** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klädfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker du ska addera ett leende till bilden. :)

Jag kan tycka det inte ser så bra ut om man får för kraftig överstrålning från den vita bakgrunden. Mitt tips är att inte fläska på för mycket med bakgrundssljuset så att det belyser huvudmotivet.

Ja ett leende hade varit på plats. Gud så stressad man blir när det inte klaffar som man vill. ;-) Helst vill jag få bilden perfekt utan rödstick och konstigheter, men lite efterarbete blir det ju oavsett.

Jag håller med. Nu har jag sprängt utfrätningsvallen i histogrammet och har 90% av det vita utanför histogrammet. Så styrkan på bakgrunden kan nog dras ner. Det som kommer bli är att jag får eventuellt lite gråare färg i det vita på andra sidan, då jag bara belyser med 1 blixt på bakgrund. Men det är lätt fixat i PS. Så länge jag slipper frilägga. ;-)

För att undvika den där överstrålningen som det lätt blir med en för ljus bakgrund (ljus som studsat på den vita bakgrunden och sedan smygit runt kanterna på modellen så de känns lite hafsigt frilagda ut) kan du prova att blockera ljus bakifrån lite så det inte uppstår.

Prova att skapa en lite kort "korridor" som modellen kan stå i av vita eller svarta vikväggar av något slag (eller bara pappskivor). Sen kan du även prova att ändra vinkeln på blixten som är riktad mot bakgrunden så att "studset" inte kommer rätt mot modellen bakifrån. Ljus brukar ju studsa med ungefär samma vinkel från en reflektiv yta som det kom in, dvs, placera den blixten så den är lite mer riktad snett mot bakgrunden. Du kommer nog se skillnad när du provar dig fram.

Apropå de där inställningarna som är under ISO200 så tror jag du ska undvika dem om du kan, de är lite kompromissartade och ger inte alltid bästa resultat.

Och när det gäller bakgrund och ljus så försök ha så stort avstånd som lokalen tillåter, bygglampor skulle jag nog undvika. Kommer både bli varmt och konstig blandning av färgtemperatur.

Lycka till

TACK!

Var hittar jag pappskivor för korridor? Ska iväg och köpa ett jordat grenurtag för fler sladdar, då skulle jag kunna köpa skivor som blockar bakgrundsljuset. Vilket håll på paraplyet mot bakgrunden. Jag har provat bägge hållen, men tycker inte det är mycket skillnad. Nu pekar paraplyet med rundningen mot bakgrunden, men det studsar ändå mot modellen.? Ska jag vända?

Har lyckats komma ner till en bländare på F9 och lagt på två softbox vita framstycke på huvudljuset som funkade väldigt bra. Reflektorskärm nära på andra sidan, och hudtonerna har blivit mycket bättre.

Fortfarande mycket rödstick i det vita tonerna på modellen i t-shirt. :( Men det kan jag fixa i PS.

Lisa

Det har blivit bättre. Om ni jämför med förra bilden. Ni får ursäkta direkt uppstigen ur sängen in i studion. Men ni ser hudtonera att de är inte lika utfrätta som förut. Men det röda tonen är ju tyvärr kvar. Avskärmning från bakgrundsljuset måste jag ordna till.

F8, 1/160s, här bestämde jag mig för att F9 förmodligen kommer bli bättre.

Här ser man tydligt rödsticket i det vita i kläderna. :( Ja i hudtonerna också. Vad tycker ni är detta acceptabelt arbetsmaterial? Ljussättningen är i mitt tycke platt och tråkig. Men bilderna ska ligga i webshop och presentera kläder.

Senast ändrad:
Slutartid:
Har du provat 1/200 (eller kan din kamera synka på 1/250)? Blir ju aningens mindre ljus i bilden då.

Avskärmare:
Ta det som du hittar, bara det har en neutral färg, annars blir det ännu mer färgstick. Kanske något från IKEA, en sån där panelgardinvepa? Annars går ju vit kartong bra. Ställ den bara inte för nära, hellre lite bakom modellen, annars kommer den fungera som reflexskärm och lägga till ännu mer ljus och ta bort ännu mer kontrast.

Färgstick:
Köp ett gråkort, finns på de flesta välsorterade kamerahandlare. Så kan du enkelt ställa in vitbalansen i efterhand.

Exponering:
Tror du behöver få ner ljuset i bilden ytterligare, annars blir det för utfrätta partier på kläderna, och det är svårt att få tillbaka i efterhand. Var inte så rädd för att bakgrunden inte är helt kritvit. Det är ju betydligt lättare att ordna det än att för starkt ljus bakifrån förstör hela bilden.

Slutartid:
Har du provat 1/200 (eller kan din kamera synka på 1/250)? Blir ju aningens mindre ljus i bilden då.

Avskärmare:
Ta det som du hittar, bara det har en neutral färg, annars blir det ännu mer färgstick. Kanske något från IKEA, en sån där panelgardinvepa? Annars går ju vit kartong bra. Ställ den bara inte för nära, hellre lite bakom modellen, annars kommer den fungera som reflexskärm och lägga till ännu mer ljus och ta bort ännu mer kontrast.

Färgstick:
Köp ett gråkort, finns på de flesta välsorterade kamerahandlare. Så kan du enkelt ställa in vitbalansen i efterhand.

Exponering:
Tror du behöver få ner ljuset i bilden ytterligare, annars blir det för utfrätta partier på kläderna, och det är svårt att få tillbaka i efterhand. Var inte så rädd för att bakgrunden inte är helt kritvit. Det är ju betydligt lättare att ordna det än att för starkt ljus bakifrån förstör hela bilden.

Min ljusmätare har jag hämtat. Så nu ska jag bara lära mig använda den för att se så jag har bra ljus. Det är en Gossen. Jag har ställt in ISO på den. Hur ska jag nu avläsa med mätaren? Är det några andra värden jag ska sätta in? Hur använder jag den mao.

Har varit på Killbergs hittat två kartongskivor vita, som jag ska sätta på var sida snett bakom modellen.

Gråkort har jag. Hur ska jag använda den? fotografera av och ta gråa värdet som normalt ligger på 128 i PS och utläsa i PS vad den gråa färgen ligger på i min studio?

Jag ska prova med att flytta bak blixten längre bak och se hur det påverkar bilden. Tycker också att det fortfarande är för mycket ljus.

Om du kan hjälpa mig med hur jag använder ljusmätaren, så jag kan mäta upp bakgrund och vid modell och gråkorts användningen är jag evigt tacksam. Jag är redan evigt tacksam för alla hjälpsamma människor härinne som lärt mig massor. :)))))

Jag har ändrat taktik. Fick ett tips om att bakgrunden ska överexponeras 1 steg. Och nu har jag greppat ljusmätaren och förstår hur jag ska utläsa. Så när blixten utlöses om jag har F8 som bländare ska bakgrunden ligga på F16. Den är inte helt vit. Och jag gjorde en ändring till och bytade paraply mot softbox för att se skillnad på bakgrunden, men tror paraplyet sprider bättre än softboxen.

Nu tycker jag hudtonerna och färgerna börjar bli bättre. Jag ska prova mig fram och försöka få upp bakgrunden lite till så att jag får en större vithet i andra sidan av armen, så när jag ställer in vitpunkt i PS, så blir andra vita kläder inte utfrätta som bakgrunden.

Tänker jag rätt? Hur tycker ni det ser ut?

Senast ändrad:
Sista bilden ut. Nu tycker jag jag börjar närma mig mer och mer. Nu känns det som att arbetsmaterialet har goda förutsättningar.

Kom gärna med sista funderingar kanske ska jag lägga på tjockare lakan och flytta fram huvudljuset närmre? Imorgon klockan 11 är det dags!

Tack för alla hjälp!

Senast ändrad:
En liten återknytning tänkte jag göra! Har en plåtning kvar på torsdag, då det är många kläder som skulle fotograferas.

Jag satte upp ett par olika ljussättningar där jag plåtade mig själv och hade med till kund. Kunden säljer endast märkeskläder och DYRA sådana. Och vi kom bägge fram till att det kändes mjukare och mer exklusivt med att inte göra helt utfrätt vit bakgrund utan använda oss av den grå som blir när man inte belyser den vita bakgrunden. För att få mer liv och djup i bilden valde vi även bara att använda huvudljuset, så vi fick en skugga bakom modellen. Helt utfrätt bakgrund i vitt kändes för oss lite för mycket Ellos och att de bilderna är väldigt platta och tråkiga.

Alla bilderna ska beskäras under näsan på modellen då kund riktar sig till kunder i alla åldrar och därav har jag inte lagt någon vikt i modellens ansikte utan bara kläderna. Denna bilden som jag visar är den enda bilden som jag tror modellens ansikte kommer vara med, då den visar en funktion på plagget.

Jag har bara gjort grundredigering på bilden. Kund vill att alla bilder ska gå i lätt sepia ton, gärna lite guldaktigt och mjukt. Och en kraftigare beskärning! Och jag kommer lätta upp den gråa bakgrunden lite, den är lite för mörk.

Kom gärna med feedback. Det behöver jag!

Senast ändrad:
Kul att se framstegen och resonemanget runt bilderna. Det bevisar att det är testa, testa, öva, öva som gäller. Det börjar se riktigt bra ut tycker jag. Personligen tycker jag att "lätt sepia ton, gärna lite guldaktigt " låter lite knepigt på denna typ av bilder men det är bara en känsla jag får. Hoppas vi får se slutresultatet. Det går verkligen åt rätt håll.

Om du har 2 studioblixtar och vill ha en helt utfrätt bakgrund så kan du sätta en på varje sida för att lysa upp bakgrunden. Framför modellen ställer du stora vita frigolitskivor där ljuset kan reflektera tillbaka och lysa upp modellen. Vinkla skivorna mot modellen och ignorera alla punkter (gick ej att 'rita' på annat sätt)

------------------------------------------ Bakgrund

.../......................................... \
B1.........................................B2
...................Modell

__________........____________
.....Frigolit....................Frigolit
.......................X
..................Kamera

Kul att se framstegen och resonemanget runt bilderna. Det bevisar att det är testa, testa, öva, öva som gäller. Det börjar se riktigt bra ut tycker jag. Personligen tycker jag att "lätt sepia ton, gärna lite guldaktigt " låter lite knepigt på denna typ av bilder men det är bara en känsla jag får. Hoppas vi får se slutresultatet. Det går verkligen åt rätt håll.

Man måste ju börja någonstans så att säga. Och det är som du säger. Övning ger färdighet och man lär sig av sina misstag och ser ju konkret vad som blev fel och kan ändra.

Ja det där lätt sepia eller guldaktigt är något kunden hemskt gärna vill ha. Och jag förstår hennes tankegång och vilka bilder hon är ute efter. Har gjort några förslag på henne som vi ska kika på. Hon är inte så angelägen om att rätt färger kommer fram om jag säger så.

Ja jag kommer lägga upp slutresultatet så ni får se hur det blev.

Något jag gärna delar med mig också är vikten av en BRA MODELL som vet hur man ska posera. Det har underlättat mitt jobb avsevärt.

Om du har 2 studioblixtar och vill ha en helt utfrätt bakgrund så kan du sätta en på varje sida för att lysa upp bakgrunden. Framför modellen ställer du stora vita frigolitskivor där ljuset kan reflektera tillbaka och lysa upp modellen. Vinkla skivorna mot modellen och ignorera alla punkter (gick ej att 'rita' på annat sätt)

------------------------------------------ Bakgrund

.../......................................... \
B1.........................................B2
...................Modell

__________........____________
.....Frigolit....................Frigolit
.......................X
..................Kamera

Då får man ju massa ljus som "slaskar över modellen bakifrån? Har du någon bild där du fotograferat så. Skulle vara kul att se. :) Har inte vit frigolit men vit glättad pappskiva. :)

Då får man ju massa ljus som "slaskar över modellen bakifrån? Har du någon bild där du fotograferat så. Skulle vara kul att se. :) Har inte vit frigolit men vit glättad pappskiva. :)

Här ett exempel tagit på en kurs med Janne höglund här på fotosidan (kan varmt rekommendera hans kurser). Denna är dock tagen med 3 blixtar på varje sida men principen är densamma. Du kan köpa 2m höga frigolitplattor på byggvaruhus.

Slutartiden spelar ingen roll när du bara använder blixtar i studio, du sköter exponeringen med bländaren på kameran och effekten på blixten.
Varför? Blixtens ljus varar under så kort tid (kanske 1/800), ställ slutaren på 1/250 och låt den vara där. OBS detta gäller om du bara använder bilxtar.

Lycka till!

Bilagor

• _MG_7204.jpg
    _MG_7204.jpg
    7.7 KB · Visningar: 183
Här ett exempel tagit på en kurs med Janne höglund här på fotosidan (kan varmt rekommendera hans kurser). Denna är dock tagen med 3 blixtar på varje sida men principen är densamma. Du kan köpa 2m höga frigolitplattor på byggvaruhus.

Slutartiden spelar ingen roll när du bara använder blixtar i studio, du sköter exponeringen med bländaren på kameran och effekten på blixten.
Varför? Blixtens ljus varar under så kort tid (kanske 1/800), ställ slutaren på 1/250 och låt den vara där. OBS detta gäller om du bara använder bilxtar.

Lycka till!

Har du blixtarna vända snett bak mot bakgrunden eller snett vinklat mot modellen?

Ska kolla upp frigolitskivorna på ett byggvaruhus. :))) TACK!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar