt upp snällt, och personen i fråga kläcker ur sig detta när alla bilder är klara och vi ska packa ihop min utrustning.

Nu handlar det inte om några stötande bilder, eller mkt naket, utan vanliga barnbilder på ett barn som ligger på en fårfäll naken (men man ser ju inte kön eller så). Samt mestadels påklädda bilder.
Jag kommer att söka en utbildning där det ingår att skicka ett par bilder och ett par av dessa blev så pass bra att jag vill använda dessa, men personen som jag gjorde jobbet åt, hävdade att det inte var okej att överhuvudtaget använda dessa.

Vad tycker ni är rimligt i ett sådant här fall?
Ska jag släppa bilderna rakt av och sen inte kunna använda dom själv för min egen utveckling?


Tacksam för svar.

/Annica

Släpp inga bilder alls.

Att du ska jobba gratis och sen inte ens kunna använda dem för din karriär/utbildning/träning är bara så fel.

De kommer sannolikt inte ändra sig så lägg ner och lägg händelsen till din erfarenhetsbank.
 
Förklara att du jobbat gratis och att kunna använda bilderna i egen marknadsföring är den minsta form av kompensation som du kan tänka dig. Dessutom har du lagen på din sida och du äger alla rättigheter till bilderna. När hon protesterar så kanske ni kan komma överens om några bilder som du får använda, så är båda glada och nöjda, eller så betalar hon. Det är inte välgörenhet du sysslar med.

Hädanefter, gör upp ett kontrakt som du ber dina kunder läsa igenom och skriva under innan varje ny fotosession. Då undviker du att liknande saker händer igen.
 
Snacka med din kompis, vetja! Det kanske bara är ett missförstånd! Förklara vad du berättat här, så förstår han/hon säkert vad det är fråga om. Man ska inte offra vänskap för en sådan här sak.

Per.
 
Det svåraste som fotograf är att ta betalt av dina vänner men i det här fallet tycker jag faktiskt att INTE lägger dig platt och glöm att du har lagboken i ryggen

Sen undrar jag vem din vän är som först ber dig om hjälp och sedan tror den kan komma med krav då du gör det gratis. Be inte om ursäkt utan stå på dig. Jag är trött på att folk försöker köra med en när man fotograferar, de ska bara bocka och buga, speciellt när du gör det gratis.
 
Senast ändrad:
Allt blir ju mycket krångligare när det är nära bekanta och kompisar som man har att göra med - då funkar det inte att köra på med sitt race och hävda att man får göra vad som helst med bilderna. Man vill ju vara vänner efteråt med? Eller är bilderna mer värda än vänskapen...

Men jag tycker också att du ska förklara vad du vill använda bilderna till (söka ubildningen där) osv. Så får du nog använda dem.
Sedan är det så att våra vänner oftast inte är insatta i hur reglerna funkar och att i praktiken så får du göra nästan vad som helst med bilderna du tagit - detta kan säkert komma som en chock för kompisen som sen kanske inte vill ha med dig att göra?
Jag skulle i samband med att jag frågat om det ändå går bra att använda bilderna till din ansökan också pratat med kompisen och berättat lite ödmjukt hur det ligger till och att en fotograf äger bilden och att det är så här det funkar bland fotografer osv osv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.