Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtexponering D7D+5600D ??

Produkter
(logga in för att koppla)
Vevo skrev:
Jag fick en markant avikelse med ADI och HSS aktiverat på kameran. Bugg rapport till KM ;0))

mvh/Ove

Nu sitter jag vid en, inte allt för pålitlig, laptopskärm men jag om man kikar på de två första bilderna utan ADI så ser blomman, åtminstone på min skärm underexponerade ut.

På den tredje & fjärde bilden med ADI så tycker jag att blomman är bättre exponerad, att det sen skiljer lite mellan dessa två bilder var en annan sak, skillnaden är dock liten.

Av erfarenhet med 5600 på D7i så vet jag att den (likt de flesta TTL-blixtar) kan exponera lite olika emellanåt. Om man t.e.x. tar 10 bilder på samma motiv med TTL eller ADI så kan det skilja på några av dem, dock inte mycket.

Som sagt så litar jag inte riktigt på min skärm men om min iaktagelse är riktg så påvisar det ju att ADI har funkat här, vid TTL så har kameran/blixten blivit lurad av den vita bakgrunden. För visst är väl de två övre bilderna (TTL) underexponerade?

//Larsa
 
Där ser man Ove!
- vist är det lite fascinerande?

(Jag körde iofs zon-mätning på mina första bilder, men det gör ingen betydande skillnad om jag kör centrumvägd i stället, antar att det är samma för dig?)

Kanske inte allt för mycket att bry sig om eftersom det är ett ganska isolerat problem, men nån slags bugg måste det väl vara?

Larsa: om du såg histogrammen skulle du inte tvivla - de ljusa/vita partierna i bilderna blir helt utfrätta. Kan inte du oxå köra ett test?

Jag E-postar den här tråden till Minolta och Zieger, så får vi se om dom har några kloka förklaringar att komma med.

/Per
 
.Z. skrev:
Nu sitter jag vid en, inte allt för pålitlig, laptopskärm men jag om man kikar på de två första bilderna utan ADI så ser blomman, åtminstone på min skärm underexponerade ut.

På den tredje & fjärde bilden med ADI så tycker jag att blomman är bättre exponerad, att det sen skiljer lite mellan dessa två bilder var en annan sak, skillnaden är dock liten.

Av erfarenhet med 5600 på D7i så vet jag att den (likt de flesta TTL-blixtar) kan exponera lite olika emellanåt. Om man t.e.x. tar 10 bilder på samma motiv med TTL eller ADI så kan det skilja på några av dem, dock inte mycket.

Som sagt så litar jag inte riktigt på min skärm men om min iaktagelse är riktg så påvisar det ju att ADI har funkat här, vid TTL så har kameran/blixten blivit lurad av den vita bakgrunden. För visst är väl de två övre bilderna (TTL) underexponerade?

//Larsa

Jag håller med dig Larsa men kameran är inställd enligt Pers specifikationer och bllixten är rakt på. Kameran är generellt "dum i huvudet" så man få för det mesta tänka åt den. Därför brukar jag ofta exponeringskompensera för vad kameran säger.
I det här fallet har kameran fått jobba själv.
Jag hade nog föredragit spotmätning och exponeringskompensation i mauellt lägge med den här "svåra" bilden.
Det finns en nyskapad tråd för er som funderar kring zonsystemet.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=46426 med några intressanta länkar.

mvh/Ove
 
Per skrev:

Larsa: om du såg histogrammen skulle du inte tvivla - de ljusa/vita partierna i bilderna blir helt utfrätta.
/Per

Jo men i detta svåra fall så får man ju välja mellan utfrätta, vita partier eller en underexponerad blomma som i fallet när det ljusa ser bättre ut...

Per: Ditt testexempel i början av tråden påvisar ju en extremt stor avvikelse jämfört med Oves test.

Per skrev:

Larsa:Kan inte du oxå köra ett test?
/Per

Åker snart & jobbar & slutar 22.00. Jag ska försöka att få fingrarna ur & köra ett test, om inte i kväll så kanske i morgon.

//Larsa
 
Jag skulle kunna testa lite med mina grejer om du vill.
Är det någora speciella inställningar utöver dom obligatoriska 4 varianterna du vill att man ska ställa in?

(edit)
Vänta lite nu...hmmm.
Jag har ingen glugg med (D).
Det måste betyda att jag inte kan köra ADI.
Men TTL funkar, det vet jag.
 
Vevo skrev:
Kameran är generellt "dum i huvudet" så man få för det mesta tänka åt den.

Jag instämmer, och jag är som sagt total novis på blixtfotografering, så jag kommer förhoppningsvis lära mig mer och mer om vilka situationer som är 'svåra'.

Det märkliga med det här fenomenet är att det är en inställning som egentligen inte borde ha någon betydlese alls som stjälper bilden. Och tyvärr är det 'standard-inställningen', om man vill använda kamerans ADI-mätning, som ju generellt skall vara den som är minst "dumm i huvudet".

/Per
 
Exakt, man tycker ju att det ska fungera eller åtminstonde inte ge så stora avvikelser. Att sedan inställningen HSS på med ADI ger mest avikande resultat är märkligt. ADI är standardinställningen i kameran och köper man sedan en 5600 så lär man ha HSS påslagen på blixten vare sig det behövs eller inte. Ja det är mycket märkligt.
Har du skickat länken till KM och Zieger?

mvh/Ove
 
Jag vet inte om det spelar någon större roll men på kameran kan man åxå ställa in ADI och TTL, jag har provat båda.
Följande 4 bilder är tagna med Sigma 18-125 ställd på 50mm, kamera på P. Inga kompensationer på något sätt, bilderna är enbart förminskade i PSE 3.

ADI på kameran, TTL och HSS på blixt.
 

Bilagor

  • adi_ttl_hsssmall.jpg
    adi_ttl_hsssmall.jpg
    38.1 KB · Visningar: 100
Senast ändrad:
ADI & HSS Spelar inte bra tillsammans med ljusa bakgrunder...

Ja, det är väl ungefär vad ni sagt också...

Har testat kombinationerna med 5 bilder per inställning för att utesluta att kameran slår snett nån gång.

Har använt Minolta 70-210 4.0 vid 100mm, F5,6 samt 1/60 sek.

Tog bilder både med ljus & mörk bakgrund & bilderna är i de närmaste identiska i exponering bortsett från en, den med HSS & ADI mot ljus bakgrund, den blir ljusare.

Bifogar de som skiljer:

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.