Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klona C: till större SSD

Produkter
(logga in för att koppla)
Kloning vs image

Tack för tips om lämplig disk :)

Nån som kan säga nåt mer om hur det går till? Gärna steg för steg :)

Ett aber med kloning är att du får en partion med samma storlek på den nya disken som den gamla hade.
Kloning är en exakt kopia av disk 1 dvs samma storlek mm mm.
Bättre är att ladda ner Macrium Reflect (gratis), skapa en image fil, lägga den på nån extern/nätverksdisk, stoppa i nya disken, återskapa imagefilen till den nya, plocka ut den gamla, klart. Har du ingen ledig sata port kanske CD/DVD sitter på en, koppla ur den under tiden du fixar detta. När du plockar ur den gamla sätter du den nya på den porten där den gamla satt och sätter tillbaka CD/DVD på porten där den satt.

Har gjort det på flera datorer och aldrig misslyckats ;-) (Än iaf)

ThomasR

Min gamla SSD började få lite dumma hyss för sig, så jag köpte en ny, och klonade över hela C: med gratisprogrammet XX Clone. Det tog inte lång tid och allt funkade klockrent efteråt, trots att något faktiskt var fel på min gamla disk! Mycket smidigare än att installera om allt.

Motivet för att klona är väl uppenbart - man har en fungerande installation som man är nöjd med, enda problemet är att disken är för liten. Då är kloning bra. Kanske är det den situationen som Graylingman har?

Precis så är det för mig. Jag har dessutom gjort ominstallationer på andra datorer tidigare och jag tycker det är rätt mkt jobb som vore skönt att slippa :)

Som väntat så fungerade det inte.
Klonade diskarna med Samsungs program och det verkar ha fungerat. Men när jag startar med nya disken så blir jag uppmanad att stoppa i installationsdisken för Windows och reparera Windows.
Provade då att klona med Farstone, men med samma resultat.
Får väl kontakta INET som sålt disken till mig och höra med dom om något kan vara fel med disken.
Datorn/Windows fungerar som det skall när jag stoppar in den gamla SSD:n igen.

Har bestämt mig för att göra en nyinstallation av Windows, det brukar löna sig.
Men skall jag köra Windows 7 igen eller Windows 8 eller vänta på Windows 10?

Gissar att de enda windows kommer att göra är att byta ID i OS till den nya disken och eventuellt fixa till storleken på partitionen. Har råkat ut för samma sak själv.
Använde Reflect image å då var de inga problem.

ThomasR

Ett aber med kloning är att du får en partion med samma storlek på den nya disken som den gamla hade.
Kloning är en exakt kopia av disk 1 dvs samma storlek mm mm.
Bättre är att ladda ner Macrium Reflect (gratis), skapa en image fil, lägga den på nån extern/nätverksdisk, stoppa i nya disken, återskapa imagefilen till den nya, plocka ut den gamla, klart. Har du ingen ledig sata port kanske CD/DVD sitter på en, koppla ur den under tiden du fixar detta. När du plockar ur den gamla sätter du den nya på den porten där den gamla satt och sätter tillbaka CD/DVD på porten där den satt.

Har gjort det på flera datorer och aldrig misslyckats ;-) (Än iaf)

ThomasR

Betyder det att resten av den nya större disken blir en separat partition? Kan man inte i så fall slå ihop de två partitionerna för att ha tillgång till den nya större disken som en enda partition?

Det enda program jag använt för sånt här är Acronis Trueimage (följer med en del hårddiskar). Med det spelar det ingen roll om målhårddisken är större än källan - allt följer med och man får det extra utrymmet utan att behöva krångla.

Det går att få till på andra sätt också (såklart), men är inte alltid helt enkelt. Personligen installerar jag alltid om Windows när jag byter disk.

Det enda program jag använt för sånt här är Acronis Trueimage (följer med en del hårddiskar). Med det spelar det ingen roll om målhårddisken är större än källan - allt följer med och man får det extra utrymmet utan att behöva krångla.

Det går att få till på andra sätt också (såklart), men är inte alltid helt enkelt. Personligen installerar jag alltid om Windows när jag byter disk.

Kommer att göra så, men var i datorn hittar jag aktiveringskoden för det Windows som jag använder?

Kommer att göra så, men var i datorn hittar jag aktiveringskoden för det Windows som jag använder?

Antingen har du fått det på skiva, eller så sitter det på en klisterlapp någonstans på datorn. Alternativt om det är en hyfsat ny dator så kan det vara lagrat i UEFI (BIOS) så att du inte ens behöver ange det.

Antingen har du fått det på skiva, eller så sitter det på en klisterlapp någonstans på datorn. Alternativt om det är en hyfsat ny dator så kan det vara lagrat i UEFI (BIOS) så att du inte ens behöver ange det.

Jo jag har det på skiva och några extra extra nycklar också (från skrotade datorer) men ville använda "rätt" nyckel till denna dator. Trodde att det gick att hitta i datorn.

Just för att du använder ett Image program ;-) Ingen kloning där inte...

ThomasR

Innan du sätter igång - ta reda på hur pass full disken egentligen är.

Jag har också en SSD på 80GB som systemdisk. Den började närma sig full. Efter att ha rensat lite är jag nu nere på 40 GB.

En riktig bov var mappen C:\USERS\Anders\AppData\Local\Micrrosoft\Windows\Temporary Internet File.
Kör CCleaner...

Det beror ju på om vad det är för typ av dator och om det är nedgradering eller inte. Min bärbara har ju nyckeln för W8/8.1 i UEFI, men det fungerar ju inte med W7 som den är levererad med. Då får jag ju a) importera tillverkarens certifikat och b) lägga in tillverkarens nyckel för att få ett Windows som aktiverar.

Just för att du använder ett Image program ;-) Ingen kloning där inte...

ThomasR

Vad menar du är skillnaden?

Finns program för detta, keyfinder är ett.

ThomasR

Keyfinder som du nämner hämtar nycklar från ett trasigt Windows som jag förstått det, och som jag förstått det har TS ett fungerande Windows som är ärligt köpt, och då ser jag ingen anledning att köra den typen av program (som ofta innehåller en massa skrot).

Tips på program som tar sig runt kopieringsskydd är inte tillåtna, och jag kan inte se keyfinder som något annat än ett dylikt.

Jodå, via "den här datorn" och "hantera" sen "diskhantering" sen "utöka volym"
En liten omväg istället för image ;-)

ThomasR

Fullt så enkelt brukar det inte vara tycker jag, men du verkar ju ha erfarenhet av det där med kopiering av Windows.

Det beror ju på om vad det är för typ av dator och om det är nedgradering eller inte. Min bärbara har ju nyckeln för W8/8.1 i UEFI, men det fungerar ju inte med W7 som den är levererad med. Då får jag ju a) importera tillverkarens certifikat och b) lägga in tillverkarens nyckel för att få ett Windows som aktiverar.

Har du alltså köpt en dator med äldre OS än den är avsedd för (eftersom du har nycklarna i UEFI)? Då får du skylla dig själv ;)

Har du alltså köpt en dator med äldre OS än den är avsedd för (eftersom du har nycklarna i UEFI)? Då får du skylla dig själv ;)

Det är klart att jag får, allra mest eftersom jag inte använde återställningspartitionen, utan blåste rent hela hårddisken och körde in en fräsch 7:a istället för den förkonfigurerade. ;)

(8:an följde med på återställningsskiva. Om det är genomtänkt när datorn saknar inbyggd DVD-läsare låter jag vara osagt...)

WinDirStat är ett bra program (tillsammans med ccleaner) för att se vad som tar upp plats på en disk. T ex så har jag ofta sett att det ligger kvar installationsfiler från Windows update på många GB som man kanske inte behöver spara.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto