Annons

KM 5D värt att?

Produkter
(logga in för att koppla)

dPettson

Medlem
Hallå gott folk,
har bara en liten enkel fråga om det är värt att köpa en KM 5D nu när dom verkar ha lagt ner produktionen. Är det någon som vågar svara på hur det blir med garanti reservdelar ect.
Min lokala handlare sa att "skit i den" och försökte pracka på mig en D50 istället.
va säger ni?

Tacksamm för svar.

Mvh David
 
Jag tror inte att det är några problem, och kameran är enligt mig bättre än en D50 ;)
Enda skillnaden som ska vara är att sony tar hand om servicen, men fortfarande genom t.ex. Zieger. Har inte haft några problem själv dock, så kan inte säga hur det är i praktiken.
 
Tycker du kan be din lokala handlare att fara åt h¢lv¢t¢.
Snarare att supporten och servicen når bättre nivåer för KM, när Sony tagit över kameradelen.

/E
 
Hejhej,
Jag är mycket taksamm för era svar. Jag tror nog jag skiter i min lokala handlare då, men har ni några tips om vart jag kanske kan köpa tillbehör billigt till en 5D ev en kamera oxå? har kollat in itbutikken.se där kostar den 5790 nått...

mvh david
 
Tjena David!

Som alla andra sagt här så kan din lokala handlare dra dit pepparn växer. Jag köpte min KM 5D för 2-3 månader sedan och är jätte nöjd med den. Stod också i valet o kvalet mellan KM 5D och Nikons D50, men tyckte att KM 5D kändes bättre i näven och var mycket lättare att förstå sig på (hitta nästan runt bland alla funktioner med en gång). Sen vad jag hört från kompisar och vad jag läst mig till så är Nikon inte den bästa kameran att ha när man tar foto med högre ISO tal, bilderna blir väldigt brusiga med Nikonen då och förlorar en del av detaljerna i bilden.

Vad beträffar servicen så tycker jag den är på topp faktiskt.Såg för ett litet tag sedan på mina bilder när jag körde dom i max upplösning att där var 2 små svarta prickar i bilderna, vilket visade sig inte vara skit då de inte försvann när jag provade att rengöra sensorn. Lämna in kameran eftersom att jag har garanti kvar och det visade sig att där var döda pixlar på sensorn. Fick tillbaka kameran efter 1½ vecka med helt ny sensor, så inte tycker då jag att servicen blivit något sämre för att dom lagt ner tillverkningen. När jag kollade igen alla mina bilder från första fotot jag tagit så såg jag att de döda pixlarna vara där från första början då de små fläckarna var med på alla bilder på exakt samma plats i bilden, så det var inga pixlar som dog av sig själv efter lite användning.

Scandinavian photo är helt okej med priser tycker jag vad gäller objektiv till KM 5D. Dock så är det nästan så att man får titta efter Sigma objektiv eller dyligt då KM:s egna börjar ta slut. De jag tittat på av KM:s egna har varit slut i alla fall.

MVH
Kim
 
Senast ändrad:
Lev i tiden.....

Tjena.

"Köp en kamera som fortfarande är aktuell o har framtiden för sig"

mvh, kjelle/
 
det är så himla mycket snack om att man inte vågar köpa en KM systemkamera längre. visst det kanske är lite krångel med servicen nu men hur ofta behöver man lämna in saker på service? dessutom finns ju som sagt var sigma och även andra tillverkare som gör objektiv med minolta fattning. ta det lugnt och ta den kamera du tycker är bäst.
 
Kolla här.

http://www.scandinavianphoto.se/



Sony lanserar nytt D-SLRsystem, 'Alfa' (4/24/2006)

Digitala spegelreflexkameror får en konkurrent på marknaden. De vanligare aktörerna på marknaden har varit främst Canon, Nikon, Pentax, Olympus och Konica-Minolta. Konica-Minolta har lämnat scenen, men Sony har skrivit avtal att de ska fortsätta jobba med Konica-Minoltas objektivfattning.

Nu lanserar Sony systemet 'Alfa'. Systemet är kompatibelt med Konica-Minoltas Dynax-fattning. Enligt Sony kommer det dyka upp modeller i serien i sommar.
 
-------------------------------------------------
Roger Henriksson skrev:

Konica-Minolta har lämnat scenen, men Sony har skrivit avtal att de ska fortsätta jobba med Konica-Minoltas objektivfattning.

Nu lanserar Sony systemet 'Alfa'. Systemet är kompatibelt med Konica-Minoltas Dynax-fattning. Enligt Sony kommer det dyka upp modeller i serien i sommar.
-------------------------------------------------

Det är mycket bättre än så!
Konica-Minolta ingår numera (bakom kulissen) i koncernen Sony, avtal behövs inte, Sony styr, de fick överta försäljningen/betala för kommande utveckling.
Optiken utvecklas av K-M och Tamron, kamerahus och elektronik blir Sonys avdelning.
Alla inblandade parter gör vad de är bäst på!

Sonys kommande D-SLR system blir kompatibelt med K-M Dynax/Maxxum/Alpha optik bajonett, ja, det är ju i grund och botten K-M.
Alpha namnet har används av K-M i Japan, för sin optik bajonett, alltsedan 1985, de har använt Dynax i Europa och Maxxum i US.

Sonys första D-SLR Alpha ?D (?=ingen siffra är ännu officiell) skall lanseras nu i aug/sep!
I grunden en K-M 5D, :), :)

De företag som har stora erfarenheter inom elektronik, kommer att bli vinnare inom den digitala fotovärlden.

Men, har vi inte behandlat den här funderingen i flera trådar tidigare?
Vågar jag köpa, osv.....
 
Jag är jätte nöjd med min kamera 5D då. Fastjag skulle inte välja 5D om jag valde igen. Pga att systemet inte tillverkas längre. Ok man kan hitta
det mesta man behöver till den och det man inte behöver med idag. Men går det att kompletera om några år? Jag funderar allvarlig själv att sälja min och köpa en Nikon D200 istället.

Det är ganska dyrt just nu även med begagnade objektiv och tillbehör till Minolta. Men om man inte vill bygga ett stort system så är det en bra kamera.

Man ska tänka vad man vill ha. Jag gissar att du vill kunna koppla till studio blixtar i framtiden och då måste du köpa en adpter som är svår att hitta om jag inte har fel?

Jag skulle avråda dig för en 5D för att jag tror att du hittar en bättre kamera typ för att fota i studio.
 
-------------------------------------------------
Anders Olofsson skrev:
...Pga att systemet inte tillverkas längre. Ok man kan hitta ...

...Det är ganska dyrt just nu även med begagnade objektiv och tillbehör till Minolta. Men om man inte vill bygga ett stort system så är det en bra kamera...

..Jag skulle avråda dig för en 5D för att jag tror att du hittar en bättre kamera typ för att fota i studio...

-------------------------------------------------

Hallå, vadå?
Sony fortsätter med systemet K-M Dynax/Maxxum/Alpha!

De flesta fotografer klarar sig säkert på det utbud som finns inom K-M, i fortsättningen alltså Sony.

K-M/Sony kommer väl att ha runt 30 olika objektiv, kanske flera, Nikon har kanske ett större system, OK, behöver man ett stort system med ännu flera objektiv, gå in då för Nikon eller Canon.
Inte många fotografer, som har köpt hela systemet från Nikon eller Canon, det blir dyrt, säkert mycket bättre bilder oxå ...,:)

Kan man inte fota i en studio med en K-M 5D?
Märkligt!
 
Jag har inga som hälst fobier för att investera i Minolta. Sedan jag köpte en D7D i höstas så har jag hittat en massa kanongluggar för ett bra pris, man måste inte köpa KM glyggar bara för att kameran har Minolta AF bajonet.
- Sigma 18-50/2.8 ca 4500
- Sigma 300/4 ca 3000
- Peleng 8mm/3,5 ca 2000

På önske listan står en konveter och en makroglugg. och det finns det gott om som passar minolta.
Om nu Sony uppnår sitt mål om 20% av marknaden så kommer 3:e parts tillverkare att stå på tå för att anpassa de gluggar som inte än finns till Minolta AF.

Det ända orosmolnet är att det förmodligen kommer att dröja innan det kommer ett proffshus, men så länge de kommer med nya modeller som uppgraderats från D7D segmentet så är jag nöjd.
 
Men vad jag har läst på fotosidan behövs det en adapter som heter PCT-100 eller om det är FS-1100 för att kunna fota med studioblixtar om jag inte har fel. 7D har redan rätt kontakt men inte 5D och idag så är denna adapter svår att hitta.
 
Jag har med alla objektiv jag behöver idag + några för många med , jag kör även MC och MD objektiv ibland på min 5D med hjälp av adapter.

Men jag håller ändå på att det är svårt att hitta en del objektiv till vettigt pris och att man ska avvakta tills det finns Sony objetiv att köpa.
 
dPettson skrev:
Hallå gott folk,
har bara en liten enkel fråga om det är värt att köpa en KM 5D nu när dom verkar ha lagt ner produktionen. Är det någon som vågar svara på hur det blir med garanti reservdelar ect.
Min lokala handlare sa att "skit i den" och försökte pracka på mig en D50 istället.
va säger ni?

Tacksamm för svar.

Mvh David

Jag håller med handlaren. D50 är en bättre kamera... Om du inte vill lägga de extra pengarna på en EOS 350 D..som jag anser är den bästa "lågbudget D-SLR:en"´Dock är skillnaderna så små att det snarare lönar sig att lägga de extra pengarna på bättre optik, det ger mer för pengarna. /Raz
 
Re: Re: KM 5D värt att?

Majorskan skrev:
Jag håller med handlaren. D50 är en bättre kamera... Om du inte vill lägga de extra pengarna på en EOS 350 D..som jag anser är den bästa "lågbudget D-SLR:en"´Dock är skillnaderna så små att det snarare lönar sig att lägga de extra pengarna på bättre optik, det ger mer för pengarna. /Raz
Vad gör D50 bättre? Den verkar sämre på det mesta...
 
Jag skulle inte köpt en, varför chansa? Finns det reservdelar om 2 år? Med en Nikon eller Canon har du också tillgång till ett större urval av bra optik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.