Annons

Klädfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoGirl

Avslutat medlemskap
Jag har en klädfotografering inför en webbshop som jag aldrig haft förr och mina förutsättningar är följande.

Har Elinchrome BX500ri 2 st med softbox
Vit bakgrund på stativ
Nikon D300 där jag kör D2X nerladdade bildinställningar.

Har en gammal interfit lampa 150w där blixtröret är kasst. En SB600 extern blixt har jag också. (hur skulle den kanske kunna komma till nytta?)

Det kommer vara bilder på bara kläder fast på modell, men modellen ska inte synas så att säga, utan kläderna som ska komma fram. Kund vill eventuellt ha helt kritvit bakgrund, då det ska läggas på webben och produkten ska lyftas fram.

Jag fattas ju två blixtar att lysa upp bakgrunden. Finns där några knep, inställningar jag kan göra för att få bakgrunden i den vita färgen utan att fräta ut kläder och modellen?

Har testat mig fram med ISO 200, F8-F11, tider mellan 1/125 - 1/250. Vilken effekt hade ni kört på lamporna och vilket avstånd?

Jag skulle vilja komma så nära slutresultat jag kan i studion så jag inte behöver för mycket redigering i PS. Är det helt omöjligt utan två extra blixtar att belysa bakgrunden?

Tacksam för snabba svar!

//Lisa
 
Hmmm..... En lite klurig uppgift.

Alternativ 1:
Använd SB600an att lysa upp bakgrunden precis bakom modellen. Styr SB600 med kommandoläget på D300:an och Elinchromerna med sladd. (Du får exprimentera lite så att alla blixtar slår samtidigt, men det borde funka)
Detta borde ge en ljusare fläck på den vita bakgrunden, och om behövligt för att skärma av ljuset från 600:an med en bit kartong eller liknande. Improvisera.
Fixa bakgrunden i PS med trollspöt. Den ljus fläcken gör det lättare att frilägga runt modellen.

Alternativ 2:
En eller helst två halogenlampor (bygglampa) på 150W eller hellre 500W på bakgrunden. Även här kan en del avskärmning behövas föra att ljuset inte skall slaska (lysa över) på modellen.
Även här kommer en del PS jobb in, men det borde funka bra att med trollspöt helt frilägga modellen.

I båda alternativen anväder du Elincromerna för att ljussätta modellen så som du vill. Justera styrkan på dem efter behag.

Hoppas att du fick lite idéer.

//Patrik
 
Hmmm..... En lite klurig uppgift.

Alternativ 1:
Använd SB600an att lysa upp bakgrunden precis bakom modellen. Styr SB600 med kommandoläget på D300:an och Elinchromerna med sladd. (Du får exprimentera lite så att alla blixtar slår samtidigt, men det borde funka)
Detta borde ge en ljusare fläck på den vita bakgrunden, och om behövligt för att skärma av ljuset från 600:an med en bit kartong eller liknande. Improvisera.
Fixa bakgrunden i PS med trollspöt. Den ljus fläcken gör det lättare att frilägga runt modellen.

Alternativ 2:
En eller helst två halogenlampor (bygglampa) på 150W eller hellre 500W på bakgrunden. Även här kan en del avskärmning behövas föra att ljuset inte skall slaska (lysa över) på modellen.
Även här kommer en del PS jobb in, men det borde funka bra att med trollspöt helt frilägga modellen.

I båda alternativen anväder du Elincromerna för att ljussätta modellen så som du vill. Justera styrkan på dem efter behag.

Hoppas att du fick lite idéer.

//Patrik

Tack Patrik. När du säger ställa SB600 bakom modell, ställer du den på ett vanligt stativ eller på golvet? Och riktar ljuset mitt bakom modellen på bakgrund?

Med bygglamporna är det skillnad hur ljuset lyser över på modellen om man jämför med två genomskinliga paraply riktade mot bakgrunden från var sida(riktiga blixtlampor)? Räcker det med bygglampor med bara fast ljus för att bränna ut?

