Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klona C: till större SSD

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Min C-disk börjar bli trång, trots att jag styrt över mesta möjliga till andra diskar. C-disken är en 80GB SSD-disk och enligt enhetshanteraren har den beteckningen INTEL SSDSA2M080G2GC ATA Device.

Jag är inte sugen på att bara byta den mot en större och göra en ren ominstallation utan jag funderar i stället på möjligheterna att klona den till en större SSD och därefter byta. Jag har för mig att jag läst nånstans att det är möjligt, och kanske inte ens särskilt svårt. Jag har googlat en del, men jag känner att jag skulle behöva lite input i detta.

Är det möjligt? Hur gör man? Är det svårt? Jag känner att jag behöver en instruktion "for dummies" om jag ska våga ens försöka. Vad behöver jag? Tips på lämplig disk i så fall?

Någon av dessa, kanske? Eller är jag helt fel ute?

https://www.dustinhome.se/product/5010610016/intel-520-series
https://www.dustinhome.se/product/5010748408/530-series
https://www.dustinhome.se/product/5010780752/730-series

Vilka är skillnaderna?

Min C-disk börjar bli trång, trots att jag styrt över mesta möjliga till andra diskar. C-disken är en 80GB SSD-disk och enligt enhetshanteraren har den beteckningen INTEL SSDSA2M080G2GC ATA Device.

Jag är inte sugen på att bara byta den mot en större och göra en ren ominstallation utan jag funderar i stället på möjligheterna att klona den till en större SSD och därefter byta. Jag har för mig att jag läst nånstans att det är möjligt, och kanske inte ens särskilt svårt. Jag har googlat en del, men jag känner att jag skulle behöva lite input i detta.

Är det möjligt? Hur gör man? Är det svårt? Jag känner att jag behöver en instruktion "for dummies" om jag ska våga ens försöka. Vad behöver jag? Tips på lämplig disk i så fall?

Vilka är skillnaderna?

Köp den i första länken, den är snabb och prisvärd.

Att klona en disk är inte svårt, du behöver dock tillgång till program som gör jobbet åt dig. Det finns flera program, bla Norton Ghost, Active Bootdisk mfl. Man bör dock ha tungan rätt i mun när man klonar så du gör rätt. Väldigt dumt att klona åt fel håll ;-)

Innan du sätter igång - ta reda på hur pass full disken egentligen är.

Jag har också en SSD på 80GB som systemdisk. Den började närma sig full. Efter att ha rensat lite är jag nu nere på 40 GB.

En riktig bov var mappen C:\USERS\Anders\AppData\Local\Micrrosoft\Windows\Temporary Internet File.

För att kunna se mappen måste du slå på visning av dolda filer och systemfiler.

När jag högerklickade denna mapp så var den på åtskilliga GB och innehöll hundratusentalsfiler. När jag öppnade mappen var den dock i stort sett tom. Jag körde rensning innifrån Internet Explorer - samma problem.

Jag skapade då en annan användare på datorn med administratörsrättigheter. Loggade ut mig själv, loggad in som den nya. Gick till mappen och då - vips så visades allt innehåll. Raderade och sparade utrymme.

Nu när jag kollar så är det samma sak, 500 MB i tusentals filer - men jag ser dem inte när jag är inloggad på mitt eget konto!

Prova också att köra rensningsverktyget i Windows. Det kan plocka bort en hel del - speciellt om man väljer de avancerade alternativen.

Sedan kan man förstås spara massor genom att flytta mapparna Mina Dokumetn och Mina Bilder om du inte redan har gjort det.

Om du har gott om RAM minne i datorn kan du också slå av växlingsfilen - det kan spara flera GB. Det går också att ändra var windows temp mappar skall lagras. Kan spara den del.

Har gjort detta 2 ggr förut och använde sista gången "Skapa en systemavbildning" i Windows 7.
Måste nu göra det igen. Min C:\ disk på 120 Gb är då och då rödmarkerad. Har en 250 Gb SSD liggande. Men drar mig lite p g a osäkerhet.

Har gjort detta 2 ggr förut och använde sista gången "Skapa en systemavbildning" i Windows 7.
Måste nu göra det igen. Min C:\ disk på 120 Gb är då och då rödmarkerad. Har en 250 Gb SSD liggande. Men drar mig lite p g a osäkerhet.

Finns funktionen inbyggd i W7, alltså?
Min C-disk är rödmarkerad så jag borde göra nåt.

Varför känner du dig osäker?

C:\USERS\Ägaren\AppData\Local är strax över 5 GB

C:\USERS\Anders\AppData\Local\Micrrosoft\Windows är 1,58 GB

Köper du en Inteldisk kan du ladda ner ett program som gör jobbet. Inga problem, det enda du behöver är en USB-sladd med interface för disken, det köper du för en billig peng på samma ställe som du köper disk.

Koppla den nya disken med sladden till USB, starta programmet, det tar litet tid men när allt är klart, ta ut den gamla och in med den nya.

/Frode

Ja, det går att välja att skapa en systemavbildning i backupverktyget. Om jag minns rätt följde det med någon mjukvara med Intel-disken jag har i den stationära också. Sådant kan ju dock variera över tid och med modell och typ av paketering. Inte något jag testade dock, eftersom jag blåste datorn när jag satte i SSD:n.

Köper du en Inteldisk kan du ladda ner ett program som gör jobbet. Inga problem, det enda du behöver är en USB-sladd med interface för disken, det köper du för en billig peng på samma ställe som du köper disk.

Koppla den nya disken med sladden till USB, starta programmet, det tar litet tid men när allt är klart, ta ut den gamla och in med den nya.

/Frode

Låter ju suveränt enkelt :)

Skulle du kunna länka till lämplig kabel på Dustin eller hos nån annan handlare?

/Frode

Jag har Samsungdiskar och det följer med ett program att klona disken. Enlig Inet så är Samsungs program ett av dom bästa.

Om det är en stationär dator du har och du har en ledig SATA-anslutning så behöver du nog ingen extra USB-kabel/anslutning.

Skruva i den nya disken, använd Intels programvara - klona till den nya disken. När det är klart, koppla ur den gamla disken så bör det väl vara fix!

Som väntat så fungerade det inte.
Klonade diskarna med Samsungs program och det verkar ha fungerat. Men när jag startar med nya disken så blir jag uppmanad att stoppa i installationsdisken för Windows och reparera Windows.
Provade då att klona med Farstone, men med samma resultat.
Får väl kontakta INET som sålt disken till mig och höra med dom om något kan vara fel med disken.
Datorn/Windows fungerar som det skall när jag stoppar in den gamla SSD:n igen.

Har bestämt mig för att göra en nyinstallation av Windows, det brukar löna sig.
Men skall jag köra Windows 7 igen eller Windows 8 eller vänta på Windows 10?

Har bestämt mig för att göra en nyinstallation av Windows, det brukar löna sig.
Men skall jag köra Windows 7 igen eller Windows 8 eller vänta på Windows 10?

Jag skulle inte lägga pengar på att köpa Windows 8 idag, hellre då vänta till hösten 2015 och köpa Windows 10.

Om du ändå har bestämt dig för en ominstallation finns det väl inte så mycket att vinna på att kontakta leverantören.

Istället skulle jag föreslå:

1) Koppla ur din gamla SSD

2) Koppla in den nya.

3) Boota datorn med din Windows 7 skiva som följde med datorn.

4) Kör en ny installation på den nya SSD:n

5) Installera alla program och se att allt lirar

6) Kör någon månad

7) Koppla återigen in din gamla SSD men inte som boot-disk.

8) Formatera den gamla SSD:n och använd den sedan för Camera Raw Cache, och annat där prestanda är viktiga.

Vilka är skillnaderna?

Varför klona? Dår får du ju med allt skräp från den gamla datorn. En av fördelarna med ny dator är ju att du får en ny fräsch installation av operativsystemet.

Jag skulle inte lägga pengar på att köpa Windows 8 idag, hellre då vänta till hösten 2015 och köpa Windows 10.

Om du ändå har bestämt dig för en ominstallation finns det väl inte så mycket att vinna på att kontakta leverantören.

Istället skulle jag föreslå:

1) Koppla ur din gamla SSD

2) Koppla in den nya.

3) Boota datorn med din Windows 7 skiva som följde med datorn.

4) Kör en ny installation på den nya SSD:n

5) Installera alla program och se att allt lirar

6) Kör någon månad

7) Koppla återigen in din gamla SSD men inte som boot-disk.

8) Formatera den gamla SSD:n och använd den sedan för Camera Raw Cache, och annat där prestanda är viktiga.

Tack. Punkt 1-5 ingår i mina planer. Men däremot så vill jag behålla den gamla SSD som en säkerhet. Om den nya SSD:n skulle krångla så kan jag köra vidare på min gamla SSD.
Du har dessutom rätt när det gäller Windows 8. Har inte lust att lägga 1000:- på ett program som uppenbarligen ersätts med något bättre inom 6 månader.
Har mailat INET i em om min disk. Eftersom det inte går att köra en fungerande klon på den så kan det kanske vara något tokigt med den, kanske en gammal programvara.

Varför klona? Dår får du ju med allt skräp från den gamla datorn. En av fördelarna med ny dator är ju att du får en ny fräsch installation av operativsystemet.

Ja, jag har bestämt mig för det och håller på med att lägga kopior på viktiga program på min laptop ex v bokföringsprogrammet, bank-ide och backup-program så att jag inte blir ställd om något strular med ominstallationen.

Motivet för att klona är väl uppenbart - man har en fungerande installation som man är nöjd med, enda problemet är att disken är för liten. Då är kloning bra. Kanske är det den situationen som Graylingman har?

Om man däremot inte är nöjd med sin installation (Dykhjelm) så är det kanske bättre med ominstallation - speciell om man har en extra disk att tillgå - då behöver man ju inte blåsa något som man kanske ångrar att man tog bort.

Jag kan se för- och nackdelar med båda metoderna.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto