Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

klarar minneskort Canon 550d

Produkter
(logga in för att koppla)

Korri

Medlem
Hej

Jag har precis beställt en Canon 550d med lite goa objektiv. Jag har ett SanDisk Extreme III comactflash 30mb/s minneskort. 16 gig stort.

vad jag undrar är, kommer detta fungera till min Canon eller behöver den ännu snabbare för t.ex. filmning i HD?

/Erik
 
Hej

Jag har precis beställt en Canon 550d med lite goa objektiv. Jag har ett SanDisk Extreme III comactflash 30mb/s minneskort. 16 gig stort.

vad jag undrar är, kommer detta fungera till min Canon eller behöver den ännu snabbare för t.ex. filmning i HD?

/Erik

Det är SD-kort som gäller i 550d!
 
Hejsan.

Du får nog klippa sönder det för att det ska rymmas. 550D använder SD kort. För filmning rekomenderas minst klass 6.

/Roger
 
oki tack för snabba svar..

så ett Transcend SDHC Class 10 32GB borde göra susen då?
 
Utöver att det är SD-kort som gäller för 550D så kan ingen canonkamera skriva snabbare än 25 MB/s på SD-kort.

För filmning klarar du dig utmärkt med i stort sett alla kort. Kameran genererar 330MB stora filmfiler per minut. Det är 5,5MB/s. Alltså räcker billiga 15MB/s-kort.
 
oki tack för snabba svar..

så ett Transcend SDHC Class 10 32GB borde göra susen då?

Det ska inte vara några problem för filmning. Class 10 betyder minst 10MB/s och kameran skriver 5,5MB/s vid filmning.

Det mest krävande är snabba bildserier i råformat.

SD står för Secure Digital och CF för Compact Flash. 550D använder SD-kort. SDHC och SDXC är SD-varianter som medger större minneskort.

Class 6 och 10 är angivelser för minimihastigheter vid filmning. Class 10 anses säkra för full-HD 1080p.

UHS-1 är den snabbaste standarden för SDHC och SDXC, men den stödjer inte Canon än. 25MB/s är max.
 
ok tack. men med 20mb/s, kan man fota raw lika snabbt som jpg då?

Upp till att internminnet (bufferten) fylls så spelar det ingen roll hur snabbt kortet är. Det är hur snabbt internminnet töms och du kan ta nya bilder som avgörs av kortets snabbhet.

Jag rekommenderar Sandisk Extreme III 20MB/s för bra pris och prestanda.
 
Senast ändrad:
Det jag menade var att många enligt min erfarenhet inte gillar/har fördomar eller har dåliga upplevlser med Transcend jämfört med Sandisks motsvarande kort. Det är SD kort i båda fallen, men olika tillverkare!

Jag har ett Transcend 16GB-kort som är märkligt långsamt. Mina kort från Sandisk, Kingston och Panasonic har däremot fungerat som de ska.
 
Jag har ett Transcend 16GB-kort som är märkligt långsamt. Mina kort från Sandisk, Kingston och Panasonic har däremot fungerat som de ska.

Jag har hört om det problemet, och diverse annat skumt. Korrupta filer, stendöda kort, kort som fungerar lite när de själva vill. Därför drar jag mig från att både använda och rekommendera dem.

Sandisk som jag kör uteslutande har alltid fungerat toppen!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.