Jag har en fråga till som jag måste kolla om det är samma för alla för studiofotografering. När jag öppnar mina NEF filer i RAW hanteraren i PS, och klickar i Auto för att RAW ska själv bestämma inställningarna så blir ju bilden väldigt väldigt mörk. Är det för att jag inte bränt ut bakgrunden? Och den hittar ett medelvärde där? Blir det samma för dig?

Jag kan ju konstatera att utan belysning på bakgrund kommer jag inte ifrån extrajobbet i PS med att få ljusare bakgrund.

Tack för att du tar dig tid och svarar. Ingen som bor i närheten av Helsingborg?

//Lisa
 
jag hade använt en blixt på modellen tillsammans med en reflektor alternativt sb-600 (såfall sb600 via radio och sen de båda BX500 som slav)
Den BX500 som är arbetslös hade jag satt mot bakgrunden med lämplig ljudmodifierare och ha ordentligt avstånd mellan modell och bakgrund
 
jag hade använt en blixt på modellen tillsammans med en reflektor alternativt sb-600 (såfall sb600 via radio och sen de båda BX500 som slav)
Den BX500 som är arbetslös hade jag satt mot bakgrunden med lämplig ljudmodifierare och ha ordentligt avstånd mellan modell och bakgrund

Precis den lösningen satt jag och funderade på sent i gårkväll om det skulle funka. Vilken storlek på reflektorskärm behöver jag? Jag har hemmagjorda kartongpapp som jag klätt med aluminiumfolie. Vet inte om den har samma effekt. Jag brukar använda den för reflektera solljus.

Jag har ju slavtändaren som hängde med blixtljusen. Hur programmerar jag SB600 för att få det att funka? Har aldrig testat använda 600 som blixtljus i studion.

Vad menar du med ljudmodifierare? Antar att du menar ljus? Eller?

Tack
 
En BX på bakgrund, fullt ös.

En BX och SB600 på modell så du kan styra det ljuset lite. Bägge dessa på tillräckligt låg effekt för att bakgrunden blir helt vit.
 
En BX på bakgrund, fullt ös.

En BX och SB600 på modell så du kan styra det ljuset lite. Bägge dessa på tillräckligt låg effekt för att bakgrunden blir helt vit.

SB600. Hur fixar jag den praktiskt? Tejpar på stativ eller? Hur programmerar jag den så den utlöses samtidig som BX-arna? Eller hänger den på och utlöses när jag väljer alla på slavtändaren? Bouncer på eller av på 600:an?

//Lisa
 
Kan inget om just Nikonblixtarna men med en optisk slavtändare bör den kunna triggas av ljuset från de andra blixtarna ( den kan nog triggas av den interna blixten anars men du har väl radiosändare i blixtskon antar jag ). Och visst tejpa om du inte har stativ till den.

Jag skulle använda SB 600 som bakljus eftersom den är så mycket svagare, och då bör användas odiffuserad. Eller ha paraply då eller annan ljusmodifireare och ha som upplättning.

Bouncer är bara till nytta om du har omgivande reflektiva väggar, och om effekten av detta är något du eftersträvar.
 
Var kan man köpa stor vit bestruken kartong som man använder som reflexskiva? Någon som vet?
 
Kan inget om just Nikonblixtarna men med en optisk slavtändare bör den kunna triggas av ljuset från de andra blixtarna ( den kan nog triggas av den interna blixten anars men du har väl radiosändare i blixtskon antar jag ). Och visst tejpa om du inte har stativ till den.

Jag skulle använda SB 600 som bakljus eftersom den är så mycket svagare, och då bör användas odiffuserad. Eller ha paraply då eller annan ljusmodifireare och ha som upplättning.

Bouncer är bara till nytta om du har omgivande reflektiva väggar, och om effekten av detta är något du eftersträvar.

Ja jag kör med radiosändare i blixtskon. Tack för tipsen! :)))
 
Tänkte visa er hur det blev efter era tips. Kan inspirera andra också. Ni får bortse från att jag har testplåtat i mitt vardagsrum, så där är varken 3 meter till bakgrund, snarare 1 meter, och blixtljusen står alldeles för nära modellen.

Där jag kommer plåta senare i veckan har jag utrymme. Det som jag upplever här är bakgrundsljuset som flödar in på modellen och att blixtstyrkan är alldeles för stark. Hudtonerna är inte okej.

Kamerainställningar: ISO 200, F11, 1/160, skulle kunna ta 1/200-1/250 för bättre hudtoner?

Vit bakgrund papp. Elinchrome 500 med transparant paraply riktat mot bakgrunden på full efffekt. Softbox vänster snett framifrån på lägre effekt. Hemmabyggd reflektorskärm av kartong och aluminiumfolie snett bakom modell för att reflektera ljuset från huvudljuset från softboxen. Jag fick min vita bakgrund.

Detta är en helt oredigerad bild. Direkt från kameran. Hudtonerna är inte okej. Rödstick. Men tror det beror på att lamporna är för nära och på för hög effekt.

Kom med tips och infallsvinklar. Hur hade ni löst rödstick och utfrätta hudtoner som det blev förutom ovanstående som jag skrev?
 
Senast ändrad:
Ändra exponeringen om du får uträtta partier och inte kan sänka blixtstyrkan. Du fotar väl i RAW? Där kan man rädda mycket mer än om du bara kör jpg. Med RAW kan du även vitbalansera i efterhand.
 
Ändra exponeringen om du får uträtta partier och inte kan sänka blixtstyrkan. Du fotar väl i RAW? Där kan man rädda mycket mer än om du bara kör jpg. Med RAW kan du även vitbalansera i efterhand.

Jag fotograferar bara i RAW. :) Och det är det bästa för som du säger kan man rädda mycket. Jag vet att blixtarna går att sänka ytterligare. Ska kolla exponeringen i morgon. Kan jag har mindre bländare? F13 eller ännu mindre?
 
Sänk blixtarna istället. På en del objektiv blir det sämre vid höga bländartal, du får göra några provexponeringar och se om det är synbar eller var objektivet presterar bäst.
 
Nu har jag gjort allt i princip med den utrustningen jag har och har lite fler frågor. För jag får inte rätt på färgerna. Se bilden jag bifogar på mig själv. Blixten är sänkt till lägsta och det är ändå för mycket ljus. Så då är min fråga vilket som är bäst och okej att göra.

1. Flytta huvudljuset längre från modellen? Kommer spridningen på ljuset vara lika bra då fast bara svagare ljus eller? På denna bilden har jag avstånd 1,5 m.

2. Finns det någon längst ifrån avstånd på huvud och upplättningsljus som man helst inte ska överträda?

3. Skulle det fungera med två bygglampor á 500w halogen som belyser bakgrunden så den blir vit utfrätt och jag kan ta andra 500 som upplättningsljus? Och slippa reflexskärmen.

4. Om jag inte tar 500 utan behåller grunduppställningen, ska jag ställa reflexskärmen på motsatt sida modellen i samma vinkel som huvudljuset fast då så när jag kan innan skärmen skymmer modell? Den är ju lätt bortredigerad i PS.

5. Lägre bländartal ger det bättre hudtoner? Med denna uppsättningen nu utan att flyttat lampan bakåt kan jag inte sänka bländartalet under F11. Är det risk att bilden blir ännu mer grådaskig och beige/rosa i tonen som jag tycker hudtonerna är på denna bilden?

Väldigt tacksam för snabba svar idag! Min stora fråga idag är att lösa så att det blir bra exponering på modellen. Rätt hudtoner, eller så bra som det går och att färgerna inte är såhär "mjölkiga". Det blev även en defringe, dvs rödstick linje längs med skjortan. Överhuvudtaget är det rödstick i bilden. Hur blir jag av med det. Kan det vara så att bakgrundsljuset är för starkt. När jag ställde in det hade jag bländare 8 och med full effekt hamnar det vita längst ut i histogrammet och utanför tom.?

Må väl Lisa

Även detta är en helt oredigerad bild. (SOC bild, Straight Out of Camera)
 
Senast ändrad:
Jag hade ställt ned blixtarna ytterligare (Går inte det använd ND-filter eller flytta bak allting, testa och kör genom ett tunt lakan.) samt lättat upp vänstersidan något mer.
Kör på lägsta ISO. Rödsticken får du bort genom att vitbalansera. Nu vet jag inte vad du har för redigeringsprogram, men kör du i RAW så brukar det vara lätt att ställa vitbalansen, ett gråkort är också till hjälp.

Lycka till!
 
Jag hade ställt ned blixtarna ytterligare (Går inte det använd ND-filter eller flytta bak allting, testa och kör genom ett tunt lakan.) samt lättat upp vänstersidan något mer.
Kör på lägsta ISO. Rödsticken får du bort genom att vitbalansera. Nu vet jag inte vad du har för redigeringsprogram, men kör du i RAW så brukar det vara lätt att ställa vitbalansen, ett gråkort är också till hjälp.

Lycka till!

TACK!!

Blixtarna är på lägsta effekt nu. Går inte få ner mer. ISO på D300 är på 200, och man kan ställa ner ISO på något som heter L 0.3, L 0.7, L 1.0. Där L 1.0 är det lägsta. Vilken av de tre ska man ställa den på. Motsvarar 1.0 ISO 100? Får nog kolla upp det där.

Huvudljuset användar jag softbox. Jag har en softbox framstycke till som jag inte använder. Då skulle jag kunna sätta på den ovanpå den första, alternativt hänga ett lakan? ND-filter har jag inga, det vet jag inte ens vad det är. Har nog rätt mycket att lära.

Denna bilden öppnade jag i RAW hanteraren och man kan ju ställa vitbalans och temperatur där, men även sen inne i PS i kurvor. Med denna gjorde det ingen skillnad när jag ställde vitbalans och svartpunkt. Den var fortfarande röd. Och det måste vara bländaren väl? Eller?

//Lisa
 
I RAW kan du också justera exponeringen i efterhand. I viss mån, men ofta mer än vad man tror.

Att flytta blixtar gör att skuggkaraktären ändras. Ju längre ifrån desto skarpare skuggkanter. Så det beror helt på vilken karaktär som eftersträvas.
 
Jag tycker du ska addera ett leende till bilden. :)

Jag kan tycka det inte ser så bra ut om man får för kraftig överstrålning från den vita bakgrunden. Mitt tips är att inte fläska på för mycket med bakgrundssljuset så att det belyser huvudmotivet.
 
För att undvika den där överstrålningen som det lätt blir med en för ljus bakgrund (ljus som studsat på den vita bakgrunden och sedan smygit runt kanterna på modellen så de känns lite hafsigt frilagda ut) kan du prova att blockera ljus bakifrån lite så det inte uppstår.

Prova att skapa en lite kort "korridor" som modellen kan stå i av vita eller svarta vikväggar av något slag (eller bara pappskivor). Sen kan du även prova att ändra vinkeln på blixten som är riktad mot bakgrunden så att "studset" inte kommer rätt mot modellen bakifrån. Ljus brukar ju studsa med ungefär samma vinkel från en reflektiv yta som det kom in, dvs, placera den blixten så den är lite mer riktad snett mot bakgrunden. Du kommer nog se skillnad när du provar dig fram.

Apropå de där inställningarna som är under ISO200 så tror jag du ska undvika dem om du kan, de är lite kompromissartade och ger inte alltid bästa resultat.

Och när det gäller bakgrund och ljus så försök ha så stort avstånd som lokalen tillåter, bygglampor skulle jag nog undvika. Kommer både bli varmt och konstig blandning av färgtemperatur.

Lycka till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.