quarc
Aktiv medlem
Efter mitt strulande med nya K10D där jag fick för mig att det var fel på kameran har jag funderat en del på varför mina första bilder inte blev vad jag förväntat mig. En sak jag insåg var att jag ju aldrig tidigare utsatt mina objektiv för 10MP. Jag är van att man inte behövt tänka på några begränsningar med FA50 eller FA85, men kanske är det så att vi nått gränsen för vad även dessa pärlor klarar av. Eftersom jag hade testbänken uppsatt så var jag tvungen att utreda även detta, jag valde FA50/1.4 för att testa vad det faktiskt gick för med olika bländare på 10MP liten (APS-C) sensor. Resultatet förklarar helt klart mina problem. Inte ens fina 50/1.4 kan leverera om det inte bländas ner till 2.8 eller 4.0 (toppar på 5.6 som väntat) om man skall detaljgranska bilderna på pixelnivå (vilket jag gjorde). Jag fotade i dåligt ljus och låg mest på bländare 1.4 och 2.0, och som ni kan se blir dessa bilder VÄLDIGT luddiga. Nästa gång jag fotar med K10D kommer jag att blända ner till 2.8 eller 4.0 och förlita mig på ISO och SR istället.
Jag har aldrig gjort något liknande test med 6MP, men rent logiskt borde det tidigare se bättre ut där.
Återigen är testkartan för stor för att läggas på fotosida, hamnade på min server:
http://87.227.32.140/Camera_tests/50mm_summary.jpg
Ingen SR, med stativ, 2s med spegeluppfällning, ISO400. Testpappret har jag skrivit ut själv på fotopapper på min Epson 1290, och randningen som kan ses finns på papperet och beror alltså inte på kameran. Testen visar endast skärpan och upplösningen, inget annat.
Jag har aldrig gjort något liknande test med 6MP, men rent logiskt borde det tidigare se bättre ut där.
Återigen är testkartan för stor för att läggas på fotosida, hamnade på min server:
http://87.227.32.140/Camera_tests/50mm_summary.jpg
Ingen SR, med stativ, 2s med spegeluppfällning, ISO400. Testpappret har jag skrivit ut själv på fotopapper på min Epson 1290, och randningen som kan ses finns på papperet och beror alltså inte på kameran. Testen visar endast skärpan och upplösningen, inget annat.
Senast ändrad: