** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

KM 5D värt att?

Produkter
(logga in för att koppla)
dPettson skrev:
Min lokala handlare sa att "skit i den" och försökte pracka på mig en D50 istället.
Jag bara ler. Självklart vill han inte att du ska köpa en kamera som han inte har inne. Men om han hade den inne så är det en knepig säljare som inte lyssnar på kundens synpunkter. Byt säljare!

/Fredrik, som lever i en marknadsekonomi...

-------------------------------------------------
Joakim Johansson skrev:

Jag skulle inte köpt en, varför chansa? Finns det reservdelar om 2 år? Med en Nikon eller Canon har du också tillgång till ett större urval av bra optik.
-------------------------------------------------

Det finns säkert reservdelar om två år, Sony ser jag som ett seriöst företag.
De kan elektronik, en förutsättning i dagens digitala bild och ljud.
Större tillgång till ett flertal olika objektiv, ger väl inte ett bättre system, kvaliten är viktigast.
Canon och Nikon är visst jättebra, men bäst om tio år?
Sony kan bli en tuff konkurent!

Det finns ingen anledning att köpa nåt annat än D5D eller D7D om man inte redan sitter på en massa utrustning till ett annat märke.

För den som ska köpa system från scratch idag har valet aldrig varit enklare. Den största svårigheten är väl att komma över godbitarna. Ser du en så slå till.

Sony följer nog upp snart. Ska bli riktigt spännande att se vad de gör.

Re: Re: Re: KM 5D värt att?

Anddje skrev:
Vad gör D50 bättre? Den verkar sämre på det mesta...

Kort och gott:
Bättre bildkvalitet, det är väl det man är ute efter??
/Rasmus, som inte bryr sig om marknaden utan istället bilderna

Re: Re: Re: Re: KM 5D värt att?

Majorskan skrev:
Kort och gott:
Bättre bildkvalitet, det är väl det man är ute efter??
/Rasmus, som inte bryr sig om marknaden utan istället bilderna
På vilket sätt ger den bättre bildkvalité? och ger 350D ännu bättre bildkvalité? Man ser inte någon skillnad direkt mellan min 5D och en polares 350D iaf.

om jag inte kommer ihåg helt fel så är det väl en större sensor på KM 5d än 350d? det borde ju ge bättre bildkvalitet på 5d än 350d? men 350 har ju 8 megapixlar medans 5d har 6 men det ger ju ingen skillnad i bildkvalitén när man ser den utan att den är förstorad?

HDFS) (KGS skrev:
Det finns ingen anledning att köpa nåt annat än D5D eller D7D om man inte redan sitter på en massa utrustning till ett annat märke.

För den som ska köpa system från scratch idag har valet aldrig varit enklare. Den största svårigheten är väl att komma över godbitarna. Ser du en så slå till.

Sony följer nog upp snart. Ska bli riktigt spännande att se vad de gör.
Tycker det är lite svart & vitt i tyckandet.

Om man inte tänker köpa de där ljusstarka gluggarna så är definitivt KMs AS i huset oslagbart. Inget & tveka på.

Skall man ut & fota fåglar med 400mm & uppåt så är det bättre att placera IS inuti objektivet sägs det.

Skall man köpa begagnade ljusstarka gluggar kan det tyvärr vara så att Nikon/Canon är ett bättre val. Dels eftersom KMs beg. marknad är mindre & dels att många köper KM nu vilket ytterligare minskar beg. marknaden relativt pga den första punkten.

Erik Schalin skrev:
Tycker det är lite svart & vitt i tyckandet.

Om man inte tänker köpa de där ljusstarka gluggarna så är definitivt KMs AS i huset oslagbart. Inget & tveka på.

Skall man ut & fota fåglar med 400mm & uppåt så är det bättre att placera IS inuti objektivet sägs det.

Skall man köpa begagnade ljusstarka gluggar kan det tyvärr vara så att Nikon/Canon är ett bättre val. Dels eftersom KMs beg. marknad är mindre & dels att många köper KM nu vilket ytterligare minskar beg. marknaden relativt pga den första punkten.

Det är svart eller vitt. Har du en massa prylar med Canon eller Nikonlogo, köp ett passande hus. Har du ingenting, köp nåt av Minoltas hus.

Nu vet jag inget om priserna på begoptik, men eftersom den stora massan köper Canon/Nikon borde priserna på sån optik vara rätt höga. Minolta kom in sent i systemträsket och med rådande osäkerhet borde optiken vara överkomlig även om intresset är stigande. Men jag kan ha fel.

Vad gäller AS/IS så finns det trådar där sådant diskuteras, men när merkostnaden för att få IS är högre än ett helt D7D hus ska man vara riktigt specialintresserad för att motivera ett köp.

Canon 400 5.6 utan IS 10.000, med (och något ljusstarkare) 46.000, läser jag på cyberphoto.

HDFS) (KGS skrev:
Canon 400 5.6 utan IS 10.000
Men vad kostar ett 400 till Minolta då? Om vi för sakens skull godtar argumentet att AS är grejen, och att man därför kan köpa optik som är ett par steg ljussvagare. Har Minolta något 400/11? Är det skarpt, och kan man se igenom det?

Erik har ju en poäng. Jag vet inte om begagnatpriserna skiljer så mycket, men utbudet gör det garanterat. Det dyker med jämna mellanrum upp Sigma 400/5,6 till Nikon och Canon bland radannonserna här. Men hur länge behöver man leta för att hitta ett till Minolta?

AS rockar ju fett för vissa typer av fotografer, men att gå därifrån till att det skulle vara något slags fotografins messias är rätt långt. Jag skulle t ex aldrig uppleva någon nytta med det.

Okej, men så har du redan en rejäl uppsättning pryttlar av annat märke. Det vore sanslöst att dumpa dem för att byta.

Vad ett 400 till Minolta kostar är jag okunnig om, men rimligen borde det kosta mindre än 46.000. Lite skrämmande är att cyberphoto inte kränger några originalobjektiv alls till Minolta längre, var har alla såna tagit vägen!?

Om jag har objektiv sen tidigare eller inte kan väl rimligen inte ha något att göra med huruvida hela jordens befolkning har nytta av AS eller inte? :)

När det gäller just brännvidden 400 mm vill jag minnas att Minolta har ett objektiv i sortimentet som de faktiskt är ensamma om: Ett högkvalitativt 400/4,5 till rimligt (allt är relativt) pris. Jag tror alla andra tillverkare saknar ett sånt mellanklassalternativ. Så för 400 mm-fotografen som gillar bildstabilisering kan ju Minolta vara ett kalasval. Men det gör det ju inte till ett självklart val för alla. Det är ju liksom inte svart och vitt, som Erik påpekar.

Jag har inte skrivit att det är ett självklart val för alla. Bara för dem som inte har nåt sen förut. Utrustning eller fördomar.

Så alla som inte har något sen tidigare kommer att utveckla samma fotografiska stil? Det tror jag inte stämmer. Alla system har fördelar och nackdelar. Det kan vara AS, generell prisnivå, tillgång till värstinghus, tillgång till specialobjektiv, begagnatmarknad, lokal närvaro, image mm mm.

Beror den fotografiska stilen på kameran... tja... kanske det... men svaret på trådskaparens fråga är väl ändå ett rungande ja, så långt e vi väl överens ;-)

Om man tittat på din sida ser man vad du vill fota då.

Nu tycker jag att man har svävat ut lite från din fråga. Gissar jag rätt vill du fota i framtiden i studio med studio blixtar. Då behöver du enligt min Minolta 5D instruktionsbok en blixtadapter PCT-100 det är den som kan vara svår att hitta. Kolla vid kamera köp om det går att ha studio blixtar eller om adtapter finns för detta.

Lycka till
Anders

philip svensson skrev:
om jag inte kommer ihåg helt fel så är det väl en större sensor på KM 5d än 350d? det borde ju ge bättre bildkvalitet på 5d än 350d? men 350 har ju 8 megapixlar medans 5d har 6 men det ger ju ingen skillnad i bildkvalitén när man ser den utan att den är förstorad?
jo 5D har väl 1.5x crop och 350D 1.6x, ingen jätteskillnad iofs.

Angående långa objektiv till Minolta finns det 400/4.5 G, 500/8 Reflex, och 600/4 G.

400/4.5 G kostar $1900 ungefär och för 600/4 får du ge ca $8000, och 500/8 kostar runt $550, nya alltså.

Kan tillägga med att med Minoltas motor inbyggd i huset får du fokusering i SSM-hastighet utan SSM på kortare objektiv ("kort" är väl <70 ungefär).

HDFS) (KGS skrev:
Nu vet jag inget om priserna på begoptik, men eftersom den stora massan köper Canon/Nikon borde priserna på sån optik vara rätt höga. Minolta kom in sent i systemträsket och med rådande osäkerhet borde optiken vara överkomlig även om intresset är stigande. Men jag kan ha fel.

Vad gäller AS/IS så finns det trådar där sådant diskuteras, men när merkostnaden för att få IS är högre än ett helt D7D hus ska man vara riktigt specialintresserad för att motivera ett köp.

Canon 400 5.6 utan IS 10.000, med (och något ljusstarkare) 46.000, läser jag på cyberphoto.
Frågan gällde inte om man har ett system från början för då håller jag med dig.

Om du bara vill köpa nytt spelar det ingen roll vilket system du väljer utan det blir mer fråga om tycke & smak. Det är ungefär samma pengar.

Men när det gäller begagnat så har du fel.

Det är inte själva beg. priserna jag skriver om utan det finns inga objekt att köpa. Minolta har helt enkelt sålt för lite för det.

Köper man Nikon smart 18-70dx till kameran & 80-200/2,8 för 2-6000 kr så kommer man långt & billigt undan med toppklassad optik.

Japp IS/VR är dyrt & AS billigt.
Men det är inte lösningen på alla problem.
Själv tycker jag att 5,6 är rena natta i sökaren på min F5, jag vill helt enkelt inte ha det.

Nästa grej är att om du vill fota i dåligt ljus så hjälper inte AS, du behöver ljusstyrka för att få ner tiderna. Framförallt i sportsammanhang.

Sedan verkar KG/Anders hakat upp er lite på mitt 400mm-&-uppåt-exempel. Jag menar OM du vill fota fåglar (vilket jag är helt ointresserad av) så sägs att det är bättre med AS i objektivet. Och ja det är svindyra optiker vi skriver om i detta specialfall men det finns inga genvägar att ta till. Men säg att du kan hitta 50-100 begagnade Canontelen på 2 Minolta. Går man utanför Sverige så är nog förhållandet lite bättre för Minolta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar