Annons

Klädfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Om vi fotograferar i ett mörkt rum så kan vi öppna slutaren (sekunder, timmar spelar ingen roll för det är mörkt) och fyrar av blixtarna för hand och sedan stänga slutaren.
Det som begränsar mängden ljus som träffar sensoren är 2 saker.
1 Bländarens storlek
2 Mängden blixtljus.

Om vi gör detta i ett väl upplyst rum så påverkar rummets belysning exponeringen.

Normalt med blixtar är att man använder ett modellljus. Modelljuset visar hur skuggor kommer falla och släcks när blixtarna fyras av.

Så normalt vid blixtfotografering är att lampor runt omkring är släckta. Så vilken tid du väljer på kameran är ganska ointressant.
Men du vill inte ha med allmänljuset och du kan inte passera kamerans blixtsynktid.
Beroende på kamera innebär detta tider från 1/500 del upp till 1/30 dels sekund.

Och exponeringen styr du med bländaren och den mängd ljus du tillför.
 
Har du blixtarna vända snett bak mot bakgrunden eller snett vinklat mot modellen?

Ska kolla upp frigolitskivorna på ett byggvaruhus. :))) TACK!

Blixtarna är riktade mot bakgrunden.

Det finns skivor i olika tjocklekar och det mesta fungerar även om de är tunna (2 cm). Tejpa/Limma ihop 2 st för att få dem tjockare.
Ta 2 plankor, lika långa som skivan är bred. Sätt flera 4-5" (tum) spikar genom den ena plankan, men ingen i mitten.
I__I__I____I__I__I
Lägg den andra plankan under och på mitten dra en spik unerifrån igenom båda.
I__I__I__I__I__I__I
-------------I------------
Du har nu ett kors med spikar du kan vika ut. Vik ut korset och tryck ner frigolitskivan på spikarna. Den bör nu stå av sig själv.
 
Blixtarna är riktade mot bakgrunden.

Det finns skivor i olika tjocklekar och det mesta fungerar även om de är tunna (2 cm). Tejpa/Limma ihop 2 st för att få dem tjockare.
Ta 2 plankor, lika långa som skivan är bred. Sätt flera 4-5" (tum) spikar genom den ena plankan, men ingen i mitten.
I__I__I____I__I__I
Lägg den andra plankan under och på mitten dra en spik unerifrån igenom båda.
I__I__I__I__I__I__I
-------------I------------
Du har nu ett kors med spikar du kan vika ut. Vik ut korset och tryck ner frigolitskivan på spikarna. Den bör nu stå av sig själv.

Det som händer här är att modellen blir väldigt matt i hudtonerna. Ingen lyster så att säga. Om man var en person till skulle man kunna med hjälp av reflexskärm vinkla så att man fick till lystern på modellen.
 
Det jag berättade om att kunden vill ha ett sepia ton filter. Jag skapade ett eget färgfilter i en guldaktig ton. Och här ser ni skillnaden på bilden med grå kontra guldfilter. Bilden blir lite mjukare.
 
Senast ändrad:
Riktigt kul att se. Fick massa ideer. :)))))

TACK!!!


Jag gjorde ett liknande jobb precis i början på sommaren, och har äntligen tagit mig tid att skriva en ganska så lång och utförlig bloggpost om hur jag gjorde och sånt som kanske kan vara intressant för er som stöter på liknande uppdrag.

http://www.stefantell.se/blogg/2010/08/produktfotografering-klader-arbetsgang/

Har jag missat något är det bara att fråga medan jag har det hyfsat färskt i minnet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.