Annons

Klarar inte 5D mark II actionbilder på hundar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessica-am

Aktiv medlem
Om man läser i många trådar kan man tro att 5 D mark II är så gott som obrukbar till att fotografera något som rör sig snabbt. Är det så???
Jag suktar efter fullformat, främst för bättre ISO-prestanda och skillnaden i skärpedjup. Fotograferar mina barn, lite natur men framför allt hundar. En stor del av hundbilderna är actionbilder och nu undrar jag om 5D mark II klarar detta?
Jag har idag en 7D och ett 70-200/4 L IS vilket klarar actionbilderna galant. Men som sagt jag vill gärna ha fullformat. Jag fotar med AI servo och utökad fokuspunkt som jag flyttar runt beroende på komposition. Visst går det undan med hundarna, men de flesta actionbilder är ända ganska planerade. Men andra ord har jag ganska klart för mig vad hunden ska göra, hur den ska hoppa eller vilket håll den ska springa åt.
När jag började fotografera för några år sedan hade jag en 1000D och ett 55-250 objektiv och det gick att fota hundaction med det också, även om nuvarande kombination är mycket bättre.
Vad jag jag tar för typ av bilder finns på min profil här eller på min hemsida http://www.jessicashundfoto.se/portfolio/action-3721078
Blir jag besviken om jag byter? Hjälp mig, tack.
 
Skillnader som beskrivs i forumdebatter ter sig ofta överdrivna. Ändå använder många Eos 5D Mark II till sport.

Du får en lägre serietagningshastighet jämfört med 7D, men snabbare än med 1000D. Skärpan ska hinna med. 5D Mark II har säkrare autofokus än 1000D.

I en småbildskamera som 5D Mark II går det inte att placera ut fokuspunkterna lika långt ut i kanterna som med en kamera med mindre sensor. Därför är alla punkter rätt centrerade i mitten. Ta och kolla i en på fotobutiken så ser du.
 
Om man läser i många trådar kan man tro att 5 D mark II är så gott som obrukbar till att fotografera något som rör sig snabbt. Är det så???
Jag suktar efter fullformat, främst för bättre ISO-prestanda och skillnaden i skärpedjup. Fotograferar mina barn, lite natur men framför allt hundar. En stor del av hundbilderna är actionbilder och nu undrar jag om 5D mark II klarar detta?
Jag har idag en 7D och ett 70-200/4 L IS vilket klarar actionbilderna galant. Men som sagt jag vill gärna ha fullformat. Jag fotar med AI servo och utökad fokuspunkt som jag flyttar runt beroende på komposition. Visst går det undan med hundarna, men de flesta actionbilder är ända ganska planerade. Men andra ord har jag ganska klart för mig vad hunden ska göra, hur den ska hoppa eller vilket håll den ska springa åt.
När jag började fotografera för några år sedan hade jag en 1000D och ett 55-250 objektiv och det gick att fota hundaction med det också, även om nuvarande kombination är mycket bättre.
Vad jag jag tar för typ av bilder finns på min profil här eller på min hemsida http://www.jessicashundfoto.se/portfolio/action-3721078
Blir jag besviken om jag byter? Hjälp mig, tack.
Tror nog att 5D klarar av actionfotografering, men den har väl en rätt låg framerate vilket inte gör den till den idealiska cationkameran. Af är jag lite osäker på, men tror att den ändå skall vara rätt bra, tillräckligt bra. Viktigt dock med en snabbfokuserande glugg. 70-200 4,0 är ju riktigt kvick, men är inte 2,8-optik ofta snabbare.
 
Visst kan du plåta action med 5DMkII. Du får bara jobba på ett litet annorlunda sätt.
Du kan inte jämföra med 7D's autofokus men det går att lära sig om man vill.
Enda nackdelen är väl att den är lite långsam i framrate och att ljusmätaren är lite sämre. Men med lite träning så går det att göra grymt bra bilder även med den kameran.
 
När jag började fotografera för några år sedan hade jag en 1000D och ett 55-250 objektiv och det gick att fota hundaction med det också, även om nuvarande kombination är mycket bättre.

[..]

Blir jag besviken om jag byter? Hjälp mig, tack.

Jag har fotat väldigt aktiva hundar med 450D och 55-250, det gick bra. Nu använder jag 7D och 70-200, det går bättre. Jag har inte provat så mycket med 5D, men jag har använt den till andra snabba förlopp och blivit lite besviken på bildhastigheten vid de tillfällena.

Ska jag gissa på hur du kommer att uppleva det, så skulle jag säga att du inte kommer att tycka det är sämre med 5D än det var med 1000D, men du kommer att sakna både bildhastigheten och träffsäkerheten hos AF från din 7D.

5D2 lär ju bara sjunka i pris nu och ett tag framöver - fundera på att inte byta utan komplettera, eller så väntar du och ser hur bra 5D3 blir. När den kommer kanske man kan byta ut både 7D och 5D2 på en gång. ;)
 
Om man läser i många trådar kan man tro att 5 D mark II är så gott som obrukbar till att fotografera något som rör sig snabbt. Är det så???
Jag suktar efter fullformat, främst för bättre ISO-prestanda och skillnaden i skärpedjup. Fotograferar mina barn, lite natur men framför allt hundar. En stor del av hundbilderna är actionbilder och nu undrar jag om 5D mark II klarar detta?
Jag har idag en 7D och ett 70-200/4 L IS vilket klarar actionbilderna galant. Men som sagt jag vill gärna ha fullformat. Jag fotar med AI servo och utökad fokuspunkt som jag flyttar runt beroende på komposition. Visst går det undan med hundarna, men de flesta actionbilder är ända ganska planerade. Men andra ord har jag ganska klart för mig vad hunden ska göra, hur den ska hoppa eller vilket håll den ska springa åt.
När jag började fotografera för några år sedan hade jag en 1000D och ett 55-250 objektiv och det gick att fota hundaction med det också, även om nuvarande kombination är mycket bättre.
Vad jag jag tar för typ av bilder finns på min profil här eller på min hemsida http://www.jessicashundfoto.se/portfolio/action-3721078
Blir jag besviken om jag byter? Hjälp mig, tack.

Jag har en 5D Mark II och jag fotar mycket action på hundar och jag måste säga att jag gärna skulle vilja att den var lite snabbare. I början fick jag väldigt många bilder på suddiga hundar, blev galen! Nu är det dock bättre, man får bara skärpa sig lite mer ;) Sedan beror det ju också på vilket objektiv du har. Jag har ibland haft min 200mm/2.8 när jag fotat action och det blir inte bra. Så nu använder jag andra objektiv istället.

Trots att den inte är så snabb som jag vill så är jag ändå väldigt nöjd med kameran, framför allt att det är fullformat.

//Bee
 
Tack för många bra svar!
Hur menar du Mats att man får jobba på ett annorlunda sätt med 5D mark II?

Jag har ju ett 70-200/4 L IS som jag tycker är ett mycket bra objektiv. Jag vet inte hur autofokusen på mitt objektiv står sig mot 2,8 varianten, men det borde ju fungera lika fint på 5d2 som på min 7D. Så det bör väl inte vara pga objektivet om autofokusen inte skulle hänga med i alla fall?
Jag inbillar mig att runt 4 b/s är tillräckligt, men det är kanske lätt att sitta och tycka det när man vant sig vid 8b/s. En annan sak att byta ner sig till 4 b/s eller?

Bee: Jag har sett flera av dina fina djurbilder på både hundar och även fåglar. Vad använder du för objektiv? Varför fungerar inte 200/2,8 till hundaction? Trodde det var ett "snabbt" objektiv.

Visst att vänta på uppföljaren till 5D2 är väl ett alternativ som säkert både har fler antal b/s och en vassare autofokus, men ger med största sannolikhet också ett större hål i plånboken än tänkt.
 
Tack för många bra svar!
Hur menar du Mats att man får jobba på ett annorlunda sätt med 5D mark II?

Jag har ju ett 70-200/4 L IS som jag tycker är ett mycket bra objektiv. Jag vet inte hur autofokusen på mitt objektiv står sig mot 2,8 varianten, men det borde ju fungera lika fint på 5d2 som på min 7D. Så det bör väl inte vara pga objektivet om autofokusen inte skulle hänga med i alla fall?
Jag inbillar mig att runt 4 b/s är tillräckligt, men det är kanske lätt att sitta och tycka det när man vant sig vid 8b/s. En annan sak att byta ner sig till 4 b/s eller?

Bee: Jag har sett flera av dina fina djurbilder på både hundar och även fåglar. Vad använder du för objektiv? Varför fungerar inte 200/2,8 till hundaction? Trodde det var ett "snabbt" objektiv.

Visst att vänta på uppföljaren till 5D2 är väl ett alternativ som säkert både har fler antal b/s och en vassare autofokus, men ger med största sannolikhet också ett större hål i plånboken än tänkt.
Ett tips är ju att kolla efter en begagnad EOS 1D mark III. Inte särskilt dyra idag. fanns ju en af-bug på en del av de kamerorna. Men de flesta har fått gratis fixat på verkstad.
 
Tack för många bra svar!
Hur menar du Mats att man får jobba på ett annorlunda sätt med 5D mark II?

Jag har ju ett 70-200/4 L IS som jag tycker är ett mycket bra objektiv. Jag vet inte hur autofokusen på mitt objektiv står sig mot 2,8 varianten, men det borde ju fungera lika fint på 5d2 som på min 7D. Så det bör väl inte vara pga objektivet om autofokusen inte skulle hänga med i alla fall?
Jag inbillar mig att runt 4 b/s är tillräckligt, men det är kanske lätt att sitta och tycka det när man vant sig vid 8b/s. En annan sak att byta ner sig till 4 b/s eller?

Bee: Jag har sett flera av dina fina djurbilder på både hundar och även fåglar. Vad använder du för objektiv? Varför fungerar inte 200/2,8 till hundaction? Trodde det var ett "snabbt" objektiv.

Visst att vänta på uppföljaren till 5D2 är väl ett alternativ som säkert både har fler antal b/s och en vassare autofokus, men ger med största sannolikhet också ett större hål i plånboken än tänkt.

Jag tycker att mitt 200/2.8 är för långsamt. Det hänger inte riktigt med ordentligt. Då är mitt 24-105/4L bättre tycker jag. Även mitt 100mm/2.8 macro är ok.
 
Inga problem med 5D Mark II och hundar

Har tagit tusentals bilder på hundspann och löstspringande hundar med 5D mark II. Hundar har varit uppe i 50 km/h och det har fungerat. Det största problemet med hundar är att de inte rör sig i en konstant fart och riktning så det kan upplevas att kameran missar fokus, men oftast beror det på en själv. Använd ett enbenstativ och Canons L gluggar så funkar det utan problem.
Bilden på tollaren är tagen med ett 100-400 och bländare,5. Slutartid 1/1000, iso 320.
 

Bilagor

  • action-dog-copy-bildtorget.jpg
    action-dog-copy-bildtorget.jpg
    74.4 KB · Visningar: 638
Kan vara lite knivigt att få till det om du är för nära hunden.. prova att öka avståndet till hunden om du kan.
 
Har tagit tusentals bilder på hundspann och löstspringande hundar med 5D mark II. Hundar har varit uppe i 50 km/h och det har fungerat. Det största problemet med hundar är att de inte rör sig i en konstant fart och riktning så det kan upplevas att kameran missar fokus, men oftast beror det på en själv. Använd ett enbenstativ och Canons L gluggar så funkar det utan problem.
Bilden på tollaren är tagen med ett 100-400 och bländare,5. Slutartid 1/1000, iso 320.

Jag håller med om att det går att ta bra actionbilder med 5D mark II, men jag skulle gärna vilja ha den lite snabbare ;) Men man kan inte få allt. Det andra överväger.

Fin bild förresten ;)

Bee
 
Har tagit tusentals bilder på hundspann och löstspringande hundar med 5D mark II. Hundar har varit uppe i 50 km/h och det har fungerat. Det största problemet med hundar är att de inte rör sig i en konstant fart och riktning så det kan upplevas att kameran missar fokus, men oftast beror det på en själv. Använd ett enbenstativ och Canons L gluggar så funkar det utan problem.
Bilden på tollaren är tagen med ett 100-400 och bländare,5. Slutartid 1/1000, iso 320.

Superfin bild som verkligen visar att det fungerar alldeles utmärkt! Sen kanske en 7D träffar fokus oftare, men vill man ha fullformat så är ju din bild en finfint exempel.
Inte behöver man väl ha enbensstativ på ett 70-200 L med bildstabilisering?
 
Jag har ju både en 7d och en 5d MkII och fotar mycket hundar och hästar. Det är ju inte så att det inte går att använda 5d:n, men den är faktiskt inte ens nära 7d:n i pricksäkerhet. När jag fotar min Jack russel så kanske jag får 20-30% skarpa bilder med 7d:n och kanske 10% skarpa med 5d:n. Lägg sen till den snabbare serietagningen på 7d:n så skulle jag ärligt talat inte rekommendera 5d:n till det ändamålet. MEN... När skärpan väl sitter där så är ju bilderna från 5:an magiska. Så jag vill ha....både och :) Egentligen är det nog mest serietagningsförmågan som gör 7d:n till en bättre hundkamera tycker jag. För då ökar sannolikheten att du får öron, ben och tunga på rätt plats :)

edit Skärpa är ju relativt så ta mina procentsatser med en nypa salt, men förhållandet stämmer
 
Senast ändrad:
Om man läser i många trådar kan man tro att 5 D mark II är så gott som obrukbar till att fotografera något som rör sig snabbt. Är det så???
Jag suktar efter fullformat, främst för bättre ISO-prestanda och skillnaden i skärpedjup. Fotograferar mina barn, lite natur men framför allt hundar. En stor del av hundbilderna är actionbilder och nu undrar jag om 5D mark II klarar detta?
Jag har idag en 7D och ett 70-200/4 L IS vilket klarar actionbilderna galant. Men som sagt jag vill gärna ha fullformat. Jag fotar med AI servo och utökad fokuspunkt som jag flyttar runt beroende på komposition. Visst går det undan med hundarna, men de flesta actionbilder är ända ganska planerade. Men andra ord har jag ganska klart för mig vad hunden ska göra, hur den ska hoppa eller vilket håll den ska springa åt.
När jag började fotografera för några år sedan hade jag en 1000D och ett 55-250 objektiv och det gick att fota hundaction med det också, även om nuvarande kombination är mycket bättre.
Vad jag jag tar för typ av bilder finns på min profil här eller på min hemsida http://www.jessicashundfoto.se/portfolio/action-3721078
Blir jag besviken om jag byter? Hjälp mig, tack.

Har tittat på dina hundbilder. Många av dem hade du förmodligen klarat lika bra med 5DMKII.
Jag har både en 5DMKII en 1DMKIIN. För hundbilder använder jag helst den sistnämnda.
Det beror på att den har säkrare följande fokus och en högre bildhastighet.
Om man ser en bildserie på en hund tagen med 9/bilder per sekund så ser är hunden inte är till sin fördel under flera moment i ett språng. Man vill ha det på väg upp eller mitt i språnget. Inte under landningeller när den drar ihop sig till nästa. Så om man får 5 rutor på ett språng kan man direkt slänga 3. Så med knappt halva bildhastigheten så minskar chansen att man har fångat just det momentet där hunden ser bäst ut.
Fast visst har jag fått bra bilder också med min 5DMKII.
Så om du undrar om 5DMKII är bättre än 7D skulle jag säga att ibland och i andra situationer sämre. Bildhastigheten är största svagheten och AF är något sämre än 7D. I andra mer förutsebara situationer får du ett bättre resultat. Nu påstås ju 5DMKIII vara på gång och om man får tro ryktena kommer den bli helt rätt också för hundfoto.
Här är en bild tagen med min 5DMKII. Så visst går det.
 

Bilagor

  • _MG_5771.jpg
    _MG_5771.jpg
    22.7 KB · Visningar: 254
Superfin bild som verkligen visar att det fungerar alldeles utmärkt! Sen kanske en 7D träffar fokus oftare, men vill man ha fullformat så är ju din bild en finfint exempel.
Inte behöver man väl ha enbensstativ på ett 70-200 L med bildstabilisering?

Men är inte poängen att just för den här typen av bilder har du inte så mycket nytta av fullformat?

Sådana här bilder går att ta med i stort sett vilken systemkamera som helst men det som ger den största förbättringen i andelen "keepers" är just en kamera och ett objektiv med bra AF.

Enbensstativ är väl möjligen bra för att inte bli trött i armarna men eftersom man ändå måste hålla sig till extremt korta tider så är inte skaknignen något speciellt problem. Jag tycker det skulle vara mycket hindrande att fota springande hund med stativ, men smaken är olika.
 
Men är inte poängen att just för den här typen av bilder har du inte så mycket nytta av fullformat?

Sådana här bilder går att ta med i stort sett vilken systemkamera som helst men det som ger den största förbättringen i andelen "keepers" är just en kamera och ett objektiv med bra AF.

Enbensstativ är väl möjligen bra för att inte bli trött i armarna men eftersom man ändå måste hålla sig till extremt korta tider så är inte skaknignen något speciellt problem. Jag tycker det skulle vara mycket hindrande att fota springande hund med stativ, men smaken är olika.

Jag har heller inte använt stativ till hundbilder och har inte kännt behov av det heller. Den som föreslog det använde 100-400 mm och då kanske det behövs.

Visst, just till actionbilder kanske man inte är i största behov att ha fullformat. Men jag vill ha det till andra ändamål och då skulle jag vilja ta actionbilderna med den också.
 
Men är inte poängen att just för den här typen av bilder har du inte så mycket nytta av fullformat?

Sådana här bilder går att ta med i stort sett vilken systemkamera som helst men det som ger den största förbättringen i andelen "keepers" är just en kamera och ett objektiv med bra AF.

Enbensstativ är väl möjligen bra för att inte bli trött i armarna men eftersom man ändå måste hålla sig till extremt korta tider så är inte skaknignen något speciellt problem. Jag tycker det skulle vara mycket hindrande att fota springande hund med stativ, men smaken är olika.

Håller med till fullo, vad många glömmer också är att ha en tillräckligt kort slutartid.
Jag har försökt fotografera våra vänners hund när hon springer i full fart och för att frysa hunden i bilden så har det handlat om 1/2000sek eller kortare tid.
 
Till porträttbilderna kommer du inte bli besviken på en 5d :) Framförallt så är det ju möjligheten till ännu kortare skärpedjup, eller egentligen ännu mer att få lika kort skärpedjup trots att du bländar ner ett steg.(= ännu bättre skärpa som regel) (Förvisso får du gå närmare med samma objektiv om du jämför med din 7d)
Så du får som sagt var fundera på vilka av bilderna du vill prioritera. (Om nu inte nästa 5d blir bra på allt och du vill vänta på den)

Bilden här tagen med en 5d MkII 70-200 @135 mm F2,8
 

Bilagor

  • IMG_6483.jpg
    IMG_6483.jpg
    69.8 KB · Visningar: 234
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.