Annons

Klockren (!) lösning på sensorrengöring!

Produkter
(logga in för att koppla)

Alfisto

Aktiv medlem
Hej, alla deltagare med skitig sensor.
Vill bara dela med mig av mina rengöringserfarenheter.

Har du bara damm på sensorn (vilket är fallet om du inte slabbat runt med rengöringvätskor och annat trams) så är det ABSOLUT enklaste och säkraste sättet att gå och inhandla Scotch tejp av märket "Magic", ni vet, den där som nästan är "osynlig". Ingen "vanlig" tejp får användas!!!! För starkt klister + risk för klisterrester!!!. Den klena magictejpen skall det vara. Ta sedan och klipp ut en bit som är lite bredare men hälften så hög som sensorn är. Håll sedan fast tejpbiten med en pincett och lägg på tejpen på sensorn (håll den ordentligt så du inte tappar den). Dra sedan av tejpen FÖRSIKTIGT (inga snabba ryck tack). Lägg på tejpbiten stegvis tills hela sensorn har fått sig en omgång. Presto, totalt dammfri sensor för en kostnad av 15 kr (för en rulle tejp som räcker i evigheter).

Inga överprissatta superduperpenslar från Kina.
Inga slabbiga kemikalier. Inga rester och framför allt inget damm!!!!

Vassegå, jag bjuder på detta tips alldeles gratis!
Tipset fungerar precis lika bra på flottiga displayer eller flottig/dammig optik i största allmänhet.
 
Alfisto skrev:
Hej, alla deltagare med skitig sensor.
Vill bara dela med mig av mina rengöringserfarenheter.

Har du bara damm på sensorn (vilket är fallet om du inte slabbat runt med rengöringvätskor och annat trams) så är det ABSOLUT enklaste och säkraste sättet att gå och inhandla Scotch tejp av märket "Magic", ni vet, den där som nästan är "osynlig". Ingen "vanlig" tejp får användas!!!! För starkt klister + risk för klisterrester!!!. Den klena magictejpen skall det vara. Ta sedan och klipp ut en bit som är lite bredare men hälften så hög som sensorn är. Håll sedan fast tejpbiten med en pincett och lägg på tejpen på sensorn (håll den ordentligt så du inte tappar den). Dra sedan av tejpen FÖRSIKTIGT (inga snabba ryck tack). Lägg på tejpbiten stegvis tills hela sensorn har fått sig en omgång. Presto, totalt dammfri sensor för en kostnad av 15 kr (för en rulle tejp som räcker i evigheter).

Inga överprissatta superduperpenslar från Kina.
Inga slabbiga kemikalier. Inga rester och framför allt inget damm!!!!

Vassegå, jag bjuder på detta tips alldeles gratis!
Tipset fungerar precis lika bra på flottiga displayer eller flottig/dammig optik i största allmänhet.

http://products3.3m.com/catalog/us/...eisure_3_0/command_AbcPageHandler/output_html
 
Lättare visst, men inte om dammkornen sitter fast för hårt + stor risk för att dammkornen bara virvlar runt och sätter sig igen 10 min. senare. När jag prövade den varianten startade jag med två dammkorn och slutade med 17 st. Mycket frustrerande.
 
Alfisto skrev:
Hej, alla deltagare med skitig sensor.
Vill bara dela med mig av mina rengöringserfarenheter.

Har du bara damm på sensorn (vilket är fallet om du inte slabbat runt med rengöringvätskor och annat trams) så är det ABSOLUT enklaste och säkraste sättet att gå och inhandla Scotch tejp av märket "Magic", ni vet, den där som nästan är "osynlig". Ingen "vanlig" tejp får användas!!!! För starkt klister + risk för klisterrester!!!. Den klena magictejpen skall det vara. Ta sedan och klipp ut en bit som är lite bredare men hälften så hög som sensorn är. Håll sedan fast tejpbiten med en pincett och lägg på tejpen på sensorn (håll den ordentligt så du inte tappar den). Dra sedan av tejpen FÖRSIKTIGT (inga snabba ryck tack). Lägg på tejpbiten stegvis tills hela sensorn har fått sig en omgång. Presto, totalt dammfri sensor för en kostnad av 15 kr (för en rulle tejp som räcker i evigheter).

Inga överprissatta superduperpenslar från Kina.
Inga slabbiga kemikalier. Inga rester och framför allt inget damm!!!!

Vassegå, jag bjuder på detta tips alldeles gratis!
Tipset fungerar precis lika bra på flottiga displayer eller flottig/dammig optik i största allmänhet.


Det där med pincetten verkar vara farligt, ifall man slinter.
 
Inget farligt alls. Man håller bara ena kortsidan av tejpen med den. Behöver inte ens vara i närheten av sensorn.

Fast det är klart, vet man med sig att man brukar göra plötsliga utfall med pincetter så kanske man skall låta bli. ;-)
 
Förra veckan ville jag blåsa bort ett litet dammkorn som satt där från början. Jag blåste med Hama bälg köpt hos Cyber. Efter några kraftigare blåsningar fick jag en annan skitkorn nästan mitt på sensorn. Det gick inte att blåsa bort den.
Då tog jag "penselmetoden" med Clas Olson pensel och en artistpensel (efter flera tvätt enligt konstens alla reglar).
Blåste penseln (för att ladda upp den) med CO PFR 4-44, men det hjälpte inte. På köpet fick jag en ny svagare dammkorn till. Nu har jag 3 eller 4 st "till salu"
Jag har Scotch tejp hemma, den halvgenomskinliga typen, men jag vågar inte testa den och inte tejpmetoden ö.h.t. Kanske med nedanstående tips?

Tips om hur jag testade penslar och det kan vara bra även för tejpmetoden:
Tog en helt ny oanvänd DVD skiva (bara 2:80:- kostade det), som är lite blåaktig på ytan. Testat med den och kollat med en pannlupp inköpt från Biltema för 49:95 (CO säljer samma sak för 159 spänn). Eftersom sensorfiltret är glas, mycket hårdare än DVD/CD skivor så är resultatet på säkra sidan, tycker jag.
/Fred
 
Testa inte tejpmetoden med någon gammal tejprulle som "kanske" är rätt sort. Gå och köp en fräsch rulle "Magic". Inget annat, och INTE något annat märke som är tre gånger billigare hur frestande det än må vara (och nej, jag jobbar inte på 3M). Jag har använt tejptricket på alla mina digitalkameror/mobildisplayer/kikare de senaste fem åren. Det funkar.
 
"Tejptricket" låter intressant, även om jag vet inget om det.
Men har du damm som du inte får bort så kanske kan du testa det här som alltid funkat för mig:

1)PEC*PAD Rengöringsdukar 10x10 cm 100 st, 99: SEK
2)Eclipse Optic Cleaner, 125: SEK

(tex hos Yfo)

det brukar gå 1-2 rengöringsdukar och efter det finns det inga prickar kvar för min del.
 
Scotch har ju även en litne färdigskuren tejpbit med en färgad stump i ena änden som är till för att tex märka en sida i en bok. Den färgade fliken sticker då ut som markör. Denna kasnke är trevlig att använda i detta fall. Då har man ju något bra att hålla i också....bara en fundering. Kan inte hitta den tejp jag tänker på just nu. Men jag är säker på att det är en Scotch Magic-produkt.
 
Just testade med en, faktiskt ganska gammal, Scotch tape. Jag tror det är just Magic.
Jag testade med DVDskivatricket. Men, vilket sug den gör.
Sedan klippte i längden till c:a 6 mm bredd. Stooor vidhäftning med den också och av 5-6 försök lämnade det ena limrester.
15 spänn inte mycket, så skall jag prova det.
/Fred
 
Powershooter skrev:
Scotch har ju även en litne färdigskuren tejpbit med en färgad stump i ena änden som är till för att tex märka en sida i en bok. Den färgade fliken sticker då ut som markör. Denna kasnke är trevlig att använda i detta fall. Då har man ju något bra att hålla i också....bara en fundering. Kan inte hitta den tejp jag tänker på just nu. Men jag är säker på att det är en Scotch Magic-produkt.
Jag just provade det också med såna färgmarkers märke "Neon Marker" made in Germany. De drar inte så kraftigt men lämnar limrester ordentligt.
/Fred

P.S. Jag testar endast med DVD metoden, inte med sensorn.
 
Vill bara en sista gång varna för att använda gammal/okänd tejp. ANVÄND EN FRÄSCH RULLE MAGIC, INGET ANNAT!

Så nu har jag sagt det. Jag vill inte höra ett pip om limsrester eller hur dyra reparationsräkningar ni åker på.

Ett sista tips: Man skall inte gnugga fast tejpen på sensorn. Låt den bara lägga sig ovanpå sensorn av sig själv, och dra sedan försiktigt av den.
 
Tryckluft på burk skall undvikas då den kan gå över till vätska vid användning!

Köp en blåsbälg istället.

Tejp? Låter hyffsat farligt i mina öron - Hur påverkar "klistret" skyddsglaset framför sensorn, eller sensorn för den delen?

Som jag har sagt i andra trådar - Om man är villig att lägga 10 - 30 kkr på sin kamera, varför är man då sniken när det gäller rengöringsutrustning?

Överprissatta penslar? Hmmm - Å andra sidan är sensorbrushes testade och med gott resultat.

Helst av allt skall man inte sticka in någonting innanför objektivfattningen om man inte har koll på läget - Allra minst en pincett.
 
Diiva skrev:
"Tejptricket" låter intressant, även om jag vet inget om det.
Men har du damm som du inte får bort så kanske kan du testa det här som alltid funkat för mig:

1)PEC*PAD Rengöringsdukar 10x10 cm 100 st, 99: SEK
2)Eclipse Optic Cleaner, 125: SEK

(tex hos Yfo)

det brukar gå 1-2 rengöringsdukar och efter det finns det inga prickar kvar för min del.

Denna rengörning av kameran verkar vara den vettigaste.

Agneta som ska beställa.
 
När jag fick min kamera rengörd på Elmia av Nikons autoriserad personal med tryckluft , då blev det bara skit när jag kom hem så hade jag mycket mera skit på mina två hus än innan, då köpte jag en liten paket dom har på biltema som består av adapter till damsugare lite små slangar och flera olika munstycken , man behöver inte ens komma i närheten av sensorn då den suger ganska bra , funkar kanon för mig , och kostar run 50-60 kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.