Annons

Klyva en en katalog i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Pär Plåtare

Aktiv medlem
Hur gör man om man vill klyva en katalog i LR?

Jag vill alltså när LR startar välja i vilken katalog jag skall arbeta.

Jag har en befintlig struktur som jag vill dela upp i 2 olika kataloger.

Någon som har bra tips?

Hur gör man om man vill klyva en katalog i LR?

Jag vill alltså när LR startar välja i vilken katalog jag skall arbeta.

Jag har en befintlig struktur som jag vill dela upp i 2 olika kataloger.

Någon som har bra tips?

Du har väl två möjligheter:
- Det enklaste är ju att ha två toppnivåer (bilder_x och bilder_y) i den befintliga katalogen, med två olika strukturer under. Men det var ju inte det du frågade efter.
- Vill ha två kataloger av något skäl så kan man först skapa en ny under Arkiv->Ny katalog. För att flytta bilderna kan du "Exportera som katalog" de bilder som du vill flytta. Öppna den nya katalogen och importera.

Markera de bilder du vill skilja ut, välj Arkiv - Exportera som katalog och ge den nya katalogfilen ett namn och en plats.

Öppna den nya katalogen genom att dubbelklicka på den innan du tar bort några bilder ur den första. När du sen gör det, var noga med att INTE välja "Ta bort från disk" utan bara från katalogen.

För att välja katalog vid ett senare tillfälle kan du antingen dubbelklicka på den katalog du vill öppna eller hålla nere Alt när du klickar på LR-ikonen. I Windows 7 kan du också högerklicka på ikonen och välja vilken katalog du skall använda. Om jag inte minns fel kan man också ställa in LR så att den alltid frågar vilken katalog man vill öppna, det är inne i Inställningarna någonstans...

Så, nu kommer tiotusenkronorsfrågan: varför?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto