Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Klassiskt svenskt landskap
- Trådstartare minnak
- Start datum
EGW
Aktiv medlem
Jag tror nog att ordet landmärke är ett nog så bra ord för att beskriva vad du menar. På engelska skulle jag använda ordet landmark eftersom det engelska och amerikanska ordet icone troligen leder till missförstånd. Ordet har ju direkt en mänsklig anknytning.
/Harald
Landmärke är väl bra! Nationalencyclopedins ordbok ger inget alls stöd för att använda ordet ikon på svenska för detta ändamål. Merriam-Websters engelska lexikon anger orden emblem och symbol som synonymer för icon i denna speciella betydelse. Det är också intressant att på amerikanska använder man ibland ordet monument för att beteckna en monumental plats i naturen, t ex en nationalpark. Man bör inte förledas av likheterna mellan engelska och svenska att alltid tro att ett visst ord betyder samma sak i de bägge språken.
Jag tror att man i USA tenderar att göra "icons" av framstående landmärken som ett sätt att forma sin nationella identitet -- det blir naturfenomen, eftersom man inte har så märkvärdiga kulturmonument som är riktigt gamla. Jämför USA med Mexico med platser som Teotihuacan! Så även om något sådant som Visby stadsmur inte är en geologisk formation, så spelar den nog en liknande roll för oss svenskar. Men denna synpunkt finns visst i något tidigare inlägg i tråden.
Här är några förslag från Sydsverige: Hovs hallar, Stenshuvud.
Senast ändrad:
EGW
Aktiv medlem
På engelska pratar man om "icons" - kända landmärken som Delicate Arch, El Capitan, Grand Canyon, Old Faithful osv, alltså klassiskt landskap som är lätt att känna igen eller som nästa alla känner till (i det landet i varje fall). En "icon" kan vara himmel eller helvete för oss fotografer... lätt eftersom man vet redan hur man ska fota den om man nöjer sig med att skapa nånting som tusentals fotografer och/eller turister redan har... och svårt om man vill skapa nånting unikt som inte redan finns i något fotoalbum.
//Minna
Tråden har genererat massor av pigga förslag på svenska landmärken, men ingen tycks gå i närkamp med uppgiften att beskriva hur man som fotograf plockar fram något nytt och unikt ur en sådan plats. Det kommer mig att tänka på platsen där jag själv bor (Saltspring Island i Canada). Här finns en fullständigt betagande plats som heter Fernwood. Det finns också gott om fotografer på ön. Så gissa om solnedgångar över Fernwood är ett slitet ämne här! Se t ex denna Solnedgång över Fernwood.
Det finns så många bilder på detta motiv att jag själv inte haft lust att fotografera det. Vilket väl är lite fantasilöst. Men det är ett exempel på det problem Minna kastat fram. En tanke jag haft är att försöka fånga något karakteristiskt i motivet genom att gå nära, välja ut en detalj. Det kan ge en unik och bra bild, men förstås inte av ett monumentalt sceneri.
-big kahuna-
Aktiv medlem
För vanligt, kan ju vara vilken skärgård som helst
Nja, Stockholms skärgård är hyfsat unik, men kanske inte helt. Går säkert att hitta något helt unikt där. Av tidigare förslag i tråden kände jag endast till Hoburgsgubben.
Förslag 2: En röd stuga i lantlig och/eller kustnära/skärgårdsmiljö. Det skulle åtminsone göra varenda tysk våt i brallan...
Senast ändrad:
elbe
Avslutat medlemskap
Den vy som möter en trafikant som kommer söderifrån över Söderåsen i Rättvik.
Siljan med norra Dalarna
Siljan med norra Dalarna
Canonix
Medlem
lappland
Jag skulle säga lappland. De är fint och bra svenskt landskap.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1557896.htm
tog jag på tåget upp till abisko.
Jag skulle säga lappland. De är fint och bra svenskt landskap.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1557896.htm
tog jag på tåget upp till abisko.
foag
Medlem
Häromkring(läs nordöstra Skåne) finns en hel del landmärken som lätt blir fantastiska motiv.
Nationalparken Stens huvud har redan nämnts, och är iaf bland geologer ett ganska välkänt landmärke.
Tykarpsgrottorna är också fantastiska att dokumentera, och med lite tålamod så kan man få väldigt annorlunda bilder med sig därifrån.
Brösarps backar, känns väldigt karaktäristiskt, men är kanske ganska slätstrukna för vilken fjällvandrare som helst.
Kristianstads vattenrike är ett UNESCO-skyddat biosfärområde som kan få vilken fågelfotograf som helst att dö av lycka, samtidigt som träsk-/skärr-naturen är helt underbar att fota.
Även upp mot Blekingska skärgården finns en hel del som är väldigt karaktäristiskt, såsom Hällevik, där hedar och ett typsvenskt pittoreskt bysamhälle utgör fullkomligt enastående bilder.
Nu är kanske de flesta av de här platserna inte så internationellt förknippade med Sverige, eller kanske ens nationellt välkända, men å andra sidan har jag svårt att komma på några sådär direkt välkända landmärken förutom raukarna och valfritt berg i fjället.
Tror nog att, som det nämnts innan, vi inte lägger samma nationella stolthet i våra landmärken kanske eftersom vi har ett såpass utbrett kulturellt arv till skillnad från Kanada och USA.
Nationalparken Stens huvud har redan nämnts, och är iaf bland geologer ett ganska välkänt landmärke.
Tykarpsgrottorna är också fantastiska att dokumentera, och med lite tålamod så kan man få väldigt annorlunda bilder med sig därifrån.
Brösarps backar, känns väldigt karaktäristiskt, men är kanske ganska slätstrukna för vilken fjällvandrare som helst.
Kristianstads vattenrike är ett UNESCO-skyddat biosfärområde som kan få vilken fågelfotograf som helst att dö av lycka, samtidigt som träsk-/skärr-naturen är helt underbar att fota.
Även upp mot Blekingska skärgården finns en hel del som är väldigt karaktäristiskt, såsom Hällevik, där hedar och ett typsvenskt pittoreskt bysamhälle utgör fullkomligt enastående bilder.
Nu är kanske de flesta av de här platserna inte så internationellt förknippade med Sverige, eller kanske ens nationellt välkända, men å andra sidan har jag svårt att komma på några sådär direkt välkända landmärken förutom raukarna och valfritt berg i fjället.
Tror nog att, som det nämnts innan, vi inte lägger samma nationella stolthet i våra landmärken kanske eftersom vi har ett såpass utbrett kulturellt arv till skillnad från Kanada och USA.
foag
Medlem
Från nordöstra Skåne bör utsikten mot Ivö klack också finnas med på listan. Den syns från ett stort område runt Ivösjön.
Ah, såklart! Otroligt vacker kalkstens-klippa!
Dykhjelm
Aktiv medlem
Ett kul forum, men det är näst intill omöjligt att hitta en bild som representerar Sverige. Sverige skiljer för mycket från norr till söder och väst till öst.
Det vore intressantare med ett forum med typiska motiv för varje svenskt landskap.
Visst, det blir många trådar/forum men vilken källa att ösa ur.
Det vore intressantare med ett forum med typiska motiv för varje svenskt landskap.
Visst, det blir många trådar/forum men vilken källa att ösa ur.
16517
Aktiv medlem
Tja, inte lätt att hitta ngt som representerar Sverige fullt ut, men jag tänker ändå på en tradition av naturromantik och motiv från t.ex. Skierfe i Sarek, Lapporten i Abisko, Åreskutan(där jag själv bor...), Ales stenar, Stockholms skärgård, Koster, kort sagt, jag ser skärgård och fjäll franför mig, men kom gärna med andra förslag!
Rolz
Avslutat medlemskap
Som redan nämnts är Ale stenar, Stenshuvud, Brösarps backar välkända för många både svenskar som utländska turister. Men vill påstå att Österlen rakt av med Kivik, Brantevik m,fl mindre mysiga fiskelägen är väl kända för många. Men "icons", nja är väl lite tveksam till det.
Sedan är nog Ystad med sina gamla gränder ganska välkänt och att Wallander kommer därifrån är nog inte så fel med all filminspelning som pågår snart nog året om. "Icons", samma här är lite tveksam om detta också.
//Ronney
Sedan är nog Ystad med sina gamla gränder ganska välkänt och att Wallander kommer därifrån är nog inte så fel med all filminspelning som pågår snart nog året om. "Icons", samma här är lite tveksam om detta också.
//Ronney