Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klona C: till större SSD

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad menar du är skillnaden?

Keyfinder som du nämner hämtar nycklar från ett trasigt Windows som jag förstått det, och som jag förstått det har TS ett fungerande Windows som är ärligt köpt, och då ser jag ingen anledning att köra den typen av program (som ofta innehåller en massa skrot).

Tips på program som tar sig runt kopieringsskydd är inte tillåtna, och jag kan inte se keyfinder som något annat än ett dylikt.

Fullt så enkelt brukar det inte vara tycker jag, men du verkar ju ha erfarenhet av det där med kopiering av Windows.

Skillnaden är att en kloning är en exakt kopia av hårddisken, en image är en kopia av alla filer, som man kan placera var man vill. Macrium Reflect kan både klona och göra image filer.
Acronis Trueimage - De står ju i namnet vad de är för program ;-)

De beror ju i vilket syfte man använder programmet, har man tappat bort sitt skivfodral eller lappen är oläslig så är de ju helt i sin ordning.

Vad är de som brukar vara besvärligt ?

ThomasR

Jag frågade:

För tydlighetens skull: Och man kan slå ihop partition C med det opartitionerade utrymmet?

T.Risberg svarar:

Jodå, via "den här datorn" och "hantera" sen "diskhantering" sen "utöka volym"
En liten omväg istället för image ;-)

Varpå AFE svarar:

Fullt så enkelt brukar det inte vara tycker jag, men du verkar ju ha erfarenhet av det där med kopiering av Windows.

Det är just såna diskrepanser som gör att jag tvekar om jag ska våga :)

Skillnaden är att en kloning är en exakt kopia av hårddisken, en image är en kopia av alla filer, som man kan placera var man vill. Macrium Reflect kan både klona och göra image filer.
Acronis Trueimage - De står ju i namnet vad de är för program ;-)

De beror ju i vilket syfte man använder programmet, har man tappat bort sitt skivfodral eller lappen är oläslig så är de ju helt i sin ordning.

Vad är de som brukar vara besvärligt ?

ThomasR

Inget för mig,

Jag har gjort detta ett par gånger och då använt Acronis för jobbet.
Enkelt med några klick så har man gjort en image och lagt den på nya disken.

Acronis kan man ladda hem för att testa gratis.

Jag frågade:

För tydlighetens skull: Och man kan slå ihop partition C med det opartitionerade utrymmet?

T.Risberg svarar:

Jodå, via "den här datorn" och "hantera" sen "diskhantering" sen "utöka volym"
En liten omväg istället för image ;-)

Varpå AFE svarar:

Det är just såna diskrepanser som gör att jag tvekar om jag ska våga :)

Rekommender detta för cloning funkar klockrent dessutom väldigt enkelt,
http://www.netonnet.se/art/dator/ko...illbehr/corsair-ssdhddcloningkit/188061.7252/ har provat andra men det här är klart enklare./Roffe

Vi får väl blunda för detta, eller så är det helt enkelt fel, eftersom det annars blir svårt att klona lagligt:

"
If I upgrade some of my PC components, do I have to purchase a new operating system?

ANSWER. The answer depends on the components that are upgraded or changed in the PC. The operating system licenses must remain with the device that retains the motherboard, chipsets, and chassis that include the serial number of the device. The operating system may be installed on a new/replacement hard drive as long as the operating system is first removed from the old hard drive.
"

Man kan ju undra om formuleringen helt enkel är olycklig eller om den med avsikt vill förbjuda cloning till en ny disk?

Nåväl, inget jag skulle ligga sömnlös över i alla fall. :)

Gissar att det är en konsekvens av att man inte får installera ett windows på mer än ett ställe.

Man kan väl helt enkelt radera den gamla disken när man sett att den nya funkar så borde MS inte kunna klaga. Själv skulle jag nog spara den som backupdisk ett tag och sen använda den som cachedisk. Nu väljer jag att alltid installera windows rent men det är inte pga licenskrångel utan för att få ett garanterant rent utgångsläge.

Det där gällde OEM men det är samma problem, de knepiga reglerna säger att man ska radera gamla disken innan man installerar på den nya, klart opraktiskt och de borde räkna med att folk faktiskt klonar och anvarsfullt raderar, eller i alla fall inte använder den gamla disken sen när allt funkar.

Och även när man inte klonar, nog vill man behålla den gamla disken ett tag tills man ser att man fick med allt.

Det där gällde OEM men det är samma problem, de knepiga reglerna säger att man ska radera gamla disken innan man installerar på den nya, klart opraktiskt och de borde räkna med att folk faktiskt klonar och anvarsfullt raderar, eller i alla fall inte använder den gamla disken sen när allt funkar.

För "fullversioner" måste licensen återaktiveras efter byte av moderkort så det är samma detektering som görs för OEM och fullversioner.
Jag återanvände min systemdisk vid min senaste uppgradering av moderkort, CPU och RAM. Uppstarten gick bra, men redan efter några minuter hade MS validerat min HW och jag var tvungen att aktivera licensen via MS telefontjänst.
Jag bytte senare till en större SSD via kloning och då behövde jag inte återaktivera OS licensen.

Så det är nog inte så knepigt som du tror, men givetvis kunde MS vara lite tydligare med vad som gäller.

För "fullversioner" måste licensen återaktiveras efter byte av moderkort så det är samma detektering som görs för OEM och fullversioner.
Jag återanvände min systemdisk vid min senaste uppgradering av moderkort, CPU och RAM. Uppstarten gick bra, men redan efter några minuter hade MS validerat min HW och jag var tvungen att aktivera licensen via MS telefontjänst.
Jag bytte senare till en större SSD via kloning och då behövde jag inte återaktivera OS licensen.

Så det är nog inte så knepigt som du tror, men givetvis kunde MS vara lite tydligare med vad som gäller.

Jag har samma erfarenhet, ett telefonsamtal så löser det sig.

Med vanlig version. Hade du verkligen OEM? Det står uttryckligen att man inte får byta moderkort.

Vänligen återgå till ämnet, som alltså inte har med licenserna för Windows att göra ;)

/Mod

TS här :)

En återkoppling kanske kan vara intressant, nu när jag fått det hela att funka, vilket inte var alldeles enkelt. Jag fick allt bråka lite, men det löste sig.

Såhär var det: Eftersom även min jobblaptop började bli lite trång fick jag tillåtelse att köpa en disk även till den, och jag köpte då en sån här till varje burk, alltså min privata stationära och min jobblaptop. Dessutom köpte jag en sån här kabel.

På Intels hemsida hittade jag programvaran Intel Data Migration Software, och jag tänkte att jag börjar med jobbdatorn. Ifall det går åt pipsvängen, liksom ;)

Men det gjorde det inte! Bara att installera programvaran, ansluta den nya disken via kabeln, skapa en klon, byta disk i datorn och allt funkade prickfritt. Det fina som jag ser det var dessutom att programmet automatiskt fixade så att det nya, större utrymmet slogs ihop med det använda, så att säga. Alltså inget opartitionerat utrymme.

Nu när jag kom hem i kväll skulle jag så göra samma operation på min stationära, tänkte jag mig, men då krånglade det betydligt mera.

För det första hängde sig själva skapandet av klonen på den nya disken 3-4 ggr, så jag blev tvungen att starta om hela processen och till slut lyckades den. Fråga mig inte varför, men när jag gjorde de första försöken använde jag mig av ett lättåtkomligt usb-2 uttag på framsidan av datorn innan jag kom på att jag ju har ett par usb-3 på baksidan. Även där hängde det sig dock nån gång innan det till slut lyckades.

Jag öppnade lådan, plockade ur den gamla c-disken och monterade den nya. Datorn startade inte!!! Försökte flera ggr utan att lyckas. Kopplade in den gamla igen, men datorn startade ändå inte! Min misstanke var att det hela hade något med bootningen att göra så jag kopplade ur alla diskar utom den gamla c-disken. Datorn startade :) Bytte den gamla c-disken mot den nya, fortfarande utan att ha andra diskar inkopplade, och nu även nu startade datorn. Nån ny drivrutin installerades i samband den starten. Jag stängde av, kopplade in alla andra diskar och Tjohoo! Allt funkade!

Så nu har jag gott om plats på c: och en reservklon av c: i ett skåp. Perfekt! Tusen tack för goda råd i början av tråden. Utan dem vete 17 om jag vågat försöka :)

Bra att det löste sig och tack för en utförlig återkoppling. Alltid lika trevlig när det som startar en tråd faktiskt återkommer och berättar hur det gick.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto