Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klippa ihop bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

HansFredholm

Ny medlem
Jag sitter och funderar lite. Igår satt jag 4 timmar med att klippa ihop en bild på mig och Jennifer Aniston. Nu när jag är klar så tycker jag att det blev ganska bra och tänkte ladda upp den här på fotosidan för att få feedback. Nu sitter jag och överväger om jag får göra det.

Jag äger inte bilden på Aniston, den är tagen från nätet. Syftet med att ladda upp bilden är att få feedback.

Någon som vet om jag får jag göra det? Eller blir det kanske kränkande för henne? :D

Tacksam för svar.

Du får inte publicera bilden eftersom du tagit en betydande del som du inte har rättigheter till. Enda undantaget är om fotografen uttryckligen har givit sitt medgivande t ex genom att ange att bilden är fri för alla att använda. (Det har inget med vad Aniston tycker att göra så länge det inte handlar om reklam.) Det du hittills gjort är däremot lagligt. Man får ladda ner bilder och använda dem för personligt bruk. Bra att du frågade.

Du får inte publicera bilden eftersom du tagit en betydande del som du inte har rättigheter till. Enda undantaget är om fotografen uttryckligen har givit sitt medgivande t ex genom att ange att bilden är fri för alla att använda. (Det har inget med vad Aniston tycker att göra så länge det inte handlar om reklam.) Det du hittills gjort är däremot lagligt. Man får ladda ner bilder och använda dem för personligt bruk. Bra att du frågade.

Typiskt, jag har letat en massa för att hitta ägaren av bilden, men jag kör fast.

Tack för snabbt svar i alla fall.

Om du vill få feed-back på hur du gjort jobbet kan det vara idé att använda två bilder som du själv tagit. Känner du ingen snygging du kan ta bild på?

Per.

Om du vill få feed-back på hur du gjort jobbet kan det vara idé att använda två bilder som du själv tagit. Känner du ingen snygging du kan ta bild på?

Per.

Hej Per,

Det som var lite roligt med bilden jag hittade var att den är troligen tagen med en hel massa blixtar vilket gör utmaningen större då jag endast fotat mig själv med en blixt. Jag får flytta till Amerika och bli fotograf, nestla mig in bland kändisarna, när jag gjort det så ska jag använda en bild jag tagit själv :)

mvh
Hans

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar