Annons

Klämdag med K10D och K100D

Produkter
(logga in för att koppla)

Sushan

Avslutat medlemskap
Wheee!!! Idag har jag hållit i både en K100D och en K10D. :eek:) Det var visning av båda på det nyöppnade FotoQuick inne i Krämaren i Örebro så jag fick klämma och testa båda och kika på objektiven 18-55, 55-200 och 16-45.

K10D hade ett bra grepp för högerhanden och med ett batterigrepp borde den bli riktigt superhärlig att hålla i. Det satt ett 16-45 på K10D:n och det kändes behagligt att jobba med, lite samma "smörkänsla" som Sigmas 150-makro har. På K100D satt ett kitobjektiv 18-55 och byggmässigt var det rätt likt 16-45 fast mindre och det var betydligt mindre "plastigt" än det motsvarande kitobjektivet till min Canon 350D och jag tror knappast det är sämre i kvalitet.

Jag berättade att jag köpt en analog Z-1 och representanten för Pentax sa då att K10D är den digitala motsvarigheten och uppföljaren till Z-1:an, men att det fanns många fler funktioner i den digitala. Dessutom sa han att K10D kommer ut i nästa vecka och att de nya vädertätade objektiven skulle komma "i vår" och att de kommer att bli supertysta att använda.

Finns det någon där ute i vårt avlånga land som kan tänka sig att sponsra mig med en K10D?! Någon frivillig? Hallå? Jag nöjer mig med ett 16-45 och ett 55-200 till att börja med! Ingen som är intresserad? ;o)))
 
Nä, Susanne - du har ju redan fått en Z-1:a av mig ;) Fast om du håller ut kan du få köpa min K10D billigt om några år ...

/Jimmy
 
Tack Susanne! Står först i kön för en K10D hos Cyberphoto, nu hoppas jag att säljaren du träffade har rätt i att den kommer i nästa vecka. Det har visserligen stått "beräknas finnas i lager i slutet av november" men din källa känns säkrare. Då är det bara att härda ut några dagar till...;-)

m v h Lena
 
Klippt från DUSTIN

Artikelnr. 5010099153
Lagerstatus Ej i lager
Beräknad leverans 2006-11-23
Tillverkare PENTAX
Tillv. art. nr. 19095

nästa torsdag alltså :)
 
Lenahlm skrev:
Tack Susanne! Står först i kön för en K10D hos Cyberphoto, nu hoppas jag att säljaren du träffade har rätt i att den kommer i nästa vecka. Det har visserligen stått "beräknas finnas i lager i slutet av november" men din källa känns säkrare. Då är det bara att härda ut några dagar till...;-)

m v h Lena
Ledsen att behöva göra dig besviken men jag står som nummer två i Cyberphotos kö, bara deras testavdelning är före. Men jag skulle tro du får din kamera samtidigt som mig i alla fall :)
 
ok då kanske de har fått fart på produktionen, senast jag hrde något från pentax var leverans v.48, om två veckor alltså...men ju tidigare ju trevligare...
 
En kul och smart grej jag "råkade" upptäcka var att det fanns en extra funktion på on-off-knappen så att man kan ta ett testfoto som inte sparas på minneskortet och detta fanns på både K100D och K10D. Himla praktiskt tycker jag i alla fall! :eek:) Sedan fick jag reda på att "fn" inte alls var en knapp att trycka på när livet j-las med en utan betydde "funktion", så det motsvarar väl meny-knappen på min 350D i så fall.

* Karin Larsson
(snysop) skrev:

Tsss, jag nöjer mig med bara ett K10D-hus. :-D Objektiv har jag redan. :-D :-D
Hörru, Karin... förstör nu inte mina sponsorchanser! ;o)

jido skrev:
Nä, Susanne - du har ju redan fått en Z-1:a av mig ;) Fast om du håller ut kan du få köpa min K10D billigt om några år ...

/Jimmy
Fick och fick... den kostade ju några slantar i alla fall! ;o) Hoppas att jag inte behöver vänta alltför länge på min egen K10D för om jag ska vänta tills du tröttnat på din så får jag nog vänta länge... alldeles för länge! :eek:)

Till Lena, Mats, Håkan, Peter och Bengt, och alla andra i väntans tider, kan jag bara säga:
Den som väntar på nå't gott, väntar aldrig för länge! ;o)))
 
Susanne Andersson [FM] (Sans) skrev:
Till Lena, Mats, Håkan, Peter och Bengt, och alla andra i väntans tider, kan jag bara säga:
Den som väntar på nå't gott, väntar aldrig för länge! ;o))) [/B]


låt mig omformulera till ngåot som passa verkligheten något bättre. "Den som väntar på något gott väntat ALLTID för länge"

jag skulle kunna undebygga min åsikt med filosofiska argument men skiter i det då jag är hungrig=)

menmen vi får hoppas att den kommer snart, jag sitter kameralös=(
 
Ja nog kan man få vänta för länge allt. Skulle behövt AS för länge sedan, *istDl:n har haft problem med senaste veckans fotande av dans och fotboll. Nu till helgen blir det friidrott. Jaja, man får väl nöja sig med att låna fruns jobbarkamera, en äcklig Canon 1Dmk2 med såndär tråkig L-optik...... Jag menar, vad får man inte stå ut med i väntan på ny kamera?
 
Haha det verkar som alla ....

väntar på tomten och vill få största paketet.

Hoppas den (K10D) inte har några programvaruproblem eller annat som gör att man borde ha väntat till en senare uppgradering!!

Hmm undrar om min muta till cyberphoto ;-)) kommer att ge mig företräde hihi.

Nähä man får väl vänta då........

L
 
Re: Haha det verkar som alla ....

Lennarth S skrev:
Hoppas den (K10D) inte har några programvaruproblem eller annat som gör att man borde ha väntat till en senare uppgradering!!
L

Firmware upgrades lär väl komma förr eller senare, eller hur ser historiken ut med tidigare Pentax-modeller?

Det verkar ju så många elektronik-tillverkare jobbar nu förtiden, istället för att testa systemet fullständigt själv så är det viktigast att komma ut snabbt till kund med grejjerna och sen låta kunden göra FW-upgrade för att rätta till ev. missar.
 
Som de flesta andra som klämt på K10D tycker även jag att greppet är riktigt bra. Har inte känt på D80 men skulle valt K10D även om den haft sämsta greppet i världen ;)
 
Re: Haha det verkar som alla ....

Lennarth S skrev:
väntar på tomten och vill få största paketet..............



Nähä man får väl vänta då........

L

Det kanske går att skjuta upp julen någon vecka :

Pentax K10D kamerahus
Lagerstatus: Beräknas in i början av januari

Eller så skjuter man tomten istället ;-)
 
Re: Re: Haha det verkar som alla ....

Punkk skrev:
Firmware upgrades lär väl komma förr eller senare, eller hur ser historiken ut med tidigare Pentax-modeller?

Det verkar ju så många elektronik-tillverkare jobbar nu förtiden, istället för att testa systemet fullständigt själv så är det viktigast att komma ut snabbt till kund med grejjerna och sen låta kunden göra FW-upgrade för att rätta till ev. missar.

under de 2 månader som jag hade min K100, så kom det 1 uppdatering. men för min DS som jag hade i 1 år så kom det 1 som jag använde....minns inte om det kom fler men de verkade inte ha så stora förändringar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.