HDFS) (KGS skrev:
Nu vet jag inget om priserna på begoptik, men eftersom den stora massan köper Canon/Nikon borde priserna på sån optik vara rätt höga. Minolta kom in sent i systemträsket och med rådande osäkerhet borde optiken vara överkomlig även om intresset är stigande. Men jag kan ha fel.
Vad gäller AS/IS så finns det trådar där sådant diskuteras, men när merkostnaden för att få IS är högre än ett helt D7D hus ska man vara riktigt specialintresserad för att motivera ett köp.
Canon 400 5.6 utan IS 10.000, med (och något ljusstarkare) 46.000, läser jag på cyberphoto.
Frågan gällde inte om man har ett system från början för då håller jag med dig.
Om du bara vill köpa nytt spelar det ingen roll vilket system du väljer utan det blir mer fråga om tycke & smak. Det är ungefär samma pengar.
Men när det gäller begagnat så har du fel.
Det är inte själva beg. priserna jag skriver om utan det finns inga objekt att köpa. Minolta har helt enkelt sålt för lite för det.
Köper man Nikon smart 18-70dx till kameran & 80-200/2,8 för 2-6000 kr så kommer man långt & billigt undan med toppklassad optik.
Japp IS/VR är dyrt & AS billigt.
Men det är inte lösningen på alla problem.
Själv tycker jag att 5,6 är rena natta i sökaren på min F5, jag vill helt enkelt inte ha det.
Nästa grej är att om du vill fota i dåligt ljus så hjälper inte AS, du behöver ljusstyrka för att få ner tiderna. Framförallt i sportsammanhang.
Sedan verkar KG/Anders hakat upp er lite på mitt 400mm-&-uppåt-exempel. Jag menar OM du vill fota fåglar (vilket jag är helt ointresserad av) så sägs att det är bättre med AS i objektivet. Och ja det är svindyra optiker vi skriver om i detta specialfall men det finns inga genvägar att ta till. Men säg att du kan hitta 50-100 begagnade Canontelen på 2 Minolta. Går man utanför Sverige så är nog förhållandet lite bättre för Minolta.