Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KM D7D och dess förblixtmätning?

Produkter
(logga in för att koppla)

matti

Aktiv medlem
Hej!

Fick idag hem min nya D7D och håller som bäst på att bekanta mig med den :) Är lite brydd över vad som upplevs som en slutarfördröjning vid blixtfotografering. Bägge mina barn hinner blinka och är således blundande på 75% av bilderna!!! :-(

Testad med både ADI-mätning och TTL-förblixt. Testat med både front- och bakridåsynk. Testat med antiskak både på och av. Ingen skillnad.

Slutartid var hela tiden 1/60, bländare f5,6.

Fotograferingsavstånd var tämligen kort, ca ½ meter. Min tanke är om förblixten för blixtljusmätningen är så pass stark och kommer så pass långt innan exponeringen att ungarna hinner blinka??? Man tycker sig uppfatta att blixten tänds ganska starkt någon tiondels sek innan slutarljudet.

Vad jag förstått går det inte att "koppla bort" förblixt (används väl både vid ADI och TTL-preflash) så det är lite tråkigt med detta resultat! Testade att köra en "manuell blixt" och då försvann problemet, men då har man ju ingen blixtautomatik :-( Kanske blir det bättre med ett tele och lite längre fotoavstånd (förblixten ej så starkt att den ger "blinkreflex" på lite längre avstånd)??? Har använt både Canons E-TTL och Nikons i-TTL som bägge också använder förblixtsystem och aldrig upplevt detta.

Vad tror ni? Är det normalt eller något fel på just mitt hus? Eller har små barn extremt kort reaktionstid på starkt ljus :) ? Min sambo blundar nämligen på bara ca 25% av bilderna :) Har Minolta en längre tidsrymd mellan förblixten och exponeringen jämfört med Canon och Nikon?

Har någon annan upplevt detta, blir det bättre med extern blixt????

Många frågor, hoppas någon har lite "input", mottages med största tacksamhet :)

Annars är jag jätte, jättenöjd med huset och första gluggen (17-35/2,8-4). Färgåtergivning, brus och skärpa (inställt på 1+) klart bäst av de 6-Mpixlare jag haft tidigare (EOS 10D och Nikon D70).

Med frågvisa hälsningar / Matti
 
Jag har inte det problemet med min kamera så det låter lite skumt, den enda jag inte kan lura är hunden men han är ju lika blixtsnabb han på att blunda.

/Maverick
 
He he. Jag fick ut min 7D+17-35 den 16:e Priset var ganska oslagbart! Underbar lins och kamera!

När det gäller sömniga ögon däremot så är Minolta inte så bra, tyvärr. Det som har funkat för mig är:

1. Röda ögon funktionen. Då hinner man öppna ögonen igen.

2. Säg åt ungarna att blunda medans du fifflar med kameran. Säg sen åt dom att titta igen och ta kortet.

3. Skaffa en 3:e-partsblixt med inbyggd sensor. Då kan du ställa in att den inte ska skicka ut någon förblixt. Visserligen blir det inte TTL då men vakna ögon.

En yttre blixt kan göra underverk med dina bilder, jag lovar!
 
Lacy eyes är verkligen ett problem med Minolta. Jag löser det genom att ställa på andra ridån, manuel inställning på lämplig bländare och en tid på 1/20dels sekund. Då hinner personen öppna ögonen tills den riktiga blixten kommer.
 
Jag har D7d+5600HS(D), och kan konstatera att problemet uppstår ibland, men faktiskt inte störande ofta.

En (rätt omständig, och kanske inte praktiskt användbar) variant som jag tipsat om tidigare är att fota porträtt med 2sek-självutlösaren. Då fyrar förblixten av direkt, medans huvudblixten alltså går tillsammans med slutaren 2 sekunder senare.

/Per
 
Vi bör inte använda termen "lazy eyes" eftersom det finns ett medicinskt tillstånd som heter så. "Sleepy eyes" eller "Sömniga ögon" är en bra neskrivning :)
 
Grimmer skrev:
He he. Jag fick ut min 7D+17-35 den 16:e Priset var ganska oslagbart! Underbar lins och kamera!

Jo, jag är jättenöjd :) Hade tänkt vänta på Nikons D200 och bygge ett system på den....men så sänktes priserna på D7D:n så pass grymt så jag kunde inte stå emot ;-) Kom med varma känslor ihåg ett analogt Minoltasystem jag hade på 90-talet med ett Dynax 600i-hus...tyckte ergonomin knappt kunde bli bättre och D7D är ju en utvecklad variant av detta :)

Nome Nescio skrev:Lacy eyes.....

Häpp....så pass vanligt problem att det fått en egen benämning således....men vi kanske skall försvenska det till "tröttöga" eller nåt ;-)

Per skrev:En (rätt omständig, och kanske inte praktiskt användbar) variant som jag tipsat om tidigare är att fota porträtt med 2sek-självutlösaren. Då fyrar förblixten av direkt, medans huvudblixten alltså går tillsammans med slutaren 2 sekunder senare.

Ja...ha ha....men då är ungarna redan i ett annat rum...;-)

Nåväl, jag tycker mig nu efter lite mer testande se att problemet minskar vid ökande fotograferingsavstånd samt om man försöker "överraska" telningarna lite granna (porträtten blir ju bättre då rent uttrycksmässigt oxå ;-)

Extern blixt blir nog nästa investering så man kan "bounca" samt köra lite "wireless".....undrar om man skall satsa på KM:s 5600HS(D) eller om man törs prova en pirat, tex Sigmas bästa (500 EG Super eller vad den heter)? Nån som provat den senare, är den fullt kompatibel.

Är riktigt positivt överraskad av skärpan i 17-35/2,8-4,0. Har ju hört både ris och ros om den. I varje fall upplever jag den rejält mycket bättre än Nikon kitzoom till D70:an (18-70/3,5-4,5 AF-S DX).

Nähäpp....nu skall jag installera nya skrivaren oxå å testa en utskrift.....kuuul!!! :)

mvh / Matti
 
matti skrev:

Extern blixt blir nog nästa investering så man kan "bounca" samt köra lite "wireless".....undrar om man skall satsa på KM:s 5600HS(D) eller om man törs prova en pirat, tex Sigmas bästa (500 EG Super eller vad den heter)? Nån som provat den senare, är den fullt kompatibel.

Ett tips är att även titta på Metz 54MZ-4 och SCA-adaptern 3302m5. Jag har denna kombination till min 7D och det funkar alldeles utmärkt både med trådlöst och HSS. Blixten har även egen sensor så att man kan låta blixten mäta själv utan förblixt. Mycket nöjd!

Ett extra plus är förstås fokuseringshjälpen i blixten (rött lyse) så man slipper den eländiga blixtfocushistorien i kamerans inbyggda blixt.
 
Min 7D fungerar utmärkt tillsammans med 5600HS(D), men jag har inte använt de så mycket för att ge ett grundligt tips. Testa att fota mer utan blixt. Minoltas 7D är faktiskt fantastiskt bra under mörka förhållanden!
 
Jag kom på en helt annan sak som kanske låter så dum att den kan stämma.
Du sa att du plåtade på ca 0,5m avstånd och att effekten minskade något om du förlängde avståndet.
Kan det vara ljudet från spegeln som får barnen att blinka?
 
Med människor tycker jag inte problemet är så stort, däremot när man plåtar kattungar, dom har ruskigt snabba reflexer.
 

Bilagor

  • tjejen.jpg
    tjejen.jpg
    16.2 KB · Visningar: 204
Fribbe skrev:
Jag kom på en helt annan sak som kanske låter så dum att den kan stämma.
Du sa att du plåtade på ca 0,5m avstånd och att effekten minskade något om du förlängde avståndet.
Kan det vara ljudet från spegeln som får barnen att blinka?

Nej, jag tror det är förblixten som är boven i dramat. Om blixten ej används blinkar/blundar nämligen inte barnen trots samma avstånd.

Lite tråkigt detta fenomen....undrar varför KM valt så pass stark förblixt jämfört med Canon eller Nikon!!??? :-(

Tror nämligen inte tidsintervallet mellan förblixt och huvudblixt är så speciellt mycket längre än C eller N, men styrkan upplevs bra mycket värre. Det "flashar till" ordentligt någon bråkdels sekund innan slutaren utlöses men man upplever aldrig att det rör sig om två separata blixtar, snarare en "lång stark" om ni förstår....

mvh / Matti
 
Det låter i tråden som om C/N vore något slags ideal att sträva mot, men jag kan intyga att åtminstone Nikons i-ttl är en gigantisk problemskapare när det gäller slutna ögon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